سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کارکنان دولت که به زبان روسی مسلط نباشند از کار برکنار می‌شوند


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در بیشکک، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در نشستی مطبوعاتی امروز در «آستانه» گفت: قزاقستان کشوری چندملیتی و چندزبانه است و اگر فردی از کارکنان دولت عمدا به روس‌زبانان به زبان قزاقی پاسخ دهد، از کار برکنار خواهد شد.

وی افزود: در قزاقستان 3 زبان (قزاقی، روسی و انگلیسی) بیشترین طرفدار را دارد و هر فرد مختار است تا یکی از آنها را برای صحبت و آموزش انتخاب کند.

رئیس جمهور قزاقستان ادامه داد: در این رابطه به وزیر فرهنگ تأکید شده است که باید براساس قانون رفتار شود اما برخی از مقامات افراد را مجبور می‌کنند که فقط به زبان قزاقی صحبت کنند و حال آنکه قزاقستان کشوری چندملیتی بوده و مردم آن باید این حقیقت را بپذیرند.

نظربایف در ادامه تصریح کرد: اگر در ادارات دولتی ارباب رجوع به زبان روسی سئوالی را مطرح کند، کارکنان آن نهاد باید به زبان روسی پاسخ وی را بدهند و چنانچه کارمندی عمدا به روس‌زبانان به زبان قزاقی جواب بدهد، از کار اخراج خواهد شد.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگر سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه در قزاقستان یادگیری 5 زبان ضروری نیست، عنوان کرد: اگر قزاقستانی‌ها زبان مادری خود (زبان قزاقی)، زبان‌های روسی و انگلیسی را بدانند، کافی است.

این سخنان نظربایف در حالی است که در سالیان اخیر رشد روحیات قومیت‌گرایی در برخی لایه‌های جامعه قزاقستان (در میان قزاق‌ها) افزایش یافته است و حال آنکه بخش بزرگی از جمعیت این کشور را روس‌تباران و سایر قومیت‌ها تشکیل می‌دهند و این امر امکان دارد در آینده مشکلاتی را برای وحدت و یکپارچگی جامعه این کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/8AYNAK


ویدیو مرتبط :
میرکاظمی: اگر دولت پاسخگو نباشند ازکدخدا خواهیم پرسید!!