فرهنگی
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شدبه گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ... |
عملکرد نوروزی تلویزیون قابل قبول بود/ الگوهای خوبی که دیده نشدند
حسین سلطان محمدی منتقد تلویزیون و سینما در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: متاسفانه در ایام نوروز نتوانستم سریالها را با دقت و تمرکز تماشا کنم،اما در بین سه سریالی که از شبکههای سیما پخش شد و با اخباری که در رسانهها خوانده بودم، فکر میکنم سریال «قرعه» به کارگردانی برزو نیک نژاد با حضور تیتراژ وار افرادی چون سیروس مقدم، الهام غفوری و محمد تنابنده که لااقل نام فامیلش با محسن تنابنده یکی است، صدا نمیکند، پس باید درباره آن بحث کرد و عوامل باید بگویند که این نوع اسمها یعنی چه؟ چراکه این گروه تا به حال امتحان خود را پس داده بودند و یکی از تجربههای مشترکشان «پایتخت1» بود. نگاه نگاه محسن تنابنده غفوری مقدم بود.
وی ادامه داد: روز گذشته در اعلام نظرسنجی خواندم که 70 درصد از بینندگان «زعفرانی» از دیدن این سریال ابراز رضایت داشتند،اما باید این را در نظر داشته باشیم که چند درصد از مردم در این ایام سریال دیدهاند؟ از طرفی در نوروز امسال با پدیده جدیدی از مخاطب روبرو بودیم و آنهم این بود که بخش بسیاری از مردم ما امسال در اکرانهای فیلمهای سینمایی نیمه شبها در سینماها مشغول تماشای فیلم بودند که اینها نیز قابل تحلیل است. مسافرت مردم، توجه به عناصر دیگری مثل سینما و ... هم در این بین دخیل است و همه اینها می تواند از تمرکز مخاطب روی تلویزیون کم کند. امروزه سبد کالای فرهنگی ما متنوع شده است و نمی توان مخاطب را دربست پای تلویزیون،سینما و گردش دید.
وی ادامه داد: برنامه «خندوانه» نیز در سری سوم خود روی بخشهایی جدید تمرکز داشت،از جمله لباهنگ که در حقیقت ما با مشاهده این برنامه،در اصل داشتیم ویژگیهای خالص برنامه «شب کوک» را میدیدیم،البته منهای تفاوتی که «خندوانه» در پلی بک و «شب کوک» در زنده بودن این ماجرا داشت و رامبد جوان نیز در سری جدید «خندوانه» از حضور بازیگران در بخش لباهنگ استفاده کرده بود تا جنبه نمایشی بودن آن را نیز به خوبی نشان دهد.
این منتقد در ادامه افزود: علاوه بر «خندوانه» و «شب کوک» ما شاهد برنامهای چون «سه شو» بودیم که در این ایام پخش میشد و در یکی از آیتمهایش دیدگاهی طنز درباره برنامه «شب کوک» داشت.در کل میخواهم بگویم چه اتفاقی افتاده است که تلویزیون به یکباره به سمت ارائه برنامههای موسیقایی آنهم تعاملی رفته است؟ و این از پرسشهایی است که بهتر است مطرح شود.
وی در همین زمینه ادامه داد: در این بخش سازندگان این قبیل برنامهها از برنامههای خارجی الگوبرداری کردند،که اصلا چیز مذمومی نیست.برخیها چنین موضوعی را کاری واکنشی میدانند و برخی میگویند تقلیدی است. من اصلا با تقلید مخالف نیستم و میگویم که میتوانیم الگوبرداری ساده از آن دست برنامهها داشته باشیم البته به این شرط که نمونه داخلی و ایرانی این برنامهها را روانه آنتن کنیم.
سلطان محمدی بیان داشت: حرفهایی که گاهی اوقات از گوشه و کنار شنیده میشود را قبول ندارم که یک بار میگویند دکور «دورهمی» کپی یک برنامه هندی است و بار دیگر از اصلاح صورت سروش صحت توسط مهران مدیری میگویند که برگرفته از الگوی آمریکایی است.حتی دوستی در شبکههای مجازی اذعان کرده بود که مسابقه بین خانمها در «خندوانه» نیز کپی برنامه مشابه است.
