سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون وزیر اقتصاد: مشکل اقتصاد نقدینگی نیست


شاپور محمدی روز چهارشنبه در 'سومین همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار' در مشهد افزود: رشد اقتصادی پایدار مهمترین عامل تعیین کننده استاندارد زندگی مردم است و به عنوان مبنایی برای بهبود رفاه یک کشور شناخته می شود.
وی ادامه داد: منشا بنیادی رشد اقتصادی نهادها و یکپارچکی اقتصاد بین الملل و جغرافیا است که همه آن در بهبود محیط کسب و کار نمود می یابد.
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اگر این محیط شرایط مناسب را نداشته باشد اقتصاد ارتقا نمی یابد و سرمایه گذاری و اشتغال نمی تواند منجر به تولید شود.
وی افزود: امروز در کشور ما سرمایه کم نیست زیرا حجم نقدینگی 870 هزار میلیارد تومان و تولید ناخالص داخلی هم که 1،2 تریلیارد تومان می باشد نسبت پایینی نیست.
محمدی ادامه داد: در واقع پول و نقدینگی در کشور وجود دارد اما اینکه چگونه حرکت داده می شود و به کجا می رود اهمیت دارد.
وی گفت: مشکل اصلی اقتصاد ما منابع مالی نیست، این موضوع یکی از مسائل فضای کسب و کار است.
معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به تشکیل دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار در این وزارتخانه افزود: محور کار این مجموعه، ساماندهی مجوزهای کسب و کار و برقراری ارتباط الکترونیکی بین دستگاهها برای ایجاد پنجره واحد و شناسایی قوانین مخل محیط کسب و کار است.
وی ادامه داد: برای ساماندهی مجوزهای کسب و کار نیز دبیرخانه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و پایگاههای اطلاع رسانی محوزهای کسب و کار فعال شده اند که در چارچوب آنها هزار و 804 مجوز ملی احصا و در سامانه مربوطه وارد شده است.
محمدی گفت: برنامه ریزی شده از حدود دو هزار مجوز، 300 مورد در فرآیند داوطلبانه حذف شود و در این مسیر هدف نه حذف بلکه تسهیل، شتاب بخشی و کاهش هزینه مجوزها در حوزه اقتصاد و فعالیتهای اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار است.
وی افزود: بعد از بررسی فرآیندها اگر باز هم به تشخیص این هیات نیاز به حذف برخی از این مواد باشد اقدام خواهد شد و بخشی از قوانین هم تسهیل می شود که هم اکنون اجرای این مباحث در دست انجام است.

* بخش خصوصی قوانین مخل محیط کسب و کار را معرفی کند
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه گفت: در بحث شناسایی قوانین مخل کارهای زیادی شده است.
وی افزود: برآوردها حاکی از وجود 182 هزار ماده قانونی از سال 1290 تا امروز در کشور است، اگر قرار باشد همه این قوانین مطالعه، زوائد حذف، تعارضات حل و کسریها و کمبودها و خلا احصا شوند آنقدر به طول می انجام که شرایط تغییر می کند.
محمدی تاکید کرد: بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و اتاقهای بازرگانی استانها مواد قانونی مخل فضای کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی را معرفی کنند.
وی ادامه داد: پیش از این هم به تمامی اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن کشور اعلام شده تا این مواد و قوانین مخل فعالیت را ارائه کرده و پیشنهادات خود را بدهند تا در قالب لایحه قوانین مخل تنظیم و برای رسیدگی به مجلس ارائه شود.
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: با همراهی بخش خصوصی این مباحث را پیگیری می کنیم.
وی افزود: برنامه عملیاتی نیز برای کاهش زمان صدور مجوزها در قالب مصوبات هیات وزیران هدفگذاری و در این راستا نیز اقدامات مربوطه در بخشهای مختلف شروع شده است.
محمدی ادامه داد: در قالب برنامه ششم توسعه در حوزه بهبود فضای کسب و کار مباحث خوبی دیده شده است.
وی گفت: بهبود 34 پله ای جایگاه ایران در بهبود و سهولت کسب و کار طی دو سال اخیر نتیجه بخشی از این تلاشها است.
معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم رتبه ایران در فضای کسب و کار 152 بود و هم اینک این جایگاه به 118 رسیده است.
وی ادامه داد: این رتبه در حوزه جذب سرمایه گذاران خارجی اهمیت دارد و در اولویت نخست است، در واقع تسهیل شرایط سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی همزمان هم در بعد داخلی و هم خارجی در دست پیگیری است.
محمدی گفت: این جایگاه شایسته ایران با ظرفیتهای بالای انسانی و منابع گسترده نیست لذا در برنامه ششم توسعه باید به رتبه 60 برسیم.
1906/1858


Contact Editor-in-chief: [email protected]
تماس بی واسطه با مسئولین


ویدیو مرتبط :
دیدار معاون وزیر اقتصاد ترکیه با رئیس اتاق بازرگانی ایر