فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فیلم کوتاه در کجای کار است/ برترین ها از سینما می گویند


به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمای ایرنا، برندگان جوایز جشنواره فیلم کوتاه تهران پس از دریافت تندیس ها و جوایز خود در گفت وگویی با خبرنگار سینمایی ایرنا از احساس خود پس از دریافت جایزه، آینده فیلم سازی شان، تفاوت ساخت فیلم بلند با کوتاه سخن گفتند.

**فیلم کوتاه می تواند تمرین فیلم بلند باشد
مسعود حاتمی، برگزیده جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم تجربی و برنده جایزه ویژه هیأت داوران، در پاسخ به این سوال که آیا فیلم کوتاه دروازه ورود به فیلم بلند است؟ به ایرنا گفت:به نظرم این گونه نیست که هر کس فیلم کوتاه می سازد باید به ساختن فیلم بلند رو بیاورد، فیلم کوتاه خودش به تنهایی یک سینما است.
وی افزود: فیلم کوتاه آن قدر فضا دارد که فیلمساز بتواند محتوا و دغدغه هایی که دارد را بیان کند. ولی می تواند تمرینی برای ساختن فیلم بلند نیز باشد.
این کارگردان درباره دریافت دو جایزه از جشنواره نیز گفت: خوشحالم که داوران جشنواره فیلمم را دوست داشتند و مورد استقبال قرارگرفت؛ انتظار جایزه گرفتن در هر دو بخش را نداشتم.
کارگردان فیلم هشت دقیقه ای تنازع، نگاه ویژه به جهان را یکی از مزیت های این فیلم برشمرد و ادامه داد: در این فیلم جنگ بر سر قدرت است و برای من برکه که در فیلم وجود داشت، نماد شهر و جهان خودمان بود.
حاتمی در خصوص برنامه های آتی خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال نوشتن فیلمنامه داستانی بلند هستم. دوست دارم فیلم بلند بسازم چرا که فکر می کنم وسعت مخاطبین در سینمای بلند بیشتر است و می توانم با مخاطبین بیشتری در ارتباط باشم.

**جایزه انگیزه ام را بیشتر می کند
مصطفی شیری، برگزیده جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند به ایرنا، گفت: دریافت جایزه یک نوع انگیزش برای ادامه مسیر فیلمسازی است که باعث می شود که با چشم انداز بهتری از فیلمسازی و مستندسازی ادامه دهم.
کارگردان مستند خون بازی با اشاره به اینکه جایزه گرفتن در جشنواره فیلم کوتاه تهران یک حس ویژه و نوستالژیک دارد چرا که شروع کارمان با این جشنواره بوده است، ادامه داد: بسیار خوشحالم که در این جشنواره جایزه گرفته ام. به خصوص امسال که سر و شکل مناسب تری به خود گرفته است و هیأت داوران بسیار قابلی حضور داشتند.
وی درباره اقتصاد در فیلم کوتاه و بلند نیز اظهار داشت: یکی از بزرگ ترین ضعف هایی که فیلم کوتاه را به خطر می اندازد نبودن چرخه اقتصاد در سینمای فیلم کوتاه است.
شیری افزود: دولت، انجمن سینمای جوانان و فیلم کوتاه همه باید دور یکدیگر جمع شویم و فکری به حال این مسئله کنیم وگرنه فکر می کنم بالاخره فیلمسازان از اینکه خودشان هزینه کنند خسته می شوند. امیدوارم این وضع با این منوال ادامه پیدا نکند.

**دوست دارم همه مردم این فیلم را ببینند
مهدی شعبانی که جایزه بهترین فیلم با موضوع «ایمان و امید» را برای فیلم مستند بخشش مریم به دست آورد نیز درباره احساسش پس از دریافت جایزه به ایرنا، گفت: احساس خیلی خوبی دارم و خوشحالم که فیلمم در یک جشنواره بین المللی دیده و برگزیده شده است.
وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره ها به من بسیار انگیزه می دهد ولی گرفتن جایزه مسیرم را عوض نخواهد کرد بلکه تنها خوشحالم می کند. این گونه نیست که چون جایزه گرفته ام دیگر خود را یک فیلمساز بدانم. به نظر من جایزه کاملا سلیقه ای است.
این کارگردان اظهار داشت: اگر افراد دیگری به جای داوران کنونی جشنواره بودند ممکن بود دست خالی می رفتم؛ فیلمساز باید بداند که جایزه همه چیز نیست. من به عنوان یک فیلمساز مسیرم را از ابتدا مشخص کردم و به دنبال هدف خود هستم و جایزه برایم اهمیتی ندارد.
شعبانی افزود: دوست دارم خانواده های بسیاری که در انتظار بخشش عضوی از خانواده خودشان هستند، بتوانند با دیدن این فیلم از شرایط ناگواری که دارند، رهایی پیدا کنند.
وی درباره آینده فیلمسازی خود، اظهار کرد: دو طرح داستانی درمورد یک کودک سرطانی و موضوع دیگری دارم که اگر شرایط مالی مناسبی فراهم شود، خواهم ساخت.

**قصد ندارم به حوزه ای غیر از مستند وارد شوم
مینا مشهدی برگزیده بخش «چشم انداز سرزمین زیبای ما» با مستند نو، درباره علت ساخت این فیلم به ایرنا گفت: سال ها در کویر مرکزی ایران و منطقه یزد فیلم می ساختم و دل مشغولی ام ساختن فیلم هایی درباره آئین هایی بود که در کویر جریان داشت.
وی ضمن ابراز خوشحالی از این که فیلمش دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در آینده قصد دارم فیلمی درباره روستاهای یزد که در اثر گسترش صنایع و معادن و خشکسالی در حال نابودی است، بسازم.
مشهدی خاطرنشان کرد: سینمای مستند را دوست دارم و ترجیح می دهم در این حوزه بمانم. قصد ندارم به حوزه دیگری غیر از مستند وارد شوم.

**جایزه هیچکس را فیلمساز نمی کند
سعید نجاتی که جایزه بهترین فیلم کشورهای اسلامی را برای فیلم صراحی کسب کرد به ایرنا گفت: از سال 80 فیلمسازی را شروع کردم و تا به حال حدود 12 فیلم کوتاه ساخته ام.
وی ادامه دادم: خوشحالم این جایزه را در بهترین موقعیت از نظر خودم دریافت کردم. من طلبه سینما هستم و همیشه تشنه فیلمسازی و سینما هستم. به این درک رسیده ام که جایزه هیچکس را فیلمساز نمی کند، گرفتن جایزه برای من در سینما و فیلمسازی مثل عوض کردن کفش در راهی است که می خواهم به موفقیت برسم.
نجاتی اظهار کرد: امیدوارم در آینده با پیدا کردن یک فیلمنامه خوب یک فیلم کوتاه دیگر بسازم. تمام تلاشم این است که بتوانم فیلمنامه داستانی بلندم را تمام کنم و با توافقاتی که با تهیه کننده فیلم رسیدم بتوانم اولین فیلم بلندم را بسازم.
وی ادامه داد: من به صورت حرفه ای در سینما کار می کنم و شغل دیگری ندارم. شغل من سینما، فیلمسازی و تدریس در انجمن سینمای جوان است . گرفتن جایزه بیشتر به خرج زندگیم کمک می کند.

**فیلمسازی کوتاه از بلند بسیار سخت تر است
داوود خیام که جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی را برای فیلم چله از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران کسب کرد به ایرنا گفت: احساس خیلی خوبی دارم که از معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه کشورم جایزه دریافت کرده ام.
وی که در حال ساخت فیلم ماحی برای حضور در جشنواره فیلم فجر است، در مورد تفاوت های فیلم کوتاه و بلند گفت: این دو حوزه خیلی متفاوت هستند و به نظر من فیلم کوتاه خیلی سخت تر است، چون زمان کوتاهی در اختیار داریم و باید در همان مدت کوتاه حرف خود را بزنیم.
خیام که تا کنون حدود 5 فیلم کوتاه ساخته و جوایزی را نیز کسب کرده است، در مورد تاثیر این جوایز و جشنواره ها بیان کرد: این جشنواره و کسب جوایز آن هم موجب قوت قلب است و هم کمک می کند که سرمایه گذاران بخش خصوصی اعتماد کرده و وارد این عرصه شوند.
فراهنگ**9246**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
برترین فیلم ورزشی تاریخ سینما