فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



غصه ساکنان 1311 روستاي بدون گاز


خراسان/ گاز يکي از نعمت هاي خدادادي است که با شروع فصل سرما اهميت وجود آن بيش از گذشته احساس مي شود.در استان خراسان رضوي نيز بر اساس جدول آماري که روابط عمومي شرکت گاز استان در اختيار روزنامه خراسان قرار داده است، تعداد روستاهاي واجد شرايط گاز دار شدن دو هزار و 558 روستاست. از اين تعداد هزار و 247 روستا تاکنون از نعمت گاز برخوردار شده اند و عمليات گاز رساني به تعداد 697 روستا نيز در دست اقدام است.
همچنين دراين جدول اعلام شده که تعداد 75 شهر تحت پوشش شرکت گاز استان قرار دارد که تاکنون 71 شهر گاز دار شده اند و سه شهر نيز در دست اقدام است. بر اساس اين آمار تاکنون هزار و 311 روستا و سه شهر واجد شرايط در استان خراسان رضوي محروم از نعمت خدادادي گاز هستند. تاکنون گزارش هاي زيادي از شهرهاي مختلف درباره وضعيت روستاهاي محروم از گاز تهيه شده است. هر چند اقدامات خوبي در گازرساني به روستاهاي دور و نزديک انجام شده است اما کافي نيست. به خصوص با توجه به اين که توسعه روستاها مي تواند عامل مهمي در کاهش مهاجرت روستاييان باشد. با همه اين اوصاف شايسته است، مسئولان مربوط در اين زمينه اقدامات موثرتري انجام دهند تا مردم روستاهاي خراسان رضوي با توجه به شروع فصل سرما در کنار خانواده هاي خود از نعمت گرما برخوردار باشند.

60 روستاي شهرستان قوچان محروم از گاز طبيعي

بخش مرزي باجگيران در شمال شهر قوچان در منطقه اي کوهستاني واقع شده است. اين منطقه با مردماني سخت کوش و مقاوم با داشتن آب و هواي خوش و معتدل در تابستان و جاذبه هاي طبيعي و بکر در مناطق گردشگري و تاريخي همچون "رهورد" و منطقه گردشگري نمونه "دره شمخال"، داراي زمستان هاي بسيار سرد با سرماي زودهنگام و طولاني مدت است. اين بخش از نعمت گاز محروم مانده است و مشکلات سرما و تامين سوخت براي مردم اين بخش يکي از مسائلي است که همواره گلايه هاي ساکنان آن را به دنبال داشته است. با توجه به اين که شهرستان قوچان از دو بخش باجگيران و مرکزي تشکيل شده و حدود 183 روستا تحت پوشش اين دو بخش قرار دارد که به 123 روستا گازرساني شده اما 60 روستاي ديگر نيز از نعمت گاز محروم اند.البته در بخش باجگيران حدود 30 روستاي بالاي 20 خانوار وجود دارد که همه روستاها از نعمت گاز محروم اند.در بخش مرکزي نيز 153 روستا وجود دارد که 30 روستا از اين تعداد هنوز از گاز طبيعي محروم هستند.

نياز جدي به گاز

"فيضي" يکي از اهالي بخش مرز باجگيران دراين باره مي گويد: پروژه هاي گازرساني براي نقاط سردسير و کوهستاني بايد در اولويت قرار گيرد اما اين مسئله براي منطقه باجگيران عملياتي نشده است. از طرفي گازرساني به روستاها به ماندگاري روستاييان در روستاها کمک خواهد کرد. "عباس زارعي" نايب رئيس شوراي اسلامي شهرستان قوچان در اين باره مي افزايد: خط انتقال گاز از روستاي "زوباران" در بخش مرکزي قوچان تا روستاهاي بزرگي مانند "رهورد" و روستاهاي در مسير آن حدود 20 کيلومتر فاصله دارد. اما با اين شرايط روستايي همچون "رهورد" که از لحاظ تاريخي و گردشگري نيز اهميت دارد از نعمت گاز بي بهره است."محسن بايسته" دهيار روستاي "قاچکانلو" نيز در اين باره مي افزايد : اين روستا از بزرگ ترين روستاهاي بخش باجگيران در فاصله 20 کيلومتري شهر قوچان است که همراه با ديگر روستاهاي واقع در اين مسير همچنان از نعمت گاز بي بهره است.وي خاطر نشان کرد: برخورداري مردم روستاها از نعمت گاز يک نياز جدي و از مطالبات مردم است.وي به روستاهايي از جمله "دولت خانه"، "حاجي نصير"، "يادگار"، "شرف"، "امام وردي خوان"، "پاکتل"، "شيرزن"، "جوزان" و "قره جقه" اشاره مي کند و مي گويد: اين روستا ها فاصله چنداني با خط لوله گاز ندارند اما همه اين روستا ها از نعمت گاز محروم اند."جوادي" بخشدار باجگيران نيز مي افزايد : محروميت اين بخش از نعمت گاز و مشکلات سوخت رساني و تامين نفت براي مردم روستاها ، همواره يکي از دغدغه هاي مسئولان بوده است.

53 روستا در حال گاز رساني

فرماندار قوچان نيز در خصوص گازرساني به شهر مرزي باجگيران و روستاهاي اين بخش مي گويد : با توجه به صعب العبور بودن مسير و ارتفاعات موجود، گازرساني به اين منطقه از سه طريق ، گاز رساني از طريق کشور همسايه (ترکمنستان) ، گازرساني از استان خراسان شمالي و احداث مخازن گاز مايع در نقاط مختلف در حال بررسي ، مطالعه و امکان سنجي است و به محض اتمام مطالعات، طراحي پروژه آغاز و اقدامات براي تامين اعتبار انجام خواهد شد."عليرضا قامتي" خاطرنشان کرد : گازرساني در حوزه روستايي اين شهرستان تا قبل از سال 1392 به تعداد 49 روستا بوده است که از سال 92 تا کنون تعداد 21 روستا گازرساني شده است.وي تصريح مي کند : در منطقه "داغيان" 19 روستا وجود دارد که در هفته دولت کلنگ زني اين روستاها انجام شد و هم اکنون تجهيز کارگاه توسط پيمانکار انجام شده و عمليات گاز رساني در حال اجراست. منطقه "شفيع" و "ينگه قلعه هودانلو" نيز شامل 34 روستاست که به زودي کلنگ زني اين مناطق براي گاز رساني انجام مي شود.فرماندار قوچان خاطر نشان کرد : در سال 92 شاخص گازرساني شهرستان 8/26 درصد بوده که در اين تاريخ نسبت به شاخص استان 2/22 درصد کاهش داشته است که با انجام پروژه هاي گازرساني شاخص شهرستان اين ميزان به 3/38 درصد رسيده است که با گازرساني به 53 روستاي در دست اقدام اين شاخص به بيش از 66 درصد خواهد رسيد.

96 روستاي صالح آباد محروم از نعمت گاز

بهره مند / منطقه صالح آباد 96 روستا دارد که متاسفانه تاکنون به هيچ کدام از اين روستا ها گازرساني نشده است.البته در هفته دولت 32 روستا براي گاز رساني کلنگ زني و همچنين عمليات گاز رساني به دو روستاي مهدي آباد و سقر چشمه نيز آغاز شده است. طبق قرار داد اعلام شده قرار است تا ابتداي زمستان امسال اين دو روستا از نعمت گاز برخوردار شوند.
يکي از اهالي روستاي "درخت بيد" منطقه صالح آباد در اين باره مي گويد: روستاهاي "شوراب" و "درخت بيد" منطقه صالح آباد حدود 200 خانوار هستند. اما هنوز از نعمت گاز محروم اند. " غلامرضا علي ميرزايي " مي افزايد: روستاهاي "شوراب" و "درخت بيد" در نزديکي خط لوله گاز صالح آباد قرار گرفته اند که از مهر سال 91 مردم روستا فکر مي کردند در مرحله نخست گازرساني به روستاهاي منطقه قرار خواهند داشت ولي متاسفانه اين دو روستا در فاز يک عمليات گازرساني قرار نگرفته اند در نتيجه باعث گلايه مردم روستا شده است. وي خاطرنشان مي کند: روستاهاي "شوراب" و "درخت بيد" اولين روستاهاي منطقه صالح آباد هستند که در مسير خط لوله انتقال گاز از مزداوند سرخس به صالح آباد واقع شده اند و مردم از مسئولان انتظار دارند تا عمليات گازرساني به اين دو روستا در اولويت قرار گيرد. وي اظهار مي دارد: مردم اين روستاها در زمستان براي تهيه سوخت زمستاني با بيشترين مشکل مواجه اند و به علت وجود جاده نامناسب روستا ، تانکرهاي حمل مواد نفتي يا به روستاها نمي آيند يا با بي رغبتي و اصرار فراوان به روستا ها مراجعه مي کنند .

مهاجرت روستاييان

يکي از اهالي روستاي "قشه توت" مي گويد: تعداد زيادي از اهالي روستاي قشه توت به خاطر نبود گاز طبيعي در روستا به صالح آباد يا شهرهاي مجاور مهاجرت کرده اند که اين مهاجرت همچنان ادامه دارد. "موسي مرادي" مي افزايد: وقتي مردم براي تهيه سوخت زمستاني با مشکل مواجه اند و هزينه تهيه سوخت زمستاني براي آن ها به مراتب از هزينه مصرف گاز طبيعي بيشتر است مجبور مي شوند به مهاجرت به شهر صالح آباد و شهرهاي مجاور روي بياورند. وي خاطرنشان مي کند: کشاورزان و دامداران براي اين که زندگي بهتري داشته باشند به شهرهاي اطراف صالح آباد مهاجرت مي کنند.حتي از کشاورزي يا دامداري خود منصرف شده اند و حاشيه نشيني در شهرها را ترجيح مي دهند. وي اظهار مي کند: مردم روستا ها در زمستان براي تهيه سيلندر گاز مايع و نفت سفيد با مشکل مواجه اند و در طول فصل هاي سرد سال در منطقه صالح آباد همچون ساير مناطق استان خراسان رضوي به دليل افزايش تقاضا با کمبود گاز مايع و نفت سفيد مواجه اند.مرادي خاطرنشان مي کند: از مسئولان انتظار داريم براي گازرساني به روستاي قشه توت سرعت عمل داشته باشند تا مردم روستا نيز همچون شهروندان صالح آباد بتوانند از نعمت گاز طبيعي بهره مند شوند.

مشکل تهيه سوخت

يکي از ساکنان روستاي "گوش لاغر" به خبرنگار ما مي گويد: اهالي روستا با فرا رسيدن فصل سرما با مشکلات زيادي مواجه مي شوند که هزينه سنگين خريد و تهيه نفت سفيد يکي از اين مشکلات است. " محمد جواد احمدي فر " مي افزايد: تهيه سيلندر گاز مايع در طول سال و به خصوص در زمستان براي مردم مشکل است . وي خاطرنشان مي کند: روستاي گوش لاغر در محور صالح آباد – سه راهي مشهد - سرخس واقع شده است که خط لوله گاز شهر صالح آباد نيز در همين محور قرار دارد و ما بي صبرانه منتظر اجراي عمليات گازرساني به روستاي گوش لاغر هستيم.
يکي از اهالي روستاي بني تاک نيز به خبرنگار ما مي گويد: روستاي بني تاک داراي جمعيتي حدود 2 هزار و 100 نفر است که با توجه به فاصله 45 کيلومتري اين روستاي پرجمعيت با مرکز بخش ( صالح آباد) و وجود روستا در منطقه اي کوهستاني و سرد نياز مبرمي به گاز طبيعي دارد . "منصور دوستدار" مي افزايد: وجود گاز طبيعي در روستاي بني تاک و روستاهاي تابعه باعث رفع بسياري از مشکلات روستاييان و کاهش هزينه هاي اين روستاها در فصل هاي سرد سال مي شود.

