سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گزارش ایرنا از حرکت بزرگ زائران ایرانی به سوی کربلا/مرحبا به این میهمان و آن میزبان


پنجشنبه شب، در کوت مرکز استان واسط عراق، غوغایی بود از جوانان و کودکان کم سن و سالی که آمده بودند تا افتخار میزبانی زائران اربعین حسینی را نصیب خود کنند.
یکی از آنان سراغ سفیر ایران در عراق و برخی مسئولان نهادهای ایرانی رفت و آدرس دو خیابان در کوت را داد که مردمانش بی صبرانه در انتظار زائران امام حسین هستند.
جوان خواهش می کرد که به رانندگان اتوبوس ها اعلام کنند که مسافران خود را پیاده نکنند و مستقیم به درخانه های آنها برسانند.
به گزارش خبرنگار ایرنا از کوت، جریان ورود زائران اربعین که از روز 20 آبان ماه گذشته آغاز شد، به یک باره در روز پنجشنبه اوج گرفت و براساس برخی برآوردها در این روز حدود 300 هزار زائر از مرز این استان (زرباطیه - مهران)وارد خاک عراق شدند.
دستگاه ها و دوایر دولتی در استان واسط نیز همه امکانات خود را به میدان آوردند تا پذیرای زائران ایرانی باشند.
یکی از مسئولان اداری در کوت گفت، هیات های ما که هر ساله برای زائران محلی تدارک می دیدند، امسال با توجه به اطلاع از اینکه موج بزرگی از زائران ایرانی از این مسیر عبور خواهند کرد، خود را آماده یک پذیرایی ویژه کرده اند.
غروب پنجشنبه، در جاده منتهی به کوت، مامور پلیس هر چند دقیقه یک بار برای عبور خودروها به سوت خود می دمید و به طور مداوم زائران را به موکبی که در مقابلش در آن سوی خیابان دایر بود ، دعوت می کرد.
در این روز کوت برای اولین بار طی سال های اخیر از وضعیت عادی خارج شد و اهالی با ورود موج بزرگ زائران ایرانی، خود را برای میهمان نوازی آماده کردند. عشق و مهربانی شهر را فرا گرفت، در روزی که خوبی ها بر پلشتی ها و زشتی ها غلبه کرده بود.
یک جوان اهل کوت به گروهی از جوانان ایرانی که خسته از راه در گوشه ای از پیاده رو روی زمین نشسته بودند، اصرار می کرد که شب را در همین شهر بمانند و صبح زود بعد از نماز صبح و صرف صبحانه راهی نجف شوند و اطمینان می داد که صبح زود خودرو فراوان است. بعد هم یکی دو کودک کم سن و سال پیش آمدند و التماس کردند که میهمانشان شوند.
با اینحال ، آن جوانان ایرانی که تجمع زائران را در پشت مرز مهران دیده بودند، می گفتند که اگر تا صبح صبر کنیم، فردا ممکن است اصلا خودرویی یافت نشود و بنابراین هر طور شده شبانه باید خود را به نجف برسانیم.
در همین حین، گروهی با کاورهای لیمویی رنگ که بر پشتشان واژه 'خدام الحسین' ثبت شده بود، نوحه سر گرفته بودند و می خواندند'قدم قدم با یک علم - انشاء الله اربعین بیام سمت حرم'.
آنها عضو گروهی از کارکنان شهرداری تهران بودند که از چند روز پیش هیات خدمات رسانی خود را در جنب یک مسجد در شهر کوت برپا کرده اند و حالا آن حوالی جنب و جوشی برپاست. تعداد دستکم 110 هیات ایرانی به همراه بی شمار هیات های عراقی در طول مسیر مرز مهران تا کربلا این روزها کار پذیرایی از میهمانان امام حسین (ع) را دنبال می کنند.
این 'خدام الحسین'ها، هم پذیرایی می کنند و هم نظافت و هم در امور شهری در محدوده خود فعالیت دارند و نه به موقعیت و درجه و مقام فکر می کنند و نه دنبال اضافه کار و پاداش هستند و برای رفع و رجوع امور منتظر دستور نمی مانند و عجب دارد این معجزه اربعین!
همزمان ، حسن دانایی فر سفیر ایران و گروهی از مسئولان نهادهای ایرانی و همچنین استاندار واسط و جمعی از مقامات محلی نیز درهمین روز در یک مسجد در حاشیه کوت دور هم جمع شده و به دنبال راه های حل مشکل نقل و انتقال زائران بودند.
در داخل جلسه، هم بحث بود و هم برقراری ارتباط با مسئولان مراکزی که قرار بود در حمل و نقل اربعین همکاری داشته باشند و همانجا هماهنگی ها انجام می شد و پیگیری ها صورت می گرفت.
با اینکه استان واسط و دستگاه های اجرایی در ایران، بیش از یک هزار دستگاه اتوبوس به غیر از سواری های شخصی محلی در خاک عراق تدارک دیده بودند، اما کثرت جمعیت زائر همه را در غروب پنجشنبه شوکه کرده بود.
