فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تولید، مخاطبان گسترده و انعکاس رسانه‌ای سه محور انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز فراخوان اجرای عموم آثار نمایشی در دو سالن «سرو»و «روایت» از سوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شد، پیرو این مسئله با حفیظ‌الله رفیعی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به گفت‌وگو نشستیم تا او این فراخوان و برنامه های انجمن در سال 95 را تشریح کند.

تسنیم: انجمن فراخوان تماشاخانه سرو و روایت را منتشر کرد، برنامه شما برای این دو سالن چیست؟

یکی از نقاط ضعف تئاتر انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت این بود که طی سال‌ها کارهای مختلفی چه در جشنواره ها و چه در حوزه نمایشنامه نویسی تولید می‌شد اما متاسفانه همیشه درگیر این بودیم که نمی توانیم این آثار را به مخاطب عرضه کنیم و مسئله این بود که نمایش‌هایی که اینقدر زحمت برایش کشیده می شود کجا اجرا برود و چه ساز و کاری دارد برایش چیده شود تا بتوان بیشترین بهره را از آن برد. تا پیش از این ما به صورت مشخص از خودمان سالن نداشتیم و همیشه از این مسئله رنج  می بردیم. گروه های نمایشی نیز در این رنج ما سهیم بودند، چراکه گرفتار این بودند که نمی توانستند کارشان را عرضه کنند. برای رفع این موضوع بنیاد فرهنگی روایت از مدت‌ها پیش در فکر رفع این نقص بوده و برنامه کلان و دراز مدتی را دارد که بتواند شرایطی را فراهم کند تا این روند تسهیل شود. یکی از این برنامه‌ها که در دستور کار بنیاد بود و هست ایجاد فضاهایی برای عرضه محصولاتش است.

تئاتر هر روز رو به جلو حرکت می کند و ما به صورت آنی نیازمند سالنی مناسب بودیم. به همین منظور این دو سالن تجهیز و تأمین می‌شوند.

تسنیم: استودیو روایت در چه شرایطی قرار دارد؟

ما تصمیم داریم هم روایت و هم سرو فعال شود. برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته و همین امروز فراخوان ارسال متن و انتخاب آن منتشر شد. تلاش داریم تا مقدمات لازم فراهم شود تا انشاالله از فرودین ماه سرو به طور کامل و مداوم راه اندازی شود.

تسنیم: رویکرد بنیاد پیش از این خیلی بسته تر بود و تنها به آثاری با مضامین مقاومت اجرا داده می شد، اما گویا اکنون در فراخوان سعی شده تنوع کار داشته باشید.

سالن های ما براساس اولویت برنامه‌ریزی می شوند،  هم مناسبت‌ها مهم هستند و هم گروه‌های حرفه‌ای که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند دارای اعتبار هستند. از طرف دیگر موضوعات آثار نیز برای ما نقشه راه را تعریف می‌کند.

تسنیم: هدفتان درآمدزایی است یا حمایت؟

هدف ما این است که سالن‌های موجود فعال شوند و بتوانیم علاوه بر پیشبرد اهداف ظرفیت سخت افزاری تئاتر کشور را نیز افزایش دهیم. از طرف دیگر خودگردانی هم برایمان اهمیت دارد تا بتوانیم امکانات بیشتری را در آنجا متمرکز و فراهم کنیم. بنابراین سعی می کنیم آثار با موضوعات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در اولویت باشند و پس از آن با توجه به مناسبت ها و تقاضا نمایش های آیینی، مذهبی و حتی آثاری که به نوعی با مسائل انسانی سر و کار دارند نیز اگر باشد آماده همکاری هستیم. سعی کردیم از سوژه ها و موضوعاتی که می توانند به نوعی با سبک زندگی مردم در ارتباط هستند غافل نشویم.

تسنیم: برای فضای باز مجموعه سرو چه فکری دارید؟

در وهله اول ما باید سالن ها را در حد شایسته ای آماده بهره برداری کنیم. فضای باز موجود را قبلا به عنوان مکانی جهت اجرای تعزیه استقاده می کردیم که سعی داریم این اتفاق را دوباره راه بیاندازیم، در واقع می خواهیم خیمه ای برای اجرای تعزیه و نمایش‌های آیینی ایجاد کنیم.

تسنیم: این خیمه اگر دائمی باشد جریان خوبی در عرصه نمایش‌های آئینی است، برنامه شما چیست؟

سعی می کنیم دائم باشد.

تسنیم: اگر دائم باشد اتفاق بزرگی در عرصه خودش به حساب می آید.

انشاالله.

تسنیم: اسوه را چه کردید؟ فراخوان منتشر شده شامل این سالن نیز می شود؟

اسوه هم به عنوان یک ظرفیت خوب فعال است، اما در فراخوان منتشر شده تنها به سرو و روایت اشاره شده؛ اما چون اسوه از قبل کارش را شروع کرده بود و تا حدودی بین هنرمندان جا افتاده بود، در نظر داریم با هماهنگی که با مدیر این مجموعه داریم، سعی کنیم برای نمایش‌های کودک و نوجوان و عروسکی از آن بهره مند شویم، از طرف دیگر اگر حتی ازدحام گروه ها در فراخوان سرو زیاد باشد، برخی آثار را به این سالن بفرستیم تا در اسوه روی صحنه بروند.

تسنیم: پلاتو تمرین چطور؟ فضایی برای تمرین گروه ها نیز دیده شده، فضای تمرین هم مشکلی سراسری در تئاتر به حساب می آید.

سعی می کنیم این فضا را ایجاد کنیم، ما هم فضای باز داریم و هم فضای بسته که امیدواریم بتوانیم این امکان را هم ایجاد کنیم.

تسنیم: تماشاخانه های خصوصی و حتی برخی دولتی ها تمرکز خاصی را روی تبلیغات دارند، در این رابطه چه برنامه ای دارید؟

قطعا در این عرصه به شدت فعال خواهیم بود و سعی می کنیم که بتوانیم با مراکز مختلف ارتباط خوبی را برقرار می کنیم و از نظر رسانه ای نیز امیدواریم با کمک رسانه ها مکتوب و مجازی بتوانیم اطلاع رسانی مناسب را داشته باشیم.

تسنیم: سرو چه میزان از برنامه های انجمن در سال 95 را پوشش می دهد و به غیر از آن چه اقدام دیگری را در دستور کار دارید؟

سرو یک ظرفیت خوبی به ما می دهد و دست ما را باز می گذارد تا هم کارهای خوبی تولید کنیم و هم از کارهای خوب حمایت کنیم، سعی می کنیم تماشاخانه سرو را در حد شایسته خودش فعال کنیم و ساز و کاری را فراهم کنیم تا هنرمندان با آرمش به اجرای اثر بپردازند و مخاطبان نیز در شرایطی خوب به تماشای تئاتر بنشینند.

تسنیم: برنامه های دیگرتان؟

نگاه ما به تئاتر کلان است و سعی می کنیم که برنامه ریزی دراز مدت برای تئاتر داشته باشیم. اما همان طور که قبلا هم عرض کردم ما باید به سمت تولید برویم و هرچقدر بتوانیم تولیدات موثر و جذاب برای مخاطبان داشته باشیم، در همه برنامه های ما اثر خواهد گذاشت، بنابراین ما بر اجرای عموم آثاری که تولید می شوند تاکید داریم و امیدواریم بتوانیم تمامی برنامه های انجمن را بر سه محور تولید خوب، مخاطبان گسترده و انعکاس رسانه ای خوب برنامه ریزی کنیم تا انشاالله شاهد رونق و پیشرفت تئاتر مقاومت باشیم.

تسنیم: اضافه شدن سالن های سرو و روایت به ظرفیت تئاتر کشور اتفاق خوشایندی است و هنرمندان از آن استقبال می کنند، اما مسئله حمایت مالی هم مهم است، نگاه شما چیست؟

تئاتر نیازمند حمایت است. تئاتر در کشور ما و مخصوصا در حوزه مقاومت و شاید در چندین سال آینده نیازمند حمایت و پشتیبانی است. ما خود را موظف به حمایت از گروه های حرفه ای، دانشجویی و تجربی می دانیم تا در آینده شاهد آثاری ناب و استاندارد در حوزه تئاتر مقاومت باشیم.

تسنیم:خب سقف مالی دیده اید یا نه؟

به هر حال سقف و کف دارد، اما حمایت مالی به تناسب اثر و زحماتی که گروه نمایشی انجام می دهند در نظر گرفته می شود. سطح کار برایمان اهمیت دارد که پس از کارشناسی میزان حمایت هر اثر مشخص می  شود.

.................................گفت وگو از: محراب محمدزاده.................................

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
خاطره غفوریان از"تئاتر دفاع مقدس"دربین آزاده ها