سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خسارت سیل به دهها شهر و روستا- ستاد بحران به ریاست معاون اول رئیس جمهوری


آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها،‌ در خوزستان، كهكیلویه و بویر احمد،‌ چهار محال و بختیاری،‌ ایلام، لرستان، جنوب آذربایجان غربی،‌ زنجان،‌ كردستان و كرمانشاه در روز سه شنبه در اطلاعیه ستاد بحران مورد توجه قرار گرفت.
در روز چهارشنبه نیز این ستاد در باره آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها در خوزستان،‌ كهكیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، ایلام،‌ لرستان، كرمانشاه،‌ زنجان، مركزی،‌ قم،‌ غرب اصفهان،‌ غرب فارس،‌ شمال بوشهر و مناطق شمال استانهای قزوین، البرز،‌ تهران، سمنان و دامنه های جنوبی البرز هشدار داد.
هشدارهای ستاد بحران كماكان ادامه دارد و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها در ایلام، خوزستان، بوشهر،‌ كرمانشاه، زنجان،‌ لرستان، مركزی، همدان، غرب و جنوب فارس، كهكیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، مناطق شمالی استانهای قزوین، البرز و تهران در دامنه های جنوبی البرز امروز پنجشنبه مورد تاكید قرار گرفته است.
با تداوم وضعیت بحرانی و بدنبال بارش های شدید و وقوع سیل در استانهای خوزستان، لرستان و ایلام، اعلام شد كه ستاد مدیریت بحران كشور عصر امروز به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشكیل می شود.
قرار است در این ستاد تدابیر لازم برای رسیدگی به سیل زدگان و جبران خسارت ها اندیشیده شود.
به دنبال بارش های شدید و وقوع سیل در استانهای خوزستان، لرستان و ایلام، معاون اول رئیس جمهوری در تماس های تلفنی جداگانه‌ با استانداران این استانها، پیگیر وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان شد و دستورات لازم را در این ارتباط صادر كرد.
اسحاق جهانگیری در گفتگوی تلفنی با استانداران خوزستان، لرستان و ایلام ضمن اطلاع از جزئیات وقوع سیل در این استانها، خواستار تسریع در ارزیابی خسارتهای وارده و امدادرسانی فوری به سیل زدگان شد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گزارشی با اشاره به بارش‌های دو روز گذشته، خبرداد كه امدادگران خدمات لازم را به 540 نفر گرفتار در سیل در 9 استان كشور ارائه كردند.
ناصر چرخساز گفت كه استان های لرستان، ایلام، كرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال ، همدان، كردستان و آذربایجان شرقی بدنبال بارش های اخیر، با سیل و آبگرفتگی مواجه شدند.

** طغیان رودخانه در خوزستان
معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز در باره احتمال طغیان رودخانه در سواحل چهار شهر خوزستان هشدار داد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان وضعیت رودخانه دز را بحرانی اعلام كرد و گفت: سواحل رودخانه های كارون و دز در شهرستان های دزفول، باوی، اهواز و كارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
هوشنگ حسونی زاده اظهار كرد: ورودی آب به مخزن سد دز چهارشنبه شب تا هشت هزار مترمكعب برثانیه رسید و با توجه به افزایش ارتفاع آب حجم خروجی این سد روی چهار هزار و 500 مترمكعب برثانیه تنظیم شد.
وی افزود: با كاهش ورودی به این سد، اكنون حجم آب وارد شده و خارج شده متعادل و روی چهارهزار و 500 مترمكعب برثانیه تنظیم شده است.
حسونی زاده حجم ورودی به این سد را بی سابقه عنوان كردو افزود: هواشناسی خوزستان پیش بینی بارندگی قابل ملاحظه و بالای 100 میلیمتر را در بالادست سد دز پیش بینی كرده است به همین دلیل خروجی سد دز در همین اندازه باقی می ماند.
وی باز شدن همه دریچه های سد دز را رد كرد و گفت: خروجی این سد تا شش هزار مترمكعب برثانیه را نیز می تواند رهاسازی كند.
حسونی زاده با بیان اینكه وضعیت سد كرخه بحرانی نیست اظهار كرد: ورودی سد كرخه دو هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه است اما به دلیل اینكه این سد فضای خالی دارد می توان ورودی را كنترل كرد.
وی خاطرنشان كرد: وضعیت رودخانه دز بحرانی است اما با كنترل هایی كه روی كارون انجام می دهیم وضعیت را مدیریت می كنیم.
معاون سازمان آب و برق خوزستان نسبت به طغیان رودخانه كارون در اهواز نیز هشدار داد و تصریح كرد: سیلاب رودخانه در اهواز ممكن است تا سه هزار مترمكعب برثانیه برسد.
عضو ستاد بحران خوزستان با بیان اینكه هشدارها از یك هفته پیش نسبت به طغیان رودخانه ها داده شده است افزود: سواحل تمام شهرستان های مسیر دز و كارون شامل دزفول، اهواز، باوی و كارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
وی با بیان اینكه هشدارهای لازم به سیستم های شهری و شركت های آب و فاضلاب داده است، از مردم این شهرستان ها خواست كه از مسیر رودخانه فاصله بگیرند.
با طغیان رودخانه دز از بامداد پنجشنبه، تعدادی از روستائیان دزفول، بخش شاوو شوش و عشایر در محاصره سیل قرار گرفتند.
*آخرین وضعیت خسارت سیلاب در همدان
مدیركل مدیریت بحران استان همدان گفت: سیلاب به چندین خانه روستایی و شهری، مزارع، استخرهای پروش ماهی و مدرسه خساراتی وارد كرده است.
علیمردان طالبی افزود: سیلاب بیشتر به خانه های روستاهای نهاوند وارد شده كه با همكاری تیم های امدادی آب از منازل مسكونی تخلیه شده است.
وی بیان كرد: همچنین آب به یكی از مدارس ابتدای واقع در روستای لیلان نهاوند وارد شده كه با توجه به تعطیل بودن این مدرسه در روز پنجشنبه، مشكلی ایجاد نشده است.
وی اضافه كرد: طغیان رودخانه گاماسیاب به استخرهای پرورش ماهی حاشیه این رودخانه خسارت وارد كرده و موجب جابجایی ماهی ها به نقاط دیگر شده است.
مدیركل مدیریت بحران استان همدان اظهار كرد: بالا آمدن آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب به مزارع و مناطق كشاورزی نیز خساراتی وارد كرده است.
طالبی تصریح كرد: بیشترین علت طغیان آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب لایروبی نكردن رودخانه ها و كانالها و كوچك شدن دهانه پل ها است.
وی گفت: با توجه به اینكه بیشتر كانال های كشاورزی در مناطق روستایی از وسط اماكن مسكونی می گذرد ولی اقدام برای پاكسازی و لایروبی آنها صورت نمی گیرد.
وی تاكید كرد: برخی از روستانشینان زباله و فضولات حیوانی را نیز در رودخانه و كانالها ریخته كه این امر موجب مسدود شدن مسیر آب و بروز سیلاب هنگام بارندگی می شود.
وی همچنین اظهار كرد: با وجود اینكه فاصله منزل مسكونی از حاشیه رودخانه باید مطابق با استاندادهای لازم باشد ولی در بیشتر نقاط بخصوص نهاوند شاهد تجاوز به حریم رودخانه ها هستیم.

** خسارت سیل در استان كرمانشاه
مدیركل ستاد مدیریت بحران استانداری كرمانشاه گفت: بارش هایی كه دهه اول فروردین ماه در سطح استان به وقوع پیوست 218 میلیارد ریال خسارت به بار آورد.
بهرام سلیمانی اظهار كرد: این مقدار خسارت به زیرساخت های راه، كشاورزی و مسكن وارد آمده كه بیشترین آن به بخش راه و جاده بود.
وی با بیان اینكه از مجموع 218 میلیارد ریال خسارت وارده، 108 میلیارد ریال آن در بخش راه بوده است، گفت: 69 میلیارد ریال خسارت نیز در بخش كشاورزی بوده است.
سلیمانی همچنین با اشاره به وارد آمدن خسارت 41 میلیارد ریالی به بخش اماكن مسكونی، افزود: بارندگی دهه اول فروردین خساراتی را به 50 مسكن شهری و 32 مسكن روستایی وارد آورد.
مدیركل ستاد مدیریت بحران استانداری كرمانشاه اشاره ای نیز به بارندگی چهار روز گذشته سطح استان داشت و گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت ها صورت نگرفته است اما شواهد بیانگر آن است كه خسارت های وارده در پی بارندگی های اخیر به شدت خسارات ناشی از بارندگی های دهه اول فروردین نیست.
وی در پایان با منتفی ندانستن احتمال طغیان رودخانه ها از دامداران و عشایر خواست تا اطلاع ثانوی از حضور در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و مناطق مستعد وقوع سیل و رعد و برق پرهیز كنند.
میانگین بارندگی های استان كرمانشاه در طول چهار روز اخیر به 77 میلی متر رسید كه بیشترین آن از سرارود در بخش مركزی كرمانشاه با 127 میلیمتر و كمترین بارش نیز از قصرشیرین با 41 میلیمتر گزارش شد، ضمن اینكه بارش در شهر كرمانشاه نیز به 84 میلیمتر رسید.

**هشدار مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در خصوص جاری شدن سیل
مدیركل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل در استان به عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و كشاورزان هشدار داد.
ستار فرهادی اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر، احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و همچنین جاری شدن سیل در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
وی تأكید كرد: عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و كشاورزان چهارمحال و بختیاری از سكونت و توقف در مناطق مرتفع، حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری كنند.
فرهادی افزود: پرورش دهندگان ماهی، كشاورزان، باغداران، زنبورداران و گلخانه داران نیز اقدامات حفاظتی لازم را در این خصوص انجام دهند.
وی تصریح كرد: كشاورزان از سم پاشی مزراع پرهیز و تا پایان هفته نسبت به كوددهی مزارع و باغات خود اقدام كنند.
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و ب&am


ویدیو مرتبط :
ستاد ثبت نام ریاست جمهوری !