علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سرشماری 29 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب های مهاباد


کامران حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سرشماری در تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، قره قشلاق، گروس، سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه، سد یوسف کند و سد مهاباد صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در این سرشماری که با حضور کارشناسان اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی و محیط بانان این اداره صورت گرفت، بیشترین تعداد مربوط به گونه های خوتکا، چنگر، اردک سرسبز و غاز خاکستری بودند.
وی با اشاره به سایر گونه های سرشماری شده در تالاب های مهاباد اظهار کرد: کاکی ارمنی، فلامینگو، مرگوس سفید، پلیکان خاکستری، فیلوش، باکلان کوچک و بزرگ، خروس کولی، اردک بلوطی، آبچلیک تالابی و پرستوی دریایی بال سفید نیز در سرشماری مشاهده و تعدادشان به ثبت رسیده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در این سرشماری گونه های بسیار نادری مانند غازپیشانی سفید کوچک، اردک سرسفید و اردک سیاه قاقل نیز توسط کارشناسان مشاهده شده است.
وی اضافه کرد: در سرشماری سال گذشته در تالاب های این شهرستان 26 هزار قطعه پرنده از 28 گونه مختلف شناسایی شده بود.
وی اظهار کرد: در سرشماری های محیط زیست از پرندگان وجود گونه های مختلف نسبت به تعداد آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه طرح سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی در سطح زیستگاه های تالابی جنوب آذربایجان غربی از 18دی ماه شروع شد، افزود: این طرح از 18 تا 20 دی ماه در مهاباد، 21 تا 23 همین ماه در نقده، در روزهای 24 و 25 دی ماه در میاندوآب، در روز 26 دی ماه در بوکان و روزهای 27 و 28 دی ماه در شاهین دژ انجام گرفت.
حسینی افزود: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالاب ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه ها از اهداف برگزاری سرشماری هستند.
وی اضافه کرد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در دو مرحله سرشماری تابستانه و زمستانه در زیستگاه ها انجام می شود.
وی اظهار کرد: پس از جمع بندی و تکمیل فرم های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می شود.
آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 180 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از 30 تالاب دائمی و فصلی یکی از مهمترین مکان های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.
امسال در سرشماری زمستانه پرندگان در آذربایجان غربی که از دهم تا 30 دی ماه صورت گرفت، در مجموع بیش از 25 هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی شناسایی شدند.
3020/2093

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
میمون آبزی