علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



يک جرم فضايي به قطر يک تا دو متر با زمين برخورد مي کند


  X  

تاریخ خبر : سه‌شنبه 1394.08.12 - 13:35

يک جرم فضايي به قطر يک تا دو متر با زمين برخورد مي کند

ايرنا/ رييس مرکز تحقيقات نجوم و اختر فيزيک مراغه با بيان اينکه يک جرم فضايي به قطر يک تا دو متر در 22 آبان ماه جاري با زمين برخورد مي کند، گفت: اين جرم به عنوان زباله فضايي خطري براي زمين و ساکنان ايجاد نمي کند.
يک جرم فضايي به قطر يک تا دو متر با زمين برخورد مي کند
حسين عبادي، روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: بنا به رصدهاي رصدخانه آريزوناي امريکا در هفته گذشته، اين زباله فضايي براي اولين بار رصد شده و احتمال مي رود يک جرم به قطر يک تا دو متر بوده که منشاء آن تا کنون ناشناخته است.
وي اظهار کرد: در اولين روز مشاهده، فاصله اين جرم با زمين در حدود دو برابري فاصله زمين تا ماه (770 هزار کيلومتر ) بوده که هم اکنون اين مساافت به 384 هزار کيلومتر (فاصله زمين تا ماه) رسيده است.
رييس مرکز نجوم و اختر فيزيک مراغه يادآور شد: پيش بيني مي شود اين جرم در 22 آبان مصادف با 13 نوامبر که احتمالا قطعه اي از راکت، آپولوها و ديگر مصنوعاتي است که انسان به فضا فرستاده در حدود 65 کيلومتري ساحل جنوبي سريلانکا در اقيانونس هند به داخل دريا سقوط کند.
عبادي، با بيان اينکه بعد از رصدخانه آريزونا، محققان آژانس فضايي اروپا نيز اين جسم ناشناخته را رصد کرده اند، ادامه داد: احتمال دارد اين جسم ناشناخته وقتي با اتمسفر زمين برخورد کند، محو شود.

وي، تعيين زمان دقيق برخورد جسم هاي خارج از جو با زمين را مهمترين علت رصد جرم هاي فضايي عنوان کرد و گفت: دانشمندان اختر فيزيک اين گونه اجسام را با هدف ايجاد آمادگي، مقابله با برخورد اجرام آسماني در حال حرکت به سوي زمين و تعيين محل دقيق برخورد آن ها، رصد مي کنند.
زباله فضايي اشيايي است که توسط انسان ها به وجود آمده و بنا به دلايل مختلف از جمله از دست دادن کارايي در فضا رها مي و در مدار زمين گردش مي کنند.
برآورد مي شود که تعداد اين اشياء ده ها ميليون قطعه باشد و با توجه به سرعت حرکت آن ها در فضا، امکان آسيب رساندن به ماهواره ها و سفينه هاي فضايي حتي توسط قطعات به نسبت کوچک وجود دارد.
مرکز نجوم و اختر فيزيک مراغه در ارديبهشت سال 1381 با موافقت شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان يک مرکز پژوهشي تاسيس شد.
فعاليت هاي پژوهشي اين مرکز از سال 82 آغاز شده که علاوه بر محققان دانشگاه هاي داخل کشور محققاني از موسسات پژوهشي خارجي مانند موسسه پژوهشي ايزميران روسيه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصد خانه بويراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهاي پژوهشي با اين مرکز همکاري دارند.
اجراي بيش از 450 طرح پژوهشي توسط محققان در اين مرکز پيشنهاد که نتيجه آن چاپ بيش از 320 مقاله ISI ، ارايه 42 مقاله در کنفرانس هاي علمي بين المللي و ارايه 32 مقاله در همايش هاي علمي ملي است.
اين مرکز از مهرماه سال 1392نيز فعاليت آموزشي خود را با پذيرش چهار دانشجو در دوره کارشناسي ارشد و دکتري رشته فيزيک نجومي آغاز کرده است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعيت در 147 کيلومتري جنوب تبريز مرکز آذربايجان شرقي واقع است.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
اندازه گیری قطر روی عکس با متر لیزری لایکا D810