این منتقد با اشاره به درست یا نادرست بودن این موضوع نیز گفت: اینکه بیاییم و داشتههای ویژگی خود را به رخ بکشیم اصلا کار درستی نیست. همچنین اینکه مدام بگوییم فلان برنامه کپی فلان برنامه است نیز اصلا درست نیست. بلکه الگوی هنری جذاب و شناخته شدهای در جهان وجود داشته که حال برنامه سازان داخلی از آن بهره گرفتند.
سلطان محمدی بیان داشت: الان مدت دو ماه است که تلویزیون الگوی بخش خبری و گرافیک خبر ساعت 21 را تغییر داده است و اینها همگی پاسخ به نیاز روز،داشته تصویری تقاضای ارتقای تصویری مخاطب است و همگام سازی با تلویزیونهای روز دنیا است.
وی درباره برنامه «شب کوک» افزود: این برنامه در شروع برنامه خوبی است. افرادی که به روی سن آمده و خواندند خوانندههای حرفهای بودند، اما همه ما میدانیم که اینها استعدادهای اولیه و صفر هستند. حالا که نمیتوانیم از موسیقی صد در صد فاصله بگیریم پس بهتر است قوانینی اصولی را داشته باشیم مثل برنامه «شب کوک» که فضای برنامههای اینچنینی را از فضای موسیقی همراه با لهو و لعب خارج کرد و برنامهای را روانه آنتن تلویزیون کرد که فرد همراه با خانواده نیز میتواند به تماشای آن بنشیند.
این منتقد ادامه داد: امسال تلویزیون در ایام نوروز تلاش داشت تا در روزهایی که بودجه کافی هم ندارد با استفاده از تمهیدات ساده تر و جواب پس داده به نیاز مخاطب پاسخ دهد.مهران مدیری را با برنامه «دورهمی» دو شب در هفته میآورد و به عوامل «خندوانه» دو شب استراحت می دهد، «شب کوک» و رضا رشیدپور را میآورد تا الگوی همان برنامه «دید در شب» را در آنجا اجرا کند. در یکی از شبهای برنامه «صفر صفر» نیز رشیدپور در حمایت از ایران درخواستی از مردم داشت و اتفاقاتی افتاد،اما هیچکس از وی حمایت نکرد و حمله کردن به وی آنقدر بد بود که مجبور شد صفحه شخصیاش را ببندد.
وی با اشاره به عملکرد مثبت رسانه ملی در این ایام نیز گفت:تلویزیون اگر در این ایام کاری کرده متناسب با امکاناتش بوده است. کاری به درست بودن کشمکش بودجهای ندارم. کمبود بودجه استانداری که پول بیشتر میدهد را ارجحیت میدهد به اسپانسری که در مورد لطیفی و «دودکش2» وجود داشت و باعث شد تا سریالشان از گردونه پخش خارج شود. اعتراض لطیفی به سازمان نیز درست بود.با توجه به شرایط مالی سازمان،نکته مهم اینجاست که اگر تلویزیون میتواند پول بیشتری از فردی دیگر بگیرد چرا ادامه ندهد؟ وقتی اعلام رسمی میکند که کمبود بودجه دارم میبایست پای حرفش بایستد و هنرمند نیز باید به آن کمک کند.اعتراض آقای لطیفی درست است، اما سازمان صدا و سیما نیز باید بپذیرد که اگر چنین نکتهای وجود دارد باید پشت هنرمندان باشد.
سلطان محمدی در پایان بیان داشت:حضور فرزاد حسنی، علی ضیا،مهران مدیری، رشیدپور و عموهای فیتیلهای (که نشان دهنده این بود که توانستیم این اعتراض را کنترل کنیم تا هنرمندان مان نابود نشود.) و حتی عمو پورنگ در محله هرندی -که یک ماه پیش از معتادها پاکسازی شده است و محله محرومی است- با اینکه همگی الگوهای خوبی هستند،پس چرا هیچ کس روی آنها مانور نمیدهد؟!
انتهای پیام/
ویدیو مرتبط :
طنز/مصاحبه هایی که هیچ وقت از تلویزیون پخش نشدند...