فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جشنواره‌ دانشجویی که بدون حمایت دانشگاه‌ برگزار می‌شود/ شبیه‌سازی حمایت از تئاتر در نشست خبری توسط وزارت علوم


به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، صبح امروز نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با حضور، ایرجی، بهنام نوایی دبیر جشنواره، گلاره ریحانی مدیر امور هنری،‌امین مجرد مدیر امور اجرایی، رضا بصیرزاده مسئول بین‌الملل و بابک احمدی مدیر روابط عمومی و همچنین اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 در ابتدای این نشست ایرجی با اشاره به درگذشت جابر انصاری پژوهشگر و تعزیه‌خوان ایرانی و عرض تسلیت در ارتباط با این جشنواره گفت: امروز در آستانه برگزاری  نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی هستیم، برگزاری این جشنواره حکایت از استمرار آن دارد که می‌تواند به حمایت فضای فرهنگی نیز کمک کند. علاوه بر اهمیت این جشنواره که بسیار مهم است،‌ باید گفت که در میان هنرها تئاتر نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به همین دلیل به این فکر کردیم که در رویکرد جشنواره‌های فرهنگی هم تئاتر را دخیل کنیم مانند جشنواره رویش و یا جشنواره رضوی که در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود که یکی از آنها را به تئاتر اختصاص داده است. به همین منوال فعالیت‌های درون دانشگاهی هم که یکی از آنها تئاتر است مورد حمایت قرار بگیرد.

در ادامه نشست، گلاره ریحانی به عنوان مدیر امور هنری جشنواره، گفت: جشنواره امسال در 9 بخش برگزار می‌شود و شاهد اجرای 21 اثر صحنه‌ای هستیم که 8 اثر به عنوان میهمان حضور دارند، 7 اثر رادیویی نیز از دیگر بخش‌های جشنواره هستند که شاهدش خواهیم بود همچنین با توجه به تأکید در این دوره که بر پژوهش است،‌شاهد 3 اثر در این زمینه هستیم.

وی در ادامه افزود: در بخش پوستر و عکس که دبیری آن بر عهده مهدی آشنا با مدیریت حمید جبلی است، همچنان مهلت ارسال آثار به پایان نرسیده و تا ابتدای اردیبهشت شاهد دریافت آثار خواهیم بود. با وجود رویکرد پژوهشی و علمی که در این دوره شاهد هستیم، امیدواریم بتوانیم آثار خوبی را در جشنواره ببینیم. در بخش داورها باید بگویم سعی کردیم از جوان‌ترها انتخاب کنیم و یکی دیگر از اهداف ما این بود که آنها ارتباط بیشتری با دانشگاه و دانشگاهی‌‌ها داشته باشند.  همواره شاهد داورانی بودیم که از بستر دانشگاه فاصله داشتند اما با ترکیبی که امسال شاهد هستیم امکان ویژه‌تری را خواهیم دید.

رضا بصیرزاده به مسئول بین‌الملل جشنواره بود نیز طی سخنانی گفت:‌ در این دوره برای اولین بار سایت جشنواره به دو زبان اطلاع‌رسانی می‌کند، بخش انگلیسی‌زبانی را برای گروه‌های خارجی نیز طراحی کرده‌ایم با توجه به اینک پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه اسفند ماه بوده کارهایی از کشور لهستان، افغانستان و ... به دستمان رسید که با توجه به کیفیت آثار نتوانستیم کار خوبی را انتخاب کنیم با توجه به این روند فکر نمی‌کنم شاهد اجرای آثار خارجی در این دوره از جشنواره باشیم.

وی در ادامه افزود: بخش کارگاه‌های آموزشی نیز در این دوره برگزار خواهد شد و اساتیدی از ایتالیا، انگلستان، بلژیک، فرانسه،‌اسپانیا و ایسلند نیز برگزاری این کارگاه‌های آموزشی را بر عهده می‌گیرند.در این بخش تمرکز اصلی بر بدن بازیگر و کارکرد آن در هنگام اجرا است بعضی از ورک‌شاپ‌ها که توسط اساتید در سال‌های گذشته برگزار شده است، به دلیل استقبال دانشجوها در آن دوره باعث شد که از آنها دوباره دعوت به عمل بیاوریم.

بصیرزاده در ادامه با اشاره به سه اجرا در بخش بین‌الملل که به دعوت جشنواره از گروه‌های خارجی صورت گرفته است،‌گفت:‌ سه اجرا از کشور انگلستان و فرانسه خواهیم داشت و در بخش تجربه‌های اجرا نیز یک نمایش از کشور بلژیک به روی صحنه می‌رود البته اساتید سخنرانی‌هایی را بعد از اجرا نیز خواهند داشت. آنها در صحبت‌هایشان از روند کارگاه‌ها خواهند گفت و همچنین کمپانی‌های مطرحی که با آنها در ارتباط هستند و کار می‌کنند را برای دانشجویان معرفی می‌کند.  این نمایش‌ها جزو آثار درجه یک هستند و به صورت تک‌پرسوناژ به اجرا می‌رسند.

