سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



داوود اوغلو: خواستار آتش‌بس در سوریه‌ایم /مرکل: هزاران سوری در معرض بمباران‌های روسی‌اند


به گزارش گروه بین‌الملل، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان پس از دیدار امروز در آنکارا، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

 

به اعلام شبکه «TRT»، نخست‌وزیر ترکیه در این کنفرانس گفت: تحولات اخیر در سوریه نگران‌کننده است و روسیه از مذاکرات ژنو برای افزایش عملیاتهایش در سوریه سوء‌استفاده می‌کند. اجرای قطعنامه ویژه شورای امنیت مبنی بر آتش بس در سوریه هستیم. زیرا منطقه حلب و شمال سوریه شاهد حملات شدیدی است.

وی افزود: زمانی که گروه‌های مختلف در ژنو جمع شده بودند، جنگنده‌های روسی و نیروهای اسد و نیروهای خارجی دیگر مانند نیروهای ایرانی و لبنانی در حال بمباران شهروندان سوری بودند. نظام اسد، روسیه و ایران نمی‌خواهند که راهکاری مسالمت‌آمیز برای حل بحران سوریه ارائه شود.

وی افزود: ترکیه نمی‌تواند به تنهایی از عهده بحران آوارگان بر‌ آید. اتحادیه اروپا نیز باید به وظایف خود در قبال آوارگان عمل کند. اکنون 30 هزار آواره سوری در مرزهای ترکیه حضور دارند و ما اگر لازم بدانیم به آوارگان سوری اجازه می‌دهیم که وارد کشورمان شوند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: ما از آلمان برای اختصاص 3 میلیارد یورو برای آوارگان و نه ترکیه، قدردانی می‌کنیم. ما از آلمان و شخص آنگلا مرکل برای حمایتش از ترکیه بر سر پرونده آوارگان تشکر می‌کنیم. در مقابل ما نیز با آلمان به طور مشترک برای مبارزه با عملیات قاچاق انسان تلاش می‌کنیم و شبکه مبارزه با چنین اقدامی را فعال می کنیم. ما تا پایان بحران سوریه و توقف حملات وحشیانه و بمباران‌های روسی علیه شهروندان سوری، به این همکاری‌ ادامه خواهیم داد. با طرف اروپایی تا پایان بحران و بازگشت سوری‌ها به کشورشان همکاری خواهیم کرد.

آنگلا مرکل نیز گفت: پس از نشست لندن، امروز ما در آنکارا بار دیگر درباره بحران آوارگان گفت‌وگو کردیم. ما موافقیم که هزاران سوری در معرض خطر بمباران روسیه قرار دارند و ما نگران تحولات حلب و تداوم بمباران‌های روسی هستیم.

وی افزود: باید قطعنامه 2254 شورای امنیت مبنی بر عدم هدف قرار گرفتن شهروندان در سوریه فعال شود.

صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از سخنانش گفت که 45 درصد از پناهجویان در اروپا سوری هستند و دشوار است که مذاکرات سیاسی سوری در چنین شرایطی برگزار شود.  ما با جدیت تلاش خواهیم کرد که با بحران آوارگان مقابله کنیم. ما حوادث سیاسی و میدانی در سوریه را نیز دنبال می‌کنیم.

مرکل افزود: ما تلاش می‌کنیم تا مسئله آوارگان را حل کنیم و ورود آنها به ترکیه و سپس اروپا را تسهیل کنیم. ما آماده حمایت مادی و معنوی از آوارگانیم. ما از ترکیه نمی‌خواهیم که درهای خود را به روی آوارگان ببندد بلکه خواستار توقف مهاجرت غیرقانونی هستیم.

وی گفت: ما زمینه را برای توزیع کمک‌های بشردوستانه به طور مستقیم میان شهروندان سوری، فراهم می‌کنیم. ما می‌خواهیم بخش امنیتی برای توقف قاچاق انسان تقویت شود لذا تلاش خواهیم کرد که ناتو در عملیات نظارت بر دریا و توقف قاچاق انسان مشارکت کند.

صدر اعظم آلمان تاکید کرد: ما برای پذیرش پناهجویان به طور قانونی آماده‌ایم اما با قاچاق انسان مخالفیم. مبلغ 3 میلیارد یوروییی اعطایی به آوارگان نیز به کودکان اجازه می‌دهد که آموزشهایشان را به پایان برسانند. ما می‌خواهیم که ترکیه ایستگاه موقت آوارگان باشد لذا ما این حمایت مالی را اختصاص دادیم تا آوارگان برای مدتی در ترکیه بمانند و سپس به کشورشان بازگردند. ما می‌خواهیم مسئولیتی را که اکنون بر گردن ترکیه است، کمتر کنیم. همان‌طور که می‌خواهیم قاچاق انسان را مهار کنیم و ترکیه و یونان نیز برای مهار این مسئله باید با یکدیگر همکاری کنند.

صدراعظم آلمان تصریح کرد: اتحادیه اروپا طرح مشترکی را با ترکیه تدوین کرده‌است.هدف از این طرح، حمایت از ترکیه است تا مانند لبنان و اردن، در مقابل بحران آوارگان تنها نماند.

نخست‌وزیر ترکیه پس از سخنان مرکل در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ترکیه اخیرا شاهد اقدامات تروریستی متعددی بوده و تروریست‌ها حملات خود علیه نیروهای امنیتی و پلیس را تشدید کرده‌اند. ما نیز عملیات‌های امنیتی متعددی را برای نابودی تروریسم انجام دادیم و بدون امتیازدهی در روند دموکراتیک کشور، توانستیم شماری از این تروریست‌ها را از بین ببریم. 

وی افزود: ترکیه دولتی آزاد و دموکراتیک است و نمایندگان پارلمانی آن، آزادانه مواضع و آراء خود را بیان می‌کنند. ترکیه در راستای آزادی و دموکراسی عمل می‌کند و در عین حال با تروریسم مبارزه می‌کند و مسئولیت میزبانی برای پناهجویان را به گردن می‌گیرد. هیچ دولتی مانند ترکیه رفتار نمی‌کند. به فرانسه نگاه کنید! زمانی که آن انفجار انتحاری روی داد، چگونه رئیس‌جمهور فرانسه، ارتش را روانه خیابان‌ها کرد؟

نخست‌وزیر ترکیه گفت: عملیات امنیتی در جنوب شرقی کشورمان،  در راستای دفاع از امنیت شهروندانمان صورت می‌گیرد و هیچ دولتی در جهان مانند ما رفتار نمی‌کند. ما ترکیه را از تروریسم پاک می‌کنیم و تدابیر لازم برای مبارزه با تروریسم را اتخاذ  خواهیم کرد. 

انتهای پیام/غ

http://fna.ir/I58MB1


ویدیو مرتبط :
حملات هوایی و بمباران تروریست های سوری توسط جنگنده روسی