سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افزایش زمان حضور ماهواره‌های ایران در فضا و مجهز بودن آنها به سامانه شنود


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه ویژه امور نظامی رژیم صهیونیستی در جدیدترین گزارش پیرامون «توانمندی صنایع هوا فضای ایران» با اشاره به برخی اخبار ضد و نقیض از پرتاب موفق، نیمه موفق یا ناموفق موشک ماهواره بر «سیمرغ» ایران، در دو هفته گذشته، رصد کامل مرکز پرتاب ماهواره‌ای ایران در سمنان (در 125 مایلی شرق تهران) از سوی ماهواره‌های آمریکایی و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی و اختلاف نظر منابع آمریکایی و روسی در زمینه صحت و سقم ادعاهای طرفین نوشت: نسل اول موشک ماهواره بر ایران قادر به حمل وسایل مخابراتی و ماهواره‌های سنجشی به وزن 100 کیلوگرم را در مدار زمین دارد به طوری که «منوچهر منطقی» رییس مرکز ملی فضایی ایران ماه گذشته از‌ برنامه آزمایش موشک ماهواره بر سیمرغ  که در سه مرحله انجام می‌شود و دارای سه مرحله پرتاب آزمایشی به مدار زمین  است که دو مرحله آن در در بهار و اواخر تابستان سال 2017  و سومی در اوائل سال 2017 است، خبر داد و اشاره نمود که هدف این آزمایش‌ها قرار دادن ماهواره «طلوع» ساخت ایران در مدار کره زمین است.

این رسانه صهیونیستی در وصف ماهواره طلوع آورده است: ابعاد ماهواره طلوع عرض 85 سانتیمتر و ارتفاع 100 سانتیمتر دارد و برای شنود اطلاعاتی و سنجش از راه دور  (SIGINT)از سوی صنایع الکترونیکی ایران (IEI) ساخته شده است. این ماهواره 6 ضلعی قادر است تصاویری را از کره زمین با دقت و وضوح 50 متری ارسال نماید و برخلاف آزمایش اول ایران در این زمینه که تنها چند روز در فضا باقی ماند، پیش بینی می‌شود ماهواره طلوع که یک سال و نیم در مدار زمین باقی باشد.

وبگاه صنایع نظامی اسرائیل در زمینه موشک ماهواره سیمرغ ماموریت دیگر آن‌را حمل ماهواره علمی «آیوت ست» (ریز ماهواره‌ای که نام دیگر آن امیر کبیر-1 است) نامید. این ماهواره طول عمری 3 تا 5 سال دارد.

بر اساس این گزارش، سیمرغ که به «سفیر – 2» نیز مشهور  است قادر به حمل محموله  350 کیلو گرمی به مدار پایین زمین (LEO) با کمک پرتاب کننده‌ای به وزن 87 تن و طول 27 متر و عرض 2.5 متری است. این موشک دارای 4 موتور اصلی (شبیه موتورهای موشک نودانگ کره شمالی) بوده و در حال توسعه برای پرواز با نیروی پیش برنده (رانش) 130 تنی است که چهار برابر قدرتمندتر از سفیر -1 است و برای حمل ماهواره‌های آزمایشی ایران به مدار زمین مورد استفاده قرار گرفت.  

در انتهای این گزارش تحلیلی آمده است: بر اساس گمانه زنی‌ها موشک ماهواره بر سیمرغ بر مبنای فن آوری موشکی کره شمالی ساخته شده که در ساخت موشک‌های برد متوسط «شهاب -3» ایران نیز دیده می‌شود. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که کره شمالی ایران را با داده های طراحی، فن آوری جدا سازی مرحله‌ای و تجهیزات تقویت کننده برای موشک سیمرغ و دیگر راکت‌های این کشور  مجهز نمود.


ماهواره طلوع

نشریه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز در یادداشتی به بررسی ادعای آزمایش موشک قاره‌پیما از جانب ایران پرداخت و احتمال داد پرتابی را که روسیه و آمریکا مدعی ردگیری آن شده‌اند شاید پوششی برای آزمایش یک موشک بالستیک بوده است.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه راکت سیمرغ برای ارسال ماهواره به فضا طراحی و ساخته شده، آمده است: «با این حال فناوری استفاده شده (در این موشک) عملا شبیه چیزی است که در موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای بکار می‌رود.

«امیر توماج» تحلیلگر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن در گفتگو با تایمز اسرائیل اینگونه ارزیابی کرد که هدف از پرتاب این موشک قراردادن ماهواره در مدار نبوده بلکه آزمایش مرحله اول این راکت می‌باشد که با توجه به داده‌های اولیه روس‌ها، این پرتاب موفقیت آمیز بوده و در بخش‌های جنوبی ایران برخورد کرده است.

این تحلیلگر با بیان اینکه موشک سیمرغ که با سوخت مایع کار می‌کند شباهت زیادی به موشک «یونها» متعلق به کره‌شمالی دارد، مدعی شد این مسئله می‌تواند نشان دهنده همکاری تهران و پیونگ‌یانگ بر سر موشک‌های بالستیک باشد. وی همچنین افزود ایران حق دارد تا زمانی که پرتاب کامل این موشک را در سال بعد انجام نداده، مراحل آزمایشی آن را اعلام نکند.

 دریادار ویلیام گورتنی از مرکز فرماندهی دفاع هوافضایی شمالی آمریکا  نیز اوائل ماه جاری در نشست کمیته خدمات مسلح سنا مدعی شده بود ایران به دنبال توسعه موشک بالستیک قاره‌پیما تا سال 2020 بوده و این کار را با بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت انجام می‌دهد.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» هفته گذشته در گزارشی مدعی شد که ایران یک موشک فضایی جدید با فناوری کره شمالی را آزمایش کرده است که قادر است برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به «واشنگتن فری‌بیکن» گفته است که نمی‌تواند پرتاب این موشک از سوی ایران را تایید کند.

انتهای پیام/م


ویدیو مرتبط :
پرتاب ماهواره به فضا