علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ایران در کنترل بیماری های واگیر مانند حصبه و وبا موفق عمل کرده است


به گزارش ایرنا، محمود نبوی روز چهارشنبه در اولین کنگره بین الملی انتریک پاتوژن که در محل موسسه تحقیقات سرم سازی رازی مستقر در کرج برگزار شد، گفت: طبق آمار تاپیش از دهه 70 سالانه حدود 20 تا 30 هزار نفر در کشور به حصبه و وبا مبتلا می شدند که آمار این بیمار ی ها اکنون به کمتر از 400 مورد در سال رسیده است.
وی با بیان اینکه سالانه براثر مصرف غذایی آلوده 600 میلیون نفر از شش میلیارد نفر جمعیت جهان بیمار می شوند، افزود: از این تعداد 420 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.
نبوی ادامه داد: بیشتر این مرگ و میر ها در کشورهای در حال رشد و جهان سوم رخ می دهد که نیمی از این افراد کودکان زیر پنج سال هستند.
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در کشور ما مرگ و میر ناشی از بیماری اسهال کم است اما بیشترین مرگ و میرها مربوط به بیماری های تنفسی است .
نبوی با اشاره به سیستم آب آشامیدنی تصفیه شده در کشور گفت: اکنون بیماری های منتقل از طریق آب نداریم، اما سیستم فاضلاب در کشور ناقص اجرا شده است که بیماری های اپیدمی از طریق سیستم فاضلاب به وجود می آید.
وی اظهار کرد: آبیاری سبزی و صیفی با فاضلاب از جمله عوامل اپیدمی ها در کشور است که اگر سبزی و صیفی به خوبی شست و شو نشود بیماری های اپیدمی به وجود می آید.
وی با بیان اینکه اگر کشوری مسمومیت غذایی را گزارش نمی کند نشان می دهد که سیستم مراقبتش ضعیف است، گفت:کشورهای پیشرفته خیلی بیشتر مسمومیت های غذایی را گزارش می کنند.
این مسئول 40 درصد عوامل مبتلا به اسهال در جهان را ناشناخته اعلام کرد و گفت: 20 درصد ابتلا به هپاتیت نیز ناشناخته است .
به گفته وی ،عوامل ایجاد مسمومیت ها توکسین های طبیعی ، کودهای شیمیایی، فلزات سنگین، مقاومت های دارویی و بیماری های نو پدید است .
وی افزود: ماباید برنامه ریزی قوی مبنی بر سیستم مراقبت داشته باشیم .
نبوی همچنین به موضوع سوء تغذیه اشاره کرد وبیان داشت: امروز کشورهای فقیر جهان با این مکشلدرگیر هستند اما در کشور ما سوء تغذیه مفرط وجود ندارد لیکن نسبی است .
این مسئول علت سوء تغذیه نسبی را استفاده اقشار کم درآمد از مصرف غذای نشاسته و قندی دانست .
وی مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه در کشور را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: برخی افراد لبنیات پاستوریزه مصرف نمی کنند.
کنگره انتریک پاتوژن (عفونت های دستگاه گوارش ) از امروز چهارشنبه به مدت سه در محل موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج آغاز شده است.ک/3
7410/ 6155 /1484

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
‫پیشگیری از بیماری وبا‬‎