سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افرایش نازایی و اوتیسم در پی مصرف مکمل‌های بدون نسخه پزشک


افرایش نازایی و اوتیسم در پی مصرف مکمل‌های بدون نسخه پزشکمیزان/ مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون در جامعه بروز کرده، افزایش تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم است که یکی از دلایل این اتفاق مصرف مکمل ها بدون نسخه پزشک یا استفاده
از مکمل های تقلبی است.

امیرحسین جمشیدی در دومین نشست از شورای سیاست گذاری چهارمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی افزود: متخصصان در این مورد اتفاق نظر دارند که آنالیز مکمل ها از بسیاری داروها از جمله آموکسی سیلین دشوارتر است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما مکمل هایی که توسط شرکت های دارویی داخلی تولید می شوند از کیفیت بسیاری بهتری نسبت به نمونه های خارجی برخوردارند. به ویژه که در زمینه مکمل های خارجی، بحث قاچاق دارو موضوعی بسیار مهم و حیاتی است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه آمار واردات مکمل ها در کشور ما هر سال نسبت به جمعیت پایین تر می آید. نکته مهم این است که مصرف منطقی مکمل ها باید فرهنگ سازی شود. یعنی همه باید بدانند مکمل ها کجا بیشتر و کجا کمتر باید مورد استفاده قرار بگیرد.

رابطه افزایش نازایی و مکمل ها
دکتر شیرین نیرو منش معاون آموزشی و پژوهشی و رییس بخش پروناتولوژی بیمارستان محب یاس نیز در این نشست گفت: یکی از آثار نامناسبی که مصرف غیرمنطقی مکمل های ورزشی، بدون نسخه و نظارت پزشک بر زنان گذاشته است، افزایش تعداد نازایی ها در کشور است. فقر آهن پیش از بارداری و پس از بلوغ در دختران باید مورد توجه قرار بگیرد. البته حتی مصرف آهن و اسیدفولیک نیز باید با دقت انجام شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک به 95 درصد از افراد جامعه با مشکل کمبود ویتامین D مواجه هستند، اما مطالعات نشان داده است برخی از زنان که در زمان بارداری این ویتامین را با دقت و انجام آزمایش های لازم مصرف نکرده اند، فرزندشان را در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار داده اند. کلسیم، مکمل دیگری است که باید در دوران بارداری به دقت صورت بگیرد و برای رشد جنین اهمیت زیادی دارد.

این متخصص زنان یادآور شد: یکی از مشکلات جدی در خصوص عرضه مکمل ها این است که شرکت های زیادی وارد این عرصه شده‌اند، این در حالی است که بدانیم برخی از بانوان اصرار دارند که از مکمل خارجی استفاده کنند. در حالی که حدود 80 درصد از این مکمل ها تقلبی هستند و ماده موثره ندارند.

منبع: میزان


ویدیو مرتبط :
‫افرادی که باید مکمل آهن مصرف کنند‬‎