فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ماجرای عظیمی برای آینده اربعین می‌توان متصور بود/نظامی فراملی در حال شکل‌گیری است


بختیار صادقی مدیر مسئول هفته نامه دانش‌آموزی با کاروان حسینی، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در فضای سنگین جو رسانه‌ای جهانی زندگی می‌کنیم، خیلی عادت نداریم به عمق این صحنه‌های عظیم بپردازیم و همین امر هم موجب می‌شود تا جریانات الهی در غربت بمانند. آن چیزی که اصحاب رسانه باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشند، این است که بدانیم امامی به عنوان محور این حرکت عظیم وجود دارد و در واقع یک حرکت اجتماعی به سوی امام (ع) در جریان است و این مقوله باید پررنگ جلوه داده شود. این جریان هر ساله چه از لحاظ کیفی و کمی در حال افزایش است و آینده این جریان، آینده‌ای روشن و زیبا خواهد بود.

مدیر مسئول هفته نامه دانش‌آموزی با کاروان حسینی، با اشاره به اینکه ماجرای اربعین، عظیم‌ترین جریانی است که در حال شکل‌گیری است، گفت: بعد از رحلت رسول خدا، اولین خون الهی که امیرالمومنین (ع) باشد به عنوان ثارالله ریخته شد و جامعه نیز به تبع این فاجعه عظیم، هیچ حرکتی نشان نداد. بعد از ایشان دست از فساد برنداشتند و ماجرا به کربلا کشیده شد و با شهادت امام حسین (ع)، خون ایشان نیز ریخته شد. بعد از این جریان، حرکت هایی چون اقدام توابین و مختار انجام شد، اما آنقدر قوی نبود که جریان‌سازی کند.

وی افزود: امام رضا (ع) با ورودشان به ایران موجب شدند تا توجهات به اهل بیت (ع) افزایش یابد و این در راستای برنامه الهی است، یعنی یک جامعه به رفتار در قبال این انوار کشیده شد و به تدریج تقویت شد و محصول این رفتارها و امام‌خواهی‏‌ها منجر به حرکت بزرگی چون انقلاب شد. اگر این امام‌خواهی موجب شد تا انقلاب شکل بگیرد، برای جریان اربعین که از همین جنس است، باید ماجرای عظیمی را برای آینده آن متصور بود؛ چراکه نظامی فراملی در حول امام (ع) در حال شکل‌گیری است و خود امام (ع) این نظام را از جانب خدا مدیریت می‌کنند.

صادقی با بیان این مطلب که باید قصه تمام اهل بیت (ع) را قصه خدا بدانیم همچنانکه مقام معظم رهبری در کتاب انسان 250 ساله چنین نگرشی داشتند، اظهار داشت: در یکی از صحنه های قصه خدا در سال 61 هجری قمری، امام حسین (ع)  به شهادت رسیدند و به تبع این فاجعه عظیم باید رفتاری مناسب در قبال این ماجرا صورت می‌گرفت، اما این چنین نشد؛ لذا این رفتار صحیح در زمان ظهور امام زمان (عج) رخ خواهد داد. حرکت اربعین از این جنس خیلی زیباست و وقتی ما می‌خواهیم این ماجرا را در قصه خدا ببینیم، اینگونه می‌شود که در یک برهه‌ای از زمان جمعیتی شگرف به خاطر ریخته شدن خون خدا به حضور در این فضای ارزشی دغدغه نشان می‌دهند، آنان دارند در قبال آن ماجرا، عزم‌شان را بروز می‌دهند.

وی افزود: امام حسین (ع) با این جاذبه، انسانیت را به غیرت، دغدغه و عزم کشاند و این همان چیزی که خدا می‌خواهد و بشریت مبتنی بر این دغدغه‌ها به عزم کشیده می شود.

مدیر مسئول هفته نامه دانش‌آموزی با کاروان حسینی با اشاره به جنبه کاروانی بودن فعل امام حسین (ع) تصریح کرد: ما باید به حرکت امام حسین (ع) با توجه به شأن ایشان نگاه کنیم. هدف و نیت کاروانیان در حرکت به سمت کوفه چیزی جز اصلاح نبود و وقتی امام (ع) با چنین برنامه‌ای شروع به حرکت می‌کنند، یعنی نه تنها کاروانیان را، بلکه تمام تاریخ را به سمت نور، ظهور و بهشت بردند.

صادقی با بیان این مطلب که مسیر کاروانیان از منظر قرآن همان صراط به سوی نور است، تصریح کرد: این کاروان در مسیر خودش تاریخ را اصلاح می‌کند که از جمله این حرکت کاروانی به سوی نور، کاروان انقلاب اسلامی بود. کاروانیان در این مسیر به تدریج تحت تربیت قرار گرفتند و با تمام وجود به سمت نور کشانده شدند. در دهه منتهی به انقلاب، رفتارها به تدریج در قبال امام راحل اصلاح شد و آنان بوی امام حسین (ع) و رایحه‌ای از جنس ظهور را در کلام ایشان حس کردند و این کاروان حسین (ع) است که در طول تاریخ هنرنمایی می‌کند.

وی اظهار داشت: برای زائران در سفر اربعین چیزی جز امام (ع) جلب توجه نمی‌کند و این دور شدن از غیبت و رسیدن به ظهور است؛ چراکه سطح پایین غیبت یعنی بی‌توجهی به کلام امام (ع) و امام محور نبودن، اما این مقوله در اربعین برعکس است؛ یعنی همه چیز کنار گذاشته می‌شود و همه به سوی امام (ع) می‌شتابند. اینکه آدمی از همه چیز بگذرد و روبه امام (ع) داشته باشد، این معرفت به امام (ع) است.

صادقی تصریح کرد: بعد از 1400 سال در فضای اربعین نظامی در حال شکل‌گیری است،‌ نظامی که در آن یک امام و یک امت مطرح است. این نظام امت و امام در قرآن با تعبیر «نظام امی یا امیین» مطرح است. امت وابسته به امام است و امام ریشه تلقی می‌شود. رابطه بین امام و امت همچون رابطه مادر و کودک است، همانگونه که کودک بسیار به مادرش وابسته است، امت نیز بسیار به امام خویش وابسته است و این رابطه موجب می‌شود تا ما فهم بهتری از این نظام در حال شکل‌گیری داشته باشیم و بهره بیشتری از این فضای ارزشی ببریم.

مدیر مسئول هفته نامه دانش‌آموزی با کاروان حسینی با اشاره به آیه «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَكّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ» اظهار داشت: در فضای اربعین تزکیه به وضح دیده و تمام خصوصیاتی که در درباره امت، امام و امی در قرآن بیان شده است، آشکار می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: خدا در آیه161 سوره انعام «إِنَّنِی‌ هَدَانِی‌ رَبِّی‌ إِلَى‌ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ‌ دِیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْرَاهِیمَ‌ حَنِیفاً وَ مَا کَانَ‌ مِنَ‌ الْمُشْرِکِینَ‌» از ملت ابراهیمی صحبت می‌کند که این ملت فضا را به سمت ظهور پیش می‌برد و از ویژگیهای این ملت، قرار داشتن بر صراط مستقیم، قیام و اقامه ظهور و عدم وجود هیچ گونه شرکی است. یعنی یک خدا و یک امام برای متدیّنین آن دین جلب توجه می‌کند و آن وحدانیت در خدا و آن صراط الهی که امام (ع) باشد، برایشان پررنگ است. در اربعین به تدریج صفات امت ابراهیمی در حال شکل‌گیری است و ما ان‌شاءالله به سمت تشکیل امت یا ملت ابراهیمی خواهیم رفت.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
*ویدئو کلیپ توان نظامی ایران از جنگ تحمیلی تا به حال\جدید*