سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



موضوع اقتصاد مقاومتی باید در قالب جنگ نرم مورد بررسی قرار گیرد/ «فرهنگ» عامل اصلی توانمندی انقلاب اسلامی است


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست آموزشی جنگ نرم روز دوشنبه 23 آذرماه با حضور محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل سازمان صدا و سیما ایران برگزار شد.

دزفولی در این جلسه ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول گفت: سازمان صدا و سیما یکی از نهادهایی است که سهم زیادی را در مقابله با جنگ نرم داشته است و روشنگری‌های رسانه ملی در شناخت ابعاد این موضوع در افکار عمومی بسیار اثرگذار بوده است.

وی افزود: واژه و عبارت جنگ نرم شاید اخیراً رایج شده باشد، امّا پس از پایان جنگ جهانی دوم و قریب به 6 دهه پیش و در دوران موسوم به «جنگ سرد»؛ جهان شاهد جنگ نرم بود که در آن دو بلوک قدرت برای مقابله با یکدیگر از طریق روش‌هایی غیرجنگی فعالیت می‌کردند. امروز این راهکارهای غیرجنگی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته ارتباطی مانند فضای مجازی، و... بسیار مؤثرتر از پیش اعمال می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از طریق این فناوری‌ها «جنگ نرم» و اعمال سلطه آسانتر شده که در عبارت مرسوم «دهکده جهانی» این مفهوم نهفته است. در جنگ نرم میان بلوک های قدرت در دهه های گذشته، از ابزارهای فرهنگی مانند رمان و ادبیات، سینما، موسیقی و موارد دیگر استفاده شد و این استفاده و تغییر افکار عمومی تا آنجا پیش رفت که به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجامید. پس از فروپاشی بلوک شرق در ابتدای دهه 90 میلادی، بلوک غرب خود را یکه تاز می‌انگاشت ولی به سرعت متوجه قدرت اسلام شد.

دزفولی تصریح کرد: همانگونه که امام (ره) فرمودند جهان شاهد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود و اکنون هم جهان منتظر تحقق پیش‌بینی ایشان در مورد فروپاشی لیبرال دموکراسی است. از فردای پیروزی انقلاب، دشمن راهکار جنگ نرم را به صورت محدود آغاز کرد که دلیل محدود بودن آن نیز گمان باطل آنها به پیروزی جنگ سخت علیه انقلاب اسلامی بود.

وی در ادامه اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی در ابتدا ما را با جنگ تحمیلی مواجه کردند که هر چند در جنگ خسارت و زیان هم متحمل شدیم، امّا آنچه از قدرت نرم در دفاع مقدس به دست آوردیم؛ بسیار گرانقدرتر است. یکی دیگر از ابعاد مقابله دشمنان انقلاب با ما اعمال تحریم های اقتصادی بود که این تحریم‌ها نیز از ابتدای انقلاب اسلامی گریبانگیر کشور بوده، ولی نظام اسلامی تاکنون توانسته با مقاومت از این تهدیدات عبور کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی باید در قالب جنگ نرم مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در موضوع  پیشرفت‌های علمی کشور هم از سال‌های دهه 70 شمسی و علی‌رغم همه محدودیت‌ها و برخی از کج‌فهمی‌ها، رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمدار بودند. از همان دوران و تاکنون توانمندی‌های و پیشرفت‌های علمی کشور مورد انکار برخی مغرضان قرار می گرفت اما افکار عمومی ما می‌داند که چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

مخبر دزفولی ادامه داد: مگر پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه‌های پزشکی، فنی، مهندسی را می‌توان انکار کرد؟ نظام اسلامی از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی با دشمنی‌ها مواجه شد چون دشمن فهمید انقلاب اسلامی برای بشریت حرف و سخن تازه داد. در همان سال‌های دهه 60، امام (ره) به اعضای ستاد انقلاب  فرهنگی مأموریت دادند تا دانشگاه‌ها را سامان‌دهی کنند و این نشان می‌دهد انقلاب اسلامی به مراکز اصلی علم و فرهنگ چه نگاهی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران «فرهنگ» را مزیت نسبی و عامل اصلی توانمندی انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما باید از این توانمندی دفاع کنیم. تردید افکنی مهم‌ترین ابزار جنگ نرم است که نهایتاً به تغییر باورها و اعتقادات خواهد انجامید. اگر جامعه دچار تغییر اعتقاد و رفتار شود دیگر انقلاب اسلامی توانمندی خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: مشاهده می‌کنیم که نسبت برخی از رفتارهای ارزشی که در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی در جامعه رایج بود، دچار تنزل و پسرفت شده‌ایم. امروز دستور کار اصلی جنگ نرم دشمن در باورها؛ «اصل هویت زدایی» و در رفتار؛ «اصل بحران آفرینی و ناهنجاری» است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در جنگ نرم؛ جامعه هدف و طیفی که باید تحت تأثیر پیام قرار گیرد، شناسایی شده و برای هر قشری متناسب با جایگاه آن قشر پیام تعریف و تولید می‌شود. دشمن از همه امکانات و نهادها برای القای پیام خود استفاده می‌کند که یکی از این امکانات رسانه‌های بی‌‌شمار موجود است.

