علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



۱۲ نامزد به ازای هر کرسی مجلس در خراسان شمالی


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: با گذشت چهار روز از آغاز رقابت‌های انتخاباتی در سه حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و حوزه‌های انتخابیه شیروان و اسفراین، بازار شمار زیادی از نامزدهای انتخاباتی داغ داغ است و با امید به پیروزی در این رقابت‌ها، موج تبلیغات از طریق توزیع پوستر، زندگی نامه، اجتماع جوانان و نوجوانان و طرفداران آنان در مراکز ستادها و تبلیغ گسترده از طریق فضای مجازی به ویژه تلگرام ادامه دارد.

به رغم کاهش تعداد نامزدهای انتخاباتی در خراسان شمالی و استعفای ۱۲ تن از آنان در سه حوزه انتخابیه این استان، هم اکنون شمار باقی مانده نامزدها در خراسان شمالی از ۶۳ نامزد به ۵۱ نامزد کاهش یافته و تا صبح امروز در حوزه انتخابیه بجنورد ۳۲ نامزد، در حوزه انتخابیه شیروان پنج نامزد و در حوزه انتخابیه اسفراین ۱۴نامزد با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.

حوزه انتخابیه شهرستان بجنورد

در حالیکه تنها دو روز به پایان رقابت‌های انتخاباتی و انجام تبلیغات در مهلت تعیین شده قانونی باقی مانده، در حوزه اصلی انتخابیه شهرستان بجنورد ۳۲ نامزد برای کسب دو کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی شامل نامزدهای جناح اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل، این رقابت‌های شدت گرفته و نامزدها و طرفداران آن‌ها برای رسیدن به خط پایان و رسیدن به ساختمان بهارستان به تلاشی مضاعف دست زده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی، خراسان شمالی تا پایان اسفندماه امسال ۹۲۸ هزار و ۸۵۵ نفر جمعیت دارد که رقم قابل توجه و حدود نیمی از این جمعیت یعنی ۵۷۴ هزار و۶۵۴ نفر در حوزه انتخابیه شهرستان بجنورد و حوزه‌های فرعی آن یعنی شهرستان‌های مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم ساکن هستند.

بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی، میزان رای دهندگان در این حوزه انتخابیه ۴۱۰هزار نفر پیش بینی شده که به این ترتیب، به ازای هر کرسی مجلس برای این حوزه انتخابیه، ۱۶نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از مجموع نامزدهای این حوزه انتخابیه هم اکنون تبلیغات انتخابات شماری از نامزدها چشمگیر است، اما سایر نامزدهای انتخاباتی در کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی ظاهرا هیچ شانسی ندارند.

در حوزه انتخابیه بجنورد از بین نامزدهای اصول گرا و یا منتسب به آنان، میرعلم سیدی، موسی الرضا ثروتی، قاسم جعفری، محمد وحیدی، سید محمد پاکمهر، رضا وحدانی، سید ابراهیم حسینی، عباس مظفر و محمد کرمانی از تبلیغات چشمگیری در سطح شهر برخوردار بوده‌اند؛ اما این تبلیغات و به ویژه حضور جمع کثیری از طرفداران آن‌ها در مقابل ستادهای تبلیغاتی، به منزله اقبال قطعی آنان از سوی مردم نیست.

از مجموع نامزدهای این حوزه انتخابیه هم اکنون تبلیغات انتخابات شماری از نامزدها چشمگیر است، اما سایر نامزدهای انتخاباتی در کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی ظاهرا هیچ شانسی ندارند

برخی از افراد حاضردر مقابل ستادها کسانی هستند که هر روز در ستادهای مختلف نامزدهای انتخابات مجلس دهم دیده می‌شوند مدعی‌اند که به رغم حضور در ستادها، نامزد مورد نظرشان افراد دیگری است.

به همین دلیل پیش بینی نامزدهای برنده در میدان رقابت‌ها، بر اساس میزان و نوع تبلیغات و یا شمار افرادی که در مقابل ستادهای آنان تجمع می‌کنند امکان پذیر نیست و رای نهایی آنان در پای صندوق‌های رای حرف آخر را خواهد زد.

گفتنی است که از بین نامزدهای اصلاح طلبان، علی قربانی و علی اکبری تبلیغات چشمگیرتری نسبت به سایر نامزدها در سطح شهر و روستا داشته‌اند.

تبلیغات سایر نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم در این حوزه انتخابیه از بازتاب کمتری برخوردار بوده است.

موسی الرضا ثروتی و قاسم جعفری نمایندگان فعلی این حوزه انتخابیه، به عنوان کاندیداهای شورای اصولگرایی و علی قربانی و علی اکبر به عنوان نامزدهای جناح اصلاح طلب به صورت رسمی معرفی شده‌اند.

