سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ممنوعیت فعالیت كشاورزی در محوطه باستانی ایوان كرخه در خوزستان


محوطه باستانی ایوان كرخه كه به شماره 47 در سال 1310 خورشیدی به ثبت ملی رسیده است در 20 كیلومتری شمال غربی شهر شوش واقع شده و یكی از بزرگترین شهرهای مدفون شده ساسانی است كه تنها بخش اندكی از بنای این شهر باستانی باقی مانده است.
100 هكتار از محوطه باستانی ایوان كرخه از سال 1374 تاكنون از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به زیر كشت می رود.
یعقوب زلقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا محوطه ایوان كرخه را حدود 500 هكتار عنوان كرد و افزود: با وجود قدمت این محوطه باستانی كه به تاسیس دانشگاه تاریخی گندی شاپور برمی گردد در توافقی 100 هكتار از اراضی این محوطه باستانی از سال 1374 از سوی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول به كشت محصولات كشاورزی اختصاص یافته و سالانه كشت می شود.
وی افزود: با توجه به اهمیتی كه این محوطه تاریخی از نظر باستان شناسی دارد در نشستی با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، كارشناس میراث فرهنگی استان خوزستان و میراث فرهنگی دزفول مقرر شد در سال زراعی جدید هیچ گونه كشتی در این محوطه تاریخی صورت نگیرد.
وی از توافق دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برای همكاری با سازمان میراث فرهنگی به منظور پژوهش ،كاوش و انجام طرح های پژوهشی دانشجویی در خصوص محوطه تاریخی ایوان كرخه با هدف احیای این اثر باستانی خبر داد.
زلقی اظهار كرد: آخرین حفاری در محوطه ایوان كرخه مربوط به دهه 50 است كه توسط رومن گیرشمن باستانشناس فرانسوی انجام شده است.
وی با اشاره به اینكه این محوطه تاریخی به مرمت و كاوش نیاز دارد، گفت: برنامه كاوش كاوشگران ایرانی از محوطه ایوان كرخه نیز در دست بررسی است كه با ممنوعیت كشت و همكاری دانشگاه آزاد در این خصوص مرمت و كاوش شروع خواهد شد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول همچنین از اعلام آمادگی دانشگاه آزاد دزفول برای تاسیس پژوهشكده میراث فرهنگی به منظور انجام مطالعات بر روی اشیای تاریخی خبر داد.
2077/7278/6068/6065

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
شبكه بازار-مجله كشاورزی -قسمت2-شركت بذر باران خوزستان