علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



شناسایی پنج هزار قطعه غاز پیشانی سفید کوچک در آذربایجان غربی


امید یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران این اداره در طرح سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبی که از 10 تا 29 دی ماه صورت گرفت، بیش از 25 هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی را در تالاب ها و زیستگاههای این استان سرشماری کردند.
وی اضافه کرد: نتیجه این سرشماری مشخص کرد که از 10 هزار غاز پیشانی سفید دنیا، پنج هزار قطعه آن در تالابهای آذربایجان غربی به ویژه حاشیه و دریاچه پشت سد ارس، سواحل جنوبی دریاچه ارومیه و تالاب های نقده و مهاباد مشاهده شده که این امر بیانگر مطلوب بودن شرایط زیستی برای این پرنده در استان است.
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تغییرات اقلیمی، گرم شدن زمین و آلودگی منابع آبی از جمله عواملی هستند که بر زیستگاههای این گونه نادر تاثیرگذار بوده است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی از جمله کریدورهای مهم مهاجرت پرندگان در جهان به شمار می رود و سالانه صدها هزار قطعه پرنده در مسیر کوچ خود از شمال به جنوب از این استان عبور می کنند و برای استراحت و تغذیه در تالاب و زیستگاهها توقف می کنند.
یوسفی افزود: یکی از این گونه های مهاجر که هر ساله در دسته های بزرگ وارد آذربایجان غربی می شود، غازهای پیشانی سفید کوچک هستند که پس از توقف در زیستگاههای شمالی استان از جمله حاشیه رودخانه ارس و دریاچه سد ارس در ماکو کوچ خود را به سمت عرض های جنوبی تر ادامه می دهند.
وی اضافه کرد: غازهای پیشانی سفید کوچک تا زمانی که شرایط برای استراحت و تغذیه آنها در زیستگاههای آذربایجان غربی مهیا باشند در این منطقه ماندگار خواهند بود و در صورت سرما و یخبندان کوچ خود را ادامه می دهند.
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با بارش برف و سرد شدن هوا غازهای پیشانی سفید به عرض های جنوبی و مناطق گرم تر در شمال آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس مهاجرت می کنند.
وی اظهار کرد: وجود این تعداد از غازهای پیشانی سفید در زیستگاههای آذربایجان غربی زمینه را برای حضور محققان، پرنده نگاران و علاقمندان به این گونه پرنده نادر فراهم ساخته است.
غازپیشانی سفید از راسته غازسانان، تیره اردکیان و خانواده غازها بوده و با 72 سانتی متر طول از غاز خاکستری کوچکتر و روی پیشانی اش نوار سفید و مشخصی دیده می شود.
غاز پیشانی سفید پرنده ای است آبچر که با توجه به اندازه کوچک و سفیدی مشخص روی پیشانی اش از سایر غازها قابل تشخیص است و رنگ کلی بدن آن خاکستری تیره است که در نواحی گردن به رنگ قهوه ای بلوطی و سطح کمرش به رنگ قهوه ای متمایل می شود.
یک نوار زرد رنگ دور چشمان قهوه ای رنگش دیده می شود، پاهایش نارنجی است که در نابالغ ها به رنگ زرد تمایل دارد، منقارش صورتی رنگ و نسبت به غاز پیشانی سفید کوچکتر است، در تغذیه و رفتارهای دیگر معمولا نسبت به سایر غازها تند و تیز تر و چابک تر رفتار می کند، معمولا در گله های منظم و به شکل V پرواز می کنند.
این پرنده معمولا در تالابها، باتلاق ها، دریاچه های آب شیرین، سواحل دریاچه ها و رودخانه ها دیده می شود و بیشتر از گیاهان اطراف رودخانه ها و جلبکهای آبهای شیرین و دانه های گیاهان و حشرات تغذیه و در نواحی باتلاقی و توندرا تولید مثل می کند.
آذربایجان غربی با بیش از 30 تالاب فصلی و دایمی و رودخانه های متعدد و پرآب و مناطق حفاظت شده یکی از زیستگاههای مهم پرندگان آبزی و کنار آبزی در شمال غرب کشور به شمار می آید.
3020/2093

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
غاز پیشانی سفید کوچک