علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



مرواریدهای صدف دهان را دریابیم


رئیس شورای عالی انجمن دندان پزشكی ایران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: نتایج تحقیقات صورت گرفته در سطح دنیا نشان می دهد كه بین بیماری های دهان و دندان با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و مشكلات جنینی ارتباطی دوطرفه وجود دارد.
دكتر غلام عباس مرتضوی توضیح داد: بیماری های دهان و دندان می توانند بیماری های قلبی و عروقی را در پی داشته باشند و بیماری هایی مانند دیابت و سرطان خون (لوسمی) می توانند سبب تورم و خونریزی در لثه ها شوند.

** بیماری های دهان و دندان ایجادكننده بیماری های قلبی و دیابت و مشكلات جنینی
وی افزود: بیماری های دهانی مانند بیماری های لثه كه همراه با ترشح عفونت است و یا وجود دندان های خراب و آلوده، می توانند سبب تشدید بیماری های قلبی در بیماران قلبی و حتی ایجاد بیماری های قلبی و عروقی در سایر افراد شوند.
مرتضوی گفت: بیماری های دندانی و دهانی همچنین به بالارفتن قند خون كمك می كنند و این مساله می تواند برای بیماران دیابتی مشكلاتی را ایجاد كند.
وی به بروز مشكلاتی برای جنین مادران بارداری كه دارای بیماری های پیشرفته لثه ای و دندانی هستند، اشاره كرد و گفت: وجود چنین بیماری هایی می تواند سبب تولد زودرس و با وزن كم نوزاد شود كه این مساله سلامت نوزاد را به خطر می اندازد؛ بنابراین لازم است مادران قبل از بارداری از نظر بیماری های دندانی و دهانی تحت معاینات پزشكی قرار گیرند.
عفونت های ریشه ای دندان ها از جمله عوارضی بود كه دكتر مرتضوی به آن اشاره و تاكید كرد: دندان هایی كه عفونت های ریشه ای دارند، علاوه بر ایجاد دردهای شدید برای بیمار، استخوان فك را تحلیل داده و ضعیف می كنند و آن را برای شكستگی آماده می كنند، بنابراین این گونه عفونت ها باید هرچه زودتر برطرف شوند.

** بیماری های مزمن مسبب بروز بیماری های دهان و دندان
مرتضوی با یادآوری این كه ارتباط بین بیماری های دندانی و بیماری های مزمن مانند دیابت یك رابطه دوطرفه است، توضیح داد: در بیماری دیابت به دلیل وجود قند خون بالا، ممكن است فرد دچار عفونت، تورم و خونریزی در لثه ها شود و همین مساله مشكلات دهانی و دندانی بعدی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.
وی در مورد بیماری های عمومی نیز گفت: بیماری هایی مانند سرطان خون (لوسمی) نیز سبب بروز تورم و خونریزی در لثه ها می شوند.
مرتضوی بر انجام معاینات دوره ای دندان پزشكی تاكید كرد و افزود: لازم است افراد هر شش ماه یك بار از نظر سلامت دندان ها و لثه ها تحت معاینات دندان پزشكی قرار بگیرند همچنین بهتر است هر فرد یك دندان پزشك مخصوص داشته باشد و یا یك دندان پزشك به عنوان دندان پزشك خانواده برای هر خانواده درنظرگرفته شود.

**ایمپلنت و دستاوردهای جدید
رئیس شورای عالی انجمن دندان پزشكی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش درباره دستاوردهای جدید در حوزه كاشت دندان گفت: استفاده از استخوان اعضای دیگر بدن بیمار، از جمله جدیدترین روش های ایمپلنت یا كاشت دندان است كه در حال حاضر در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: این روش به این صورت است كه ابتدا از قسمت های دیگر بدن استخوان گرفته و به استخوان فك متصل می شود و پس از جوش خوردن دو استخوان به یكدیگر و تراشیدن استخوان به منظور تنظیم ارتفاع آن از روكش های دندانی استفاده شده و شكل طبیعی دندان به آن داده می شود.
وی افزود: در این روش از آنجا كه از بافت استخوانی و زنده بدن خود فرد استفاده می شود، با استخوان فك و بافت اطراف آن به خوبی درآمیخته می شود و عارضه ای برای بیمار به همراه ندارد.
این پریودنتولوژیست در مورد كاربردهای ایمپلنت توضیح داد: یكی از كاربردهای این روش ترمیم فك است؛ برخی افراد به دلیل بی توجهی به درمان های به موقع، دندان های خود را از دست داده و به همین دلیل استخوان فك آنها به مرور زمان صاف شده و برای گذاشتن دندان های ثابت مشكل دارند؛ این افراد می توانند از روش های ایمپلنت برای كاشت دندان های مجدد استفاده كنند.
مرتضوی افزود: همچنین برخی از افراد كه تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده اند و از دندان های مصنوعی استفاده می كنند، به دلیل حركت دندان های مصنوعی و صاف شدن لثه ها با مشكلاتی مواجه می شوند كه این افراد نیز می توانند از روش های كاشت دندان بهره مند شوند.
وی ادامه داد: همچنین افرادی كه چند دندان خود را از دست داده اند و تمایلی به استفاده از پروتزهای متحرك ندارند، می توانند از ایمپلنت برای ترمیم ظاهر دندانی خود بهره مند شوند.
مرتضوی افزود: ایمپلنت روش های قدیمی تری نیز دارد كه در آن از یك قطعه فلزی از جنس تیتانیوم به جای ریشه دندان از دست رفته، استفاده می شود؛ به این صورت كه این فلز در داخل استخوان فك، قرار داده شده و تاج دندان روی آن بازسازی می شود.
وی ادامه داد: درحال حاضر از روش بریج نیز برای این منظور استفاده می شود اما در این روش دندان های اطراف محل بی دندانی تراشیده و بخش زیادی از سطح و دیواره این دندان ها برداشته می شود و سپس روی آنها روكش گذاشته می شود؛ این درحالی است كه می توان با استفاده از ایمپلنت بافت دندان های سالم را حفظ كرد و به آنها آسیبی وارد نكرد.
مرتضوی اظهار كرد: به طور كلی امروزه ایمپلنت یا روش های مختلف كاشت دندان، به كمك بیماران آمده و بسیاری از مشكلات دندانی را می توان با استفاده از آنها برطرف كرد.
وی افزود: كاشت دندان و روش های مختلف مرتبط با آن از جمله علوم نوینی است كه در حوزه دندان پزشكی وارد شده و هر روز شاهد پیشرفت هایی در زمینه روش های مرتبط با آن هستیم. ایمپلنت، بهترین راه حل برای جایگزینی دندان های از دست رفته است چراكه ظاهری كاملا طبیعی دارد و بدون بروز مشكلی، احساس داشتن دندان های طبیعی را ایجاد می كند.

** نبود مكان مناسب برای برگزاری كنگره های پزشكی در كشور
11 آوریل مصادف با 23 فروردین به عنوان روز جهانی دندانپزشك نامگذاری شده است.
رئیس شورای عالی انجمن دندان پزشكی ایران در خصوص مشكلات عمومی دندان پزشكان، به نبود مكانی مناسب برای برگزاری كنگره های پزشكی و به ویژه دندان پزشكی در كشور اشاره كرد و گفت: درحال حاضر مكان هایی كه كنگره های پزشكی در آنها برگزار می شوند، به دلیل اینكه به این منظور ساخته نشده اند، مناسب برگزاری این كنگره ها و برنامه های جانبی آنها نیستند.
مرتضوی افزود: این درحالی است كه در بسیاری از كشورهای دنیا حتی كشورهای همسایه مكان هایی به منظور برگزاری كنگره های پزشكی ساخته شده و در اختیار پزشكان و متخصصان قرار دارد.
وی تعیین عوارض از سوی شهرداری برای تابلوی مطب ها را از دیگر مشكلات این صنف عنوان كرد و گفت: البته مدتی است كه دیوان عدالت اداری آن را رد كرده و ما منتظر اجرای آن هستیم.
علمی**1834**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تشریفات عروسی صدف خدمات مجالس صدف برگزاری مراسم صدف