در همین حال یک بیمارستان سیار به نام بیمارستان سیار صدوقی اصفهان که کار نصب آن تازه تمام شده بود، مورد بازدید قرار گرفت و افتتاح شد و در درگاه ورودی آن بر روی یک بنر بزرگ، عنوان بیمارستان مشترک ایران و عراق ثبت شده بود.
بیمارستانی با 26 تخت که دارای 2 اتاق عمل و آزمایشگاه و رادیولوژی است و در کنار آن یک واحد دندانپزشکی نیز راه اندازی شده است. داروخانه بیمارستان و نیز داروخانه درمانگاه به همراه 12 درمانگاه فوق تخصصی از جمله امکانات این بیمارستان سیار است و دکتر امینی رئیس این بیمارستان تنها دغدغه اش دارو است که این موضوع را به استاندار واسط عراق هم ابلاغ کرد و قول مساعد گرفت.
استاندار واسط در جمع کادر بیمارستانی و نیز سفیر ایران و کارکنان سفارت ، ضمن تشکر از همکاری و حمایت ایرانی ها در جریان برگزاری مراسم اربعین ، به رقابت مردم برای میزبانی از زائران اشاره کرد و آن را از برکات انقلاب امام حسین (ع)توصیف کرد و گفت که امروز اربعین به نماد بزرگ جهان اسلام تبدیل شده و رویدادی است که هرسال بزرگتر و با عظمت تر از قبل برگزار می شود و همچون خاری در چشمان دشمنان اهل بیت(ع) شده است.
حسن دانایی فر سفیر ایران در بغداد هم چند کلامی برای داوطلبان خدمت به زائران حسینی صحبت کرد و گفت : مراسم اربعین با این عظمت و بزرگی کمترین مشکلات امنیتی را دارد، آن هم در کشوری که مشکل عمده آن امنیتی است.
وی اربعین را نماد اعتدال و عقلانیت توصیف کرد و گفت امروز هرجا صحبت از اعتدال و عقل به میان می آید، پرچم شیعه برافراشته است و اکنون شیعه به عنوان یک جریان منطقی و صاحب اندیشه در جهان شناخته می شود ، درحالی که جهان با پدیده ای به نام تفکر تکفیری روبه رو است و به نام اسلام، افراطی ترین رفتارها را از خود بروز می دهد.
سفیر ایران همچنین یک آمار از روند روبه رشد حرکت ایرانی ها برای شرکت در مراسم اربعین طی سال های اخیر ارائه کرد و گفت سال 90 به غیر از کاروان های شمسا ، شرکت تحت مدیریت حج و زیارت، تنها 30 هزار نفر برای اربعین به عراق آمدند، حال آنکه این ارقام در سالهای 91 به 98 هزار نفر، 92 به حدود 500 هزار نفر و در سال 93 به بیش ازیک میلیون و 700 هزار نفر رسید و امسال هم پیش بینی ها بیش از 2 میلیون نفر است.
در جریان بازدید از بیمارستان سیار صدوقی، با استاندار واسط گپی زدیم و او از هماهنگی و همکاری ایرانی ها در خصوص برگزاری مراسم اربعین قدردانی و از کارهای مشترک صورت گرفته به خوبی یاد کرد.
وی با اشاره به برپایی این بیمارستان سیار ، گفت در همه حوزه ها کار مشترک خوبی انجام داده ایم.
غروب پنجشنبه تا دیرگاه این روز، در طول جاده های کوت به بغداد و کربلا و نجف، هزاران خودرو ون ، اتوبوس و حتی تریلرهای 18 و 24 چرخ در حال حمل زائران ، و عمدتا ایرانی بودند و درعین حال گزارش ها از مرز حاکی از ازدحام جمعیتی بود که در انتظار وسایل نقلیه بودند.
از همین رو ، سفیر ایران به عنوان رئیس ستاد اربعین نهادهای ایرانی مستقر در عراق شبانه به همراه تعدادی از مسئولان به سمت مرز زرباطیه - مهران رفت تا گره های کار را در همان نقطه صفر مرزی باز کند.
اربعین امسال خیلی زودتر از موعد انتظار شروع شد طوری که از سه شنبه گذشته، ورود صدها هزار نفری زائران کاظمین را غافلگیر کرد و اهالی بغداد نیز روز پنجشنبه شگفت زده شدند، چرا که اهالی این شهر هر سال از سه روز مانده به 20 صفر حرکت به سمت کربلا را آغاز می کردند و طرح امنیتی ویژه هم از همان روزها به اجرا گذاشته می شد.
با اینحال ، اوضاع امسال به گونه ای است که شورای استان بغداد هفته آینده را در این استان به طور کامل تعطیل رسمی اعلام کرده و از دیروز پنجشنبه نیز طرح ویژه امنیتی به اجرا گذاشته شده است . بسیاری از اهالی بغداد که از حوالی ظهر این روز راهی کربلا شده بودند، تا ساعت 8 شب نتوانستند از شهر خارج شوند.
استان های نجف، بابل و ذیقار نیز که از استان های در مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین قرار دارند، هفته آینده را به طور کامل تعطیل رسمی اعلام کرده اند.
خاورم*1*1770*1485 **1446

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
گزارش ویدئویی ایرنا از طراحی دستگاه ردیابی افراد و اشیاء با شنود مخفی توسط یک محقق ایرانی