امیر مجرد مدیر امور اجرایی جشنواره که یکی از وظایفش هماهنگی سالن‌ها و یا پیگیری اسپانسر برای این دوره از جشنواره بود، از فعالیت‌هایی که تا به این لحظه انجام داده است و بازخورد مناسبی دریافت نشده با نگاه انتقادی عنوان کرد: وضعیت اقتصادی متأسفانه فشار اصلی را در بخش فرهنگ گذاشته است باید بگویم که اسپانسر در این دوره نداریم بلکه شهرداری حمایت‌هایی را از ما انجام داده است که این حمایت‌ها در ارائه سالن‌ها و در اختیار دادن امکاناتی که بابتشان باید پول دریافت می‌کرد و این کار را انجام نداده مطرح است.

وی در ادامه افزود: هنوز ناامید نشدیم و به دنبال اسپانسر برای جشنواره‌مان هستیم در این دوره به صورت عامدانه به سمت تماشاخانه‌های خصوصی رفتیم چرا که دانشگاه‌ها همکاری نکردند و بیش از هر چیز به دنبال منافع مالی بودند. در ادامه باید بگویم سالن استاد سمندریان،‌انتظامی، مولوی کوچک و بزرگ و در تئاتر شهر پلاتوهای یک و دو جزو سالن‌هایی هستند که در اختیارمان قرار گرفتند همچین تماشاخانه‌های خصوصی باران و ارغنون ما را نیز حمایت می‌کنند.

مجرد در ادامه گفت:‌ برای اولین بار تلاش می‌کنیم در همان اوایل اردیبهشت ماه جدول جشنواره را ارائه کنیم و بلیط فروشی انجام می‌شود افتتاحیه این دوره جشنواره در گالری خانه هنرمندان برگزار می‌شود که 25 اردیبهشت ماه خواهد بود. در هفته اول به تجربه‌های اجرا اختصاص دارد و شروع ورک‌شاپ‌ها نیز خواهد بود که تا 30 اردیبهشت به طول می‌انجامد و از 31 بخش صحنه‌ای در این جشنواره شروع به کار می‌کند و تا 8 خرداد نیز شاهد اختتامیه این جشنواره خواهیم بود.

ایرجی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه این نشست گفت:‌سعی کردیم نوع حمایت‌ها نیز ارتقا پیدا کند این در شرایطی است که سالن‌های دانشگاهی نیز باید پیش از این پیش‌بینی می‌شد که قرار است در این دوره با همکاری کنند فراموش نکنید سالن‌های تئاترهای دانشگاهی هزینه دارد و هزینه نگهداری آنها بالاست. در طول جلسه عنوان شد، بودجه این جشنواره ۳۰۰ میلیون تومان است.

در طول برگزاری این نشست رسانه‌ای اصحاب رسانه‌ سوال های مختلفی را که بیشتر بابا انتقادی داشت مطرح کردند. سوال هایی مانند این که چرا نباید جشنواره‌تئاتر دانشگاهی در دل دانشگاه‌ها برگزار شود؟ آیا اینطور شور و هیجانی که مد نظر است از دانشگاه‌ها حذف نمی‌شود؟ چرا در دوره قبل جشنواره آثار برگزیده غیر از دانشگاه تهران نتوانسته‌اند اجرای عموم داشته باشند آیا این نشانه قدرت دانشگاه و کنار گذاشتن حق و حقوق افراد برگزیده نیست؟ سوالی دیگری مطرح شد که با لحن نامناسب ایرجی همراه بود که معنی تنزل تئاتر را نسبت به یک اتفاق علمی داشت پرسیده شد چرا در برخی از جشنواره ها توسط وزارت علوم حمایت‌های بسیار امید بخشی از برگزیدگان صورت می‌گیرد مانند بورسیه و دکترا و ادامه تحصیل در مراتب بالا تر که از خبرنگار توسط ایرجی پرسیده شد کدام جشنواره که در جواب گفته‌ شد مثلاً خوارزمی که وی با لحن خواصی گفت او که علمی است. این نشان می‌دهد که مدیران همچنان یکی از مشاغل سخت و مهم دنیا که تئاتر و هنر است را نمی‌شناسند و تنها سعی می‌کنند با ادبیات درست و منطقی خود را حامی جلوه دهند و به دنبال اصلاحات ریشه‌ای نیستند.

همچنین سوال دیگری درباره چرایی برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی مطرح شد و انتقاد از این که مزارت علوم آن را به عنوان برند و اعتبار خود نمی‌شناسد که پاسخ مناسبی دریافت نشد. سوال‌های مطرح شده که در اینجا آمده است تنها بخشی از چالش های پی رو است که بیشتر پاسخ هایی که در این جلسه دریافت شد مبنی بر شبیه‌سازی حمایت از تئاتر دانشگاهی است نه خود حمایت از سوی مسئولین مرتبط جشنواره. این در شرایطی است که تاکید رهبری در حوزه تاثیرات فرهنگی که سینما و تئاتر در صدر قرار دارند بر هیچ کدام از مسئولین پوشیده نیست.

انتهای پیام/ج


ویدیو مرتبط :
نشست خبری حمایت از تیم ملی