کلنگ زني 32 روستا

بخشدار صالح آباد در خصوص گازرساني به روستاهاي منطقه صالح آباد به خبرنگار ما مي گويد: عمليات گازرساني به روستاهاي "سقرچشمه" و "مهدي آباد" آغاز شده است و به زودي گاز طبيعي به اين دو روستا خواهد رسيد. " حسن زنگويي" مي افزايد: جهان آباد ملکي، يکه توت، قشه توت و جعفريه تا پايان امسال از گاز طبيعي برخوردار خواهند شد و با توجه به وجود ايستگاه هاي مختلف گاز در منطقه صالح آباد، گازرساني به 32 روستاي منطقه صالح آباد تا قبل از موعد مقرر ( 15 ماهه فاز اول که از شهريور ماه آغاز شده است) انجام خواهد شد. وي خاطرنشان مي کند: عمليات اجرايي گازرساني به ساير روستاهاي منطقه صالح آباد نيز در قالب فازهاي 4،3 و 5 تا قبل از دهه فجر امسال آغاز خواهد شد. وي اظهار مي کند: شرکت گاز خراسان رضوي هم اکنون در مرحله انتخاب پيمانکار براي اجراي فازهاي 4،3 و 5 روستاهاي منطقه صالح آباد است. وي مي افزايد: اجراي فازهاي يک و دو عمليات گازرساني به روستاهاي منطقه صالح آباد با اعتباري حدود 185 ميليارد ريال آغاز شده است و پيش بيني مي شود اجراي فازهاي 4،3 و 5 نيز به 400 ميليارد ريال اعتبار نياز داشته باشد. وي با بيان اين که وجود گاز طبيعي باعث پايداري سکونت روستاييان و مهاجرت معکوس خواهد شد ، خاطرنشان مي کند: وجود گاز طبيعي و طرح جديد دولت مبني بر شرکت هاي مشارکتي توسعه روستايي باعث بازگشت روستاييان به روستاها خواهد شد. رئيس شرکت گاز شهرستان تربت جام در خصوص گازرساني به روستاهاي منطقه صالح آباد مي گويد: عمليات گازرساني به روستاهاي منطقه صالح آباد در فاز يک در محور صالح آباد- سه راهي مشهد، سرخس 26 روستا، در محور صالح آباد – تربت جام 5 روستا و محور صالح آباد – سد دوستي يک روستا انجام مي شود. "امير فرزانه " مي افزايد: در مجموع در فاز يک 4 هزار و 200 خانوار از روستاييان منطقه صالح آباد از گاز طبيعي برخوردار خواهند شد و هزينه تقريبي تمام شده هر علمک گاز در منطقه صالح آباد 45 ميليون ريال است.

68 درصد روستاهاي سرخس،ازنعمت گازمحروم اند

60 سال پيش که اولين فعاليت اکتشافي در منطقه خانگيران سرخس به وقوع پيوست ، پيش بيني مي شد که اين منطقه قطب اقتصاد و توليد انرژي در شمال شرق کشور شود و شش استان کشور را در بخش هاي صنعتي، اقتصادي، عمراني و...متحول کند.سال 62 پالايشگاه گاز خانگيران سرخس با حضور مقام معظم رهبري افتتاح شد و براي اولين بار روشنايي و گرما با سوختن ماده اي به غير از چوب و نفت به خانه هاي مردم راه پيدا کرد. هم اکنون نيز بيش از 32 سال از عمر پالايشگاه گاز خانگيران سرخس مي گذرد.اين واحد صنعتي 16 ميليارد متر مکعب گاز را فراوري و با توليد ثروت ، ميلياردها تومان درآمد را روانه خزانه کشور مي کند.اين در حالي است که شهرستان سرخس 73 روستا دارد. اما آن چه جاي تاسف است، با گذشت بيش از سه دهه و آن هم در فاصله چند کيلومتري از خط لوله گاز ،همچنان 50 روستاي شهرستان سرخس از اين نعمت خدادادي بي بهره اند.به نوعي 68 درصد روستاهاي سرخس محروم از گاز هستند.

خبر مرتبط

مدير عامل شرکت گاز استان: عمليات گاز رساني به 697 روستا در حال انجام است
مديرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوي درباره شاخص روستاهاي واجد شرايط گاز رساني به خراسان گفت:با توجه به مصوبه اعلام شده، روستاهايي که جمعيتي بالاي 20 خانوار داشته باشند و هزينه گاز رساني به هر خانوار روستايي کمتراز 60 ميليون ريال باشد در اولويت گازرساني هستند.حبيب ا... صادقي درباره روستاهايي که زير 20 خانوار هستند، افزود:درا ين زمينه تاکنون از سوي وزارت نفت دستورالعملي صادر نشده است.وي درباره آمار وضعيت شهرها و روستاهاي واجد شرايط اظهار کرد: تعداد دو هزار و 558 روستا واجد شرايط تحت پوشش شرکت گاز استان قرار دارد که تاکنون از اين تعداد به هزار و 247 روستا گاز رساني شده است و عمليات گاز رساني به 697 روستا نيز در حال انجام است.وي تصريح کرد:ضريب برخورداري روستاهاي گاز دار با احتساب روستاهاي در دست اقدام 86 درصد است.صادقي درباره تعداد شهرهاي بدون گاز گفت:75 شهر تحت پوشش شرکت گاز قرار دارند که تا الان به 71 شهر گاز رساني شده و عمليات گاز رساني به سه شهر نيز در دست اقدام است.همچنين يک شهر با 123 خانوار جزو شهرهاي فاقد توجيه اقتصادي براي گاز رساني است.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد
telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
از سپهر گاز کاویان|گاز لیزر| گاز ترکیبی|گاز میکس و پیتن