سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دولت جدید صربستان و حفظ روابط با بروكسل، مسكو و واشنگتن


به گزارش ایرنا، هر چند كه رسما نتیجه انتخابات پارلمانی صربستان تا كنون اعلام نشده ولی این امر كاملا مشخص است كه حزب پیشرو صربستان با برخورداری از 131 كرسی در مجلس از حمایت اكثریت نمایندگان برخوردار است و همانند دو سال گذشته می تواند به مسیر ائتلاف اروپایی این كشور ادامه بدهد.
مردم صربستان با آرای خود در انتخابات نشان دادند كه از عملكرد دولت كنونی در دو سال گذشته كه در صدر آن «آلكساندر ووچیچ» رهبر حزب پیشرو قرار دارد رضایت داشته و به رغم داشتن سیاستی اروپایی برای ورود به اتحادیه اروپا، خواهان حفظ روابط سنتی خود با روسیه نیز هستند.
صربستان هر چند كه در جهت مراحل ائتلاف اروپایی گام بر می دارد ولی هیچ شرطی را در خصوص به رسمیت شناختن كوزوو نمی پذیرد و مقامات حكومت بلگراد نیز بر این نكته تاكید كردند كه بخاطر عضویت در اتحادیه اروپا حاضر نیستند كه اعلام یكجانبه استقلال كوزوو را به رسمیت بشناسند.
كوزوو در سال 2008 میلادی از صربستان اعلام استفلال كرد و تا كنون توسط 108كشور به رسمیت شناخته شده است.
صربستان، كوزوو را استان جنوبی خود می داند و در هیچ شرایطی حاضر به قبول استقلال آن نیست.
دولت صربستان تا كنون بخوبی توانسته كه بین مسكو، واشنگتن و بروكسل توازن ایجاد كند و به همین دلیل همكاری بسیار خوبی را در حوزه های مختلف با فدراسیون روسیه، آمریكا، اتحادیه اروپا و چین دارد.
باید به این نكته نیز اشاره كرد كه بلگراد در رابطه با بحران اوكراین موضع بی طرفانه خود را حفظ كرده و به رغم فشارهای سیاسی واشنگتن و بروكسل حاضر نشد كه با اعمال تحریم بر روسیه روابط سنتی خود را با مسكو خدشه دار كند.
هر چند كه در حال حاضر احزاب اپوزیسیون قادر به ایجاد مساله برای حزب حاكم یعنی حزب پیشرو نیستند، ولی این حزب با وجود اینكه قدرت را در كشور در دست دارد بخاطر كسب حمایت مردم از سیاست های دولت، انتخابات پارلمانی را برای ( 24 اوریل/5 اردیبهشت) امسال اعلام كرد.
«دیان آناستاسیوویچ» تحلیلگر صربستانی در امور سیاست خارجی در رابطه به حركت های سیاسی حكومت بلگراد در مصاحبه ای با (تانیوگ) خبرگزاری دولتی صربستان گفت: نگرانی در رسانه های آمریكایی بخاطر نفوذ زیاد روسیه در صربستان دیده می شود ولی در عین حال برخی از مقامات ارشد روسیه نیز از افزایش نفوذ آمریكا در صربستان صحبت دارند.
این تحلیلگر صرب افزود: به مسكو و واشنگتن توصیه می كنم كه نگران نباشند. انگیزه صربستان قطعا ائتلاف اروپایی است و از طرف دیگر بلگراد تلاش دارد كه روابط خود را با مسكو در سطح بسیار خوب حفظ كند.
وی همچنین گفت:دولت كنونی به گونه ای ماهرانه توانسته است تعادل خوبی را ایجاد كند و مطمئنا چنین سیاستی نیز ادامه پیدا می كند و تغییراتی ایجاد نخواهد شد.
با توجه به تركیب ساختار پارلمان جدید صربستان می توان گفت كه هیچ جای نگرانی برای مسكو وجود ندارد زیرا حزب پیشرو و احزاب ائتلافی آن كه از حمایت اكثریت نمایندگان در ساختار پارلمان آینده برخوردارند، سیاستی باز در قبال روسیه دارند و بیشتر بایستی بروكسل و واشنگتن نگران باشند.
با این وجود می توان اشاره كرد، آلكساندر ووچیچ نخست وزیر كنونی كه احتمالا همین سمت را در دولت جدید حفظ می كند به سیاست متعادل خود در رابطه با داشتن روابط با روسیه، اتحادیه اروپا و آمریكا ادامه خواهد داد.
صربستان همانطور كه تا كنون سیاست نزدیك شدن به اتحادیه اروپا را در كنار روابط خوب با روسیه و چین در چارچوب سیاست بی طرفانه نظامی حفظ كرده است مطمئنا به همین روند در دولت جدید ادامه می دهد.
روسیه و چین دو كشور بزرگ و عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل كه دارای حق وتو در این نهاد بین المللی هستند از موضع صربستان در رابطه با حاكمیت و تمامیت ارضی صربستان كه كوزوو نیز شامل آن می شود سخت حمایت می كنند و در این چارچوب نمی توان انتظار داشت كه حكومت بلگراد روسیه و چین را دور بزند.
اولویت دولت جدید صربستان؛ بهبود وضعیت اقتصادی كشور، پایان دادن به مراحل خصوصی سازی شركت و كارخانه های دولتی، افزایش حقوق كارمندان دوایر دولتی و دریافت بازنشستگی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش اشتغال بكار، جذب سرمایه خارجی و ادامه سیاست ائتلاف اروپایی كشور به شمار می روند.
حزب پیشرو صربستان به رهبری نخست وزیر كنونی در همین راستا همواره تلاش دارد كه سرمایه داران و شركت های بزرگ را برای سرمایه گذاری در نقاط مختلف صربستان جلب كند تا در این چارچوب ضمن پایان دادن به مرحله خصوصی سازی، اشتغال بكار را در كشور بالا ببرد.
در ضمن چنین اقدامی باعث می شود كه از خروج نیروی كاری به خارج از كشور جلوگیری شود و همچنین این حركت موجب كاهش درصد بیكاری می شود كه معضلی برای صربستان به شمار می رود.
اكثریت شهروندان صربستان در انتخابات پارلمانی روز یكشنبه گذشته ( 5 اردیبهشت) با رای دادن به حزب پیشرو به رهبری «آلكساندر ووچیچ» نخست وزیر كنونی، عملا از سیاست دولت فعلی برای ادامه اصلاحات رفاهی و اقتصادی كه صربستان را به اتحادیه اروپا نزدیك می كند، حمایت كردند.
انتخابات زود هنگام پارلمانی صربستان در حالی برگزار شد كه حزب پیشرو به عنوان بزرگترین حزب سیاسی كه از حمایت حدود 50 درصد از افراد واجد شرایط برخوردار است و در دو سال گذشته به موفقیت هایی در اداره كشور از جمله جلوگیری از بحران اقتصادی، كاهش درصد بیكاری، واگذاری شركت های دولتی به بخش خصوصی و جذب سرمایه خارجی دست یافت، با هدف تسریع روند اصلاحات در تمامی امور بخصوص اقتصادی، مراحل ائتلاف اروپایی و كسب حمایت راسخ مردم، انتخابات پارلمانی زودهنگام انجام شده است.
حزب پیشرو با داشتن 158نماینده در مجلس كنونی از حمایت اكثریت مردم برخوردار است و تصمیم برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی صرفا برای تسریع روند مراحل عضویت این كشور در اتحادیه اروپا و اقدامات سخت اقتصادی اتخاذ شده است.
در همین حال انتخابات زود هنگام پارلمانی آزمایشی برای حمایت مردم از تصمیم های اقتصادی و مرحله عضویت صربستان در اتحادیه اروپا نیز محسوب می شود.
بر اساس شمارش 98.04 آرای مردم كه از طرف كمیسیون انتخابات صربستان اعلام شده است، حزب پیشرو با 48.26 درصد آرا 131كرسی در مجلس خواهد داشت كه 6 كرسی از حد نصاب برای تشكیل دولت جدید بیشتر است و این امر بیانگر آن است كه این حزب همراه با احزاب ائتلافی می تواند دولت جدید را بدون حزب دیگری تشكیل بدهد.
حزب پیشرو صربستان به رغم اینكه به تنهایی قادر به تشكیل دولت جدید است ولی ترجیح می دهد كه با دیگر احزب و یا شخصیت های غیر حزبی مانند دوره گذشته دولت را تشكیل بدهد.
علاوه بر این حزب كه با اكثریت آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی دست یافت، ائتلاف حزب سوسیالیست و وحدت صربستان با 10.97درصد، حزب رادیكال با 8.11 درصد، حزب دمكراتیك و احزاب ائتلافی در آن با 6.06 درصد، جنبش (دیگه بس است) 6.05 درصد از احزابی هستند كه ورود آنها به ساختار جدید مجلس مشخص است.
سرنوشت سیاسی حزب ائتلافی (دمكراتیك صربستان و حزب دور (Dever ) با پنج درصد، ائتلاف (حزب سوسیال دمكراتیك، لیبرال دمكراتیك و لیبرال سوسیالیست ووی وودینا)با 5.04 درصد تا كنون مشخص نیست و باید در انتظار برگزاری انتخابات مجدد در 15 حوزه انتخاباتی شوند كه احتمالا در روز (چهارشنبه 4 ماه می/ 15 اردیبهشت) برگزار می شود و كمیسیون انتخابات 96 ساعت پس از انتخابات مجدد می بایستی نتایج را اعلام كند.
خاطر نشان می شود كه احزاب و یا احزاب ائتلافی می توانند وارد پارلمان شوند كه در انتخابات حداقل 5 درصد از آرای مردم را كسب كنند.
برای اقلیت ها، این رقم 3 درصد است.
در این انتخابات نیز حزب اقلیت های ملی؛ مجارهای ووی وودینا 4 كرسی، حزب ( BDZ ) معمر زوكورلیچ از منطقه سنجاك و حزب (SDA) سلیمان اوگلیانین از منطقه سنجاك هر كدام با دو كرسی و حزب 'سبزها' و حزب دمكراتیك اقدام هر كدام با یك نماینده در ساختار جدید مجلس شركت خواهند داشت.
در این دور از انتخابات 56.34 درصد از افراد واجد شرایط رای دادند.
اروپام**436** شبد ** 1095

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تحریم های جدید ترامپ بعد از اعلام پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط دولت واشنگتن