فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فرش‌بافی موجب رونق اقتصادی خانواده‌ها می‌شود/ ۷۰ بانوی بیجاری را آموزش دادم


به گزارش گروه هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل» نامگذاری شده است، توجه به تولیدات داخلی و حمایت دولتمردان از صنایع دستی یکی از اقدامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.
صنعت فرش بیجار هم که نماد تلاش، هنر، سخت‌کوشی زنان و مردان دیار کهن گروس است به عنوان بهترین و زیباترین فرش دست باف ایران زمین است. این هنر دست ظریفکاران فرش باف بیجاری، در میان سایر فرش‌های ایران و جهان از ارزش و اعتباری خاصی برخوردار است.

 

 

محبوبه بیات یکی از زنان هنرمند گروس است که با دریافت تسهیلات بسیج سازندگی اقدامی مهم در راستای توسعه صنعت فرش بافی ایجاد کرده است. ضمن اینکه وی شاگردان زیادی را آموزش داده و در حال حاضر با چله‌کشی فرش اقدام مهمی در راستای توسعه این صنعت در بین بانوان بیجاری داشته است.

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی مشغول فرش‌بافی شده‌اید؟

من متولد 1352 هستم و از همان دوران کودکی مشغول فرش‌بافی شدم، طوری که در زمان کودکی برای اینکه جلوی دار قالی بنشینم مادر مرا کمک می کرد، 20 سال است که ازدواج کرده‌ام و دارای یک فرزند پسر 18 ساله و دختر 12 ساله هستم.

چطور شد که از بین صنایع دستی حال حاضر فرش بافی را انتخاب کردید؟

فرش بافی از هنرهای اصیل دیار گروس است که هر زنی گروسی باید آن را یاد بگیرد و به قول مادرم فرش‌بافی آبروی یک زن است؛ با توجه به اینکه مادرم نیز یک فرش باف ماهر بود و از همان دوران کودکی با دار قالی مانوس شده بودیم علاقه خاصی به این صنعت داشتم و در حال حاضر هم امرار معاش زندگی ما از طریق فرش بافی و چله کشی فرش است.

آیا در راستای آموزش فرش بافی هم اقدامی انجام داده اید؟

بله تاکنون 70 نفر از بانوان بیجاری را آموزش داده‌ام که هر کدام برای خود قالی‌باف ماهری شده‌اند و می‌توانند منبع درآمدی برای خود و خانواده‌شان باشند.

مهمترین اقدامی که در راستای فرش بافی انجام می دهید چیست؟

در