سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور/ اختلاف حساب ۱۹ میلیارد تومانی وزارت بهداشت با دیوان محاسبات در طرح تحول سلامت


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری پیش از ظهر امروز گفت: یکی از اولویت‌های اصلی در طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم بوده است و طبق مبانی قانونی باید سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در بیمارستان‌هایی که با منابع کاملاً دولتی ساخته شده‌اند، خدمت‌رسانی با تعرفه‌های صد درصد دولتی انجام می‌گیرد و البته آنها می‌توانند درصدی از خدمات را از بیمه‌های تکمیلی قبول کنند.

حریرچی افزود: در خدمات دفتری محاسبات نشان می‌دهد که 80 درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان‌ها خصوصی را ندارند و 15 درصد تنها با کمک بیمه‌های تکمیلی می‌توانند از خدمات این بیمارستان‌ها استفاده کنند و 5 درصد تنها بدون مشکل مالی از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی گفت: در حال حاضر بیش از 100 هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم که البته در چند سال گذشته حدود 2 هزار تخت جدید به سیستم درمان تزریق شده است که امیدواریم در این دوره بتوانیم حدود 20 هزار تخت نوسازی یا جایگزین تخت‌های فرسوده کنیم.

حریرچی با اشاره به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در حوزه درمان گفت: وزارت بهداشت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه موافق است که سرمایه‌گذار در بخش درمان و ساخت بیمارستان و تجهیزات وارد شود و این وزارتخانه سود این سرمایه‌گذاری را نیز تضمین می‌کند.

وی درباره ارائه خدمات در بیمارستان‌های محب تصریح کرد: این بیمارستان‌ها با سرمایه بخش غیردولتی در زمینه‌های دولتی احداث شده و قرار است با تعرفه دولتی و استفاده از بیمه‌های تکمیلی ارائه خدمات کند.

حریرچی ادامه داد: در جاهایی که منابع دولتی برای ساخت بیمارستان هزینه شده است باید تعرفه‌ها نیز دولتی داده شود، در بخش‌هایی که این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام می‌پذیرد، ترکیب بسته‌های تعرفه‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات صورت‌گرفته برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال، گفت: یکی از پرکارترین روزهای سال، چهارشنبه سوری است که بسیاری از افراد دچار سوختگی یا آسیب‌های جدی می‌شود. توصیه ما این است که با شادی‌های امن و غیرمخاطره‌آمیز به استقبال سال جدید برویم.

وی ادامه داد: البته در این باره فعالیت‌های امنیتی و پیشگیرانه برای ورود مواد محترقه و آسیب‌رسان انجام شده است که امیدواریم روز کم‌حادثه‌ای داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در چهارشنبه آخر سال گذشته بیش از 400 مجروح داشتیم که 22 مورد منجر به قطع عضو و متأسفانه 3 مورد به فوت حادثه‌دیدگان انجامید.

وی در پاسخ به این سؤال درباره خطاهای پزشکی صورت‌گرفته و مطالبی که در این باره در رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: موضوع خطاها در بخش درمان یکی از موضوعات مهم و جدی است که باید به آن رسیدگی شود، اما در این اواخر احساس می‌شود میزان این خطاها بالا رفته است که لازم است بگوییم با به وجود آمدن شبکه‌های مجازی، این فیلترها برداشته شده و این خطاها بیش‌تر منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه این خطاها در همه جای دنیا وجود دارد که البته در حوزه درمان یک خطا نیز پذیرفته‌شده نیست. در این رابطه حساسیت شخص وزیر بهداشت درباره رسیدگی به این موضوعات بسیار زیاد است، البته برآوردها این است باتوجه به اعتباربخشی‌های انجام‌شده تعداد خطاها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که بعضی از این موارد منتشر شده و به فضای رسانه‌ای راه پیدا کرده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اعزام ورزشکاران به المپیک برزیل و خطرات بیماری زیکا گفت: وزارت بهداشت بر اساس شواهد و مدارک بین‌المللی این موارد را بررسی و تصمیمات خود را پیش از اعزام اعلام خواهد کرد.

حریرچی در مورد گزارش اخیر دیوان محاسبات مربوط به تخلفات صورت‌گرفته در طرح تحت‌الشعاع سلامت، گفت: کل اشکال دیوان محاسبات به بودجه مصرف‌شده در طرح تحول سلامت در حدود 19 میلیارد تومان است که این رقم یک درصد از کل سهم این طرح است، البته تخلف هرچقدر کوچک هم قابل قبول نیست و باید از آن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: البته توضیحاتی در این باره داده شده است که با توجه به تخصیص بودجه در پایان سال، بخشی از آن به سال آینده منتقل می‌شود که این نکته از موارد مورد اشاره دیوان محاسبات بوده است.

وی در پایان گفت: در مصوبه هدفمندی در بندی آمده است که نحوه هزینه‌کرد بودجه به جزئیات در  آن مشخص شده است و وزارت بهداشت طبق آن مجاز است تا یک درصد از اعتبارات این مصوبه را بابت ترویج و مدیریت و پایش برنامه‌های طرح تحول سلامت هزینه کند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/I2OM1J


ویدیو مرتبط :
طرح تحول سلامت بدون پشتوانه و گله های وزیر بهداشت