موسی الرضا ثروتی سه دوره متوالی و قاسم جعفری در دوره نهم مجلس، نمایندگی مردم این حوزه انتخابیه را بر عهده داشته‌اند اما از جناح اصلاح طلبان هیچ یک از نامزدها سابقه حضور در مجلس را نداشته اما در رقابت‌های انتخاباتی دوره‌های هشتم و نهم شرکت داشته‌اند.

حوزه انتخابیه شیروان

شیروان به عنوان دومین شهر بزرگ خراسان شمالی جمعیتی بالغ بر ۱۶۵ هزار و ۹۳۵ نفر دارد که از این میزان تعداد واجدین شرایط رای دادن ۱۲۰ هزار نفر پیش بینی و برآورد شده است.

در این حوزه انتخابیه هشت نفر از کاندیداهای اصول گرا و اصلاح طلب و بعضا مستقل با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.

برای کسب یک کرسی این شهرستان در مجلس شورای اسلامی هم اکنون پنج نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند که چهره شاخص در میان نامزدهای این حوزه انتخابیه تنها عبدالرضا عزیزی نماینده دوره نهم و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی است، اما تنها نامزد مورد تایید جبهه اصولگرایان علی جدی و نامزد مورد تایید اصلاح طلبان قربانعلی اسدی هستند وعبدالرضا عزیزی که عضو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت مجلس است، از سوی هیچ یک از این جریان‌های سیاسی استان، تا کنون حمایت نشده است.

عبدالرضا عزیزی نماینده کنونی مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و علی جدی عضو دوره چهارم شورای شهر نیشابوراست و قربانعلی اسدی سابقه‌ای به عنوان نمایندگی مجلس ندارد.

براساس آخرین اخبار دریافتی از شهرستان شیروان، هم اکنون بازار تبلیغات عبدالرضا عزیزی، علی جدی، قربانعلی اسدی داغ است.

شهرستان شیروان به رغم اینکه دومین شهر بزرگ استان محسوب می‌شود، اما از تعداد نامزد کمتری برای رقابت‌های انتخاباتی برخوردار است و این امر گمانه زنی و پیش بینی در مورد نفرات اول و دوم این رقابت‌ها را آسان‌تر می‌کند.  

حوزه انتخابیه اسفراین

اسفراین که در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان بجنورد قراردارد، جمعیتی بالغ بر ۱۳۴ هزار و ۸۸۷ نفر دارد که از این تعداد ۹۹ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند و در حال حاضر ۱۴ کاندیدای مجلس دهم برای کسب یک کرسی نمایندگی در این شهرستان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نامزدهای انتخابات مجلس دهم هریک به فراخور حال خود به نوعی اعم از میزان امکانات تبلیغاتی، فضا و مکان ستاد، میزان بنر، پوستر، زندگی نامه، انتشار سی دی و بهره گیری از فضاهای مجازی و امکانات اقتصادی و پولی و با روش های  متفاوت تبلیغاتی در صحنه رقابت‌ها حاضر شده‌اند

بازار تبلیغات در این شهرستان هم داغ داغ است و دو نامزد مورد حمایت اصولگرایان و اصلاح طلبان یعنی هادی قوامی ومحمد رضا حاتمی و دیگر نامزدهای این حوزه از جمله امان الله حسین پور مدیرکل سابق کمیته امداد خراسان شمالی و جواد طیبی مشاور امنیتی استاندار خراسان شمالی و فرزند شهید طیبی از شهدای حادثه هفتم تیر رقابت چشمگیرتری نسبت به سایر نامزدها دارند، اما سایر نامزدهای انتخابات این دوره در این حوزه انتخابیه نیز درعرصه رقابت‌های انتخاباتی حضوری فعال دارند.

هادی قوامی که از سوی شورای همگرایی اصولگرایان خراسان شمالی برای شهرستان اسفراین معرفی شده است، دو دوره متوالی در دوره‌های هشتم و نهم، نمایندگی مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی را عهده دار بوده است.

گرچه استاندار خراسان شمالی اخیرا در نشست خبری گفته است که استفاده از فضا وامکانات تبلیغاتی برای تمامی نامزدها به صورت یکسان فراهم خواهد شد، اما نامزدهای انتخاباتی با توجه به سوابق، مسئولیت‌ها، مناطقی که در آن متولد و یا بزرگ شده‌اند، میزان طرفداران و حامیان آن‌ها، هریک به فراخور حال خود به نوعی اعم از میزان امکانات تبلیغاتی، فضا و مکان ستاد، میزان بنر، پوستر، زندگی نامه، انتشار سی دی و بهره گیری از فضاهای مجازی و امکانات اقتصادی و پولی و با روش های  متفاوت تبلیغاتی در صحنه رقابت‌ها حاضر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه این هفته هم‌زمان با سراسر کشور در خراسان شمالی برگزار می‌شود.


ویدیو مرتبط :
آهنگ شاد محلی از منطقه خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی