علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تصفیه پساب صنایع شیمیایی با بازیابی كاتالیست های مستعمل


به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، در صنعت پتروشیمی از كاتالیست‌های مختلفی به‌منظور افزایش سرعت بسیاری از واكنش‌ها استفاده می‌شود. این كاتالیست‌ها پس از بارها استفاده، كارایی خود را از دست می‌دهند.
كاتالیست ها می‌توانند آلودگی‌های زیست‌محیطی فراوانی را ایجاد كنند. ازاین‌رو بازیابی و استفاده‌ مجدد از آن‌ها هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ زیست‌محیطی حائز اهمیت است.
مهندس نبی‌الله غریب زاده محقق دانشگاه صنعتی سهند تبریز گفت:كاتالیست های واحد استایرن شركت پتروشیمی تبریز به‌عنوان یك پسماند محسوب شده و مشكلات زیست‌محیطی فراوانی ایجاد می‌كنند. همچنین تركیبات آلی فرار موجود در پساب‌های صنایع شیمیایی و پتروشیمی از مهمترین و خطرناك‌ترین آلاینده‌های موجود در محیط‌های آلی به شمار می‌روند كه عوارضی از قبیل سرطان، بیماری‌های چشم، تنگی نفس و حساسیت‌های پوستی را به دنبال دارند.
وی افزود: در این راستا در این پژوهش سعی شده تا با احیا و بازیابی كاتالیست‌های مستعمل در مقیاس نانومتری، از آن‌ها جهت حذف تركیبات آلی موجود در پساب استفاده شود.
به گفته غریب زاده استفاده از نتایج این طرح علاوه بر رفع مشكلات زیست‌محیطی و اقتصادی ناشی از كاهش كارایی كاتالیست‌ها، حذف تركیبات آلی خطرناك و سرطان‌زا ، از پساب صنایع شیمیایی را به دنبال خواهد داشت.
وی در خصوص نقش فناوری نانو در این طرح گفت: نانو ذرات به دلیل دارا بودن نسبت سطح به حجم بالاتر، فعالیت بالاتری دارند و بازدهی فرایند حذف تركیبات آلی در آن‌ها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر حضور نانوذرات مغناطیسی اكسید آهن موجب می‌شود پس از فرایند تصفیه، این كاتالیست توسط یك میدان مغناطیسی از محلول آبی جدا شده و نیازی به فیلتراسیون نباشد كه این امر موجب كاهش هزینه‌ها خواهد شد.
این طرح در قالب پایان‌نامه‌ی كارشناسی ارشد نبی‌الله غریب زاده و با راهنمایی دكتر اسماعیل فاتحی فر و دكتر رضا علیزاده از دانشگاه صنعتی سهند تبریز انجام شده است. این پایان‌نامه كه با همكاری شركت پتروشیمی تبریز انجام‌ شده و تحت عنوان پایان‌نامه‌ی مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌‌ فناوری نانو نیز رسیده است. آیین‌نامه‌ حمایت از پایان‌نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.
علمی(1)**1023**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بازیابی کاتالیست های مستعمل