دزفولی خاطرنشان کرد: جنگ نرم مانند جنگ سخت شامل پیاده نظام و طراحان ستادی است و می‌توانند در داخل و خارج از کشور مستقر باشند که نمونه بارز این موضوع را در فتنه 88 مشاهده کردیم. ناکارآمد جلوه دادن مدیریت نظام به منظور قطع ارتباط مدیران با جامعه، مرعوب کردن مدیران، تغییر در روحیه انقلابی برخی از افراد شاخص، القای پایان دشمنی نظام سلطه و ... از راهکارهای اصلی جنگ نرم است. راهکار «تحقیر» که با انقلاب اسلامی در این کشور در هم شکسته شد هم از ابزارهای مؤثر جنگ نرم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه القای گفتمان «ما نمی‌توانیم» باعث شد تا دشمن بر گرده این ملت سوار شود، گفت: تحقیر و القای گفتمان «ما نمی‌توانیم» در 150 سال اخیر باعث شد تا دشمن بتواند بر گرده این ملت سوار شود و اگر این گفتمان مجددا حاکم شود دیگر کار تمام است. این خطر متأسفانه چندان جدی گرفته نشده و باید روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی روز به روز تقویت و بازتولید شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید بر دفاع از دستاوردهای علمی و فرهنگی کشور ایستادگی کنیم و باور به این پیشرفت‌ها روز به روز تقویت شود. اگر دشمن موفق شود، روحیه تحقیر را همه گیر کند؛ در ابعاد دیگر جنگ نرم مانند استحاله، سیاه نمایی، ناامیدی و .. هم موفق می‌شود. شهدای هسته‌ای ما نماد بارز مقابله با راهکار «تحقیر» هستند و این عزیزان نشان دادند که ملت ایران در همه عرصه‌ها می‌تواند به پیشرفت‌های فوق‌العاده دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: ترویج قومیت‌گرایی و چند پارگی قومیت‌ها نیز از مصادیق اصلی جنگ نرم است. باید این گفتمان تقویت شود که ما یک قوم ایرانی هستیم که به صورت یکپارچه و متحد در کشور ایران زندگی می‌کنیم.

دزفولی با بیان اینکه دشمن در بعضی اوقات تلاش می‌کند تا جای ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را تغییر دهد، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند انقلابی بودن و جهادگر بودن یک ارزش است و نباید با القای عنوان «افراطی‌گری» از جانب برخی این ارزش‌ها مورد تردید قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های تکفیری در منطقه ادامه داد: جنگ نیابتی آمریکا و اسرائیل از طریق جریان‌های‌ افراطی مانند داعش و... در جریان است تا اسرائیل در امان باشد. شهدای مدافع حرم که برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات ملت ما افزوده‌اند، در خط مقدم مبارزه با استکبار هستند.

وی در ادامه تبیین مصادیق جنگ نرم که امروز با آن مواجه هستیم، گفت: دست اندازی به توانمندی دفاعی کشور که در جریان مذاکرات هسته‌ای شاهد آن بودیم که با درایت مقام معظم رهبری ناکام ماند، یکی از مصادیق «جنگ نرم» است. علم، اقتصاد و فرهنگ سه ضلع مثلث «تمدن نوین اسلامی» هستند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: هر چند امروز در کشور با  کاستی‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم؛ اما در حوزه علم و فرهنگ برای 20 سال آینده برنامه داریم و اگر اسناد راهبردی و ملی این بخش‌ها اجرایی  شوند، در همه عرصه‌ها شاهد تحولات مثبت خواهیم بود.

مخبر دزفولی با اشاره به تصویب نقشه جامع علمی و سند مهندسی فرهنگی به عنوان فعالیت‌های شکل گرفته در سال‌های اخیر در حوزه علم و فرهنگ افزود: ترویج و گفتمان‌سازی پیرامون «نقشه جام علمی کشور» و «نقشه مهندسی فرهنگی» وظیفه همه و از جمله رسانه ملی است. همچنین در بخش تعلیم و تربیت برای رهایی از مبانی غیراسلامی تعلیم و تربیت غربی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» تدوین و تصویب شده که در حال اجراست.

وی افزود: ترویج گفتمان منفعت پرستی، تثبیت قدرت نظام سلطه از هر طریق ممکن، حداقلی سازی دین و ترویج سکولاریسم، سست کردن بنیان خانواده، کاهش جمعیت و .. از دیگر ابزارهای مؤثر دشمن در جنگ نرم است. سیاست‌ های تحدید نسل در کشور ما از سال 1330 توسط غربی‌ها آغاز شد. آمریکایی‌ها برای خود 750 میلیون نفر جمعیت را هدفگذاری کرده‌اند ولی برای کشور ما کاهش جمعیت را ترویج می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوع «جمعیت» با مطالعه علمی، آسیب‌شناسی انجام شده و این گفتمان علمی امروز در جامعه جای خود را باز کرده است. تجمل گرایی، مصرف‌گرایی افراطی، اسراف و تبذیر و ... در عرصه مقابله اقتصادی با انقلاب اسلامی در حال ترویج است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ذکر مثالی از استفاده از ابزار نوشت‌افزار و اسباب بازی برای انتقال پیام‌های فرهنگی، گفت: گردش مالی اسباب‌بازی و نوشت افزار در کشور به 7 هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و باید برای این موضوع برنامه داشته باشیم.

مخبر دزفولی در پایان گفت: در حوزه اسباب‌‌بازی شاهد هستیم تا عروسک «باربی» چگونه ارزش‌های غربی را ترویج می‌کند و اگر این موضوع دقیقاً بررسی شود می‌بینیم که چه خطری ما را تهدید می‌کند. علی رغم همه این تهدیدات و آسیب‌ها توانمندی و قابلیت‌های انقلاب اسلامی در مقابله با این تهدیدات فراوان است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/R56VUI


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع اقتصاد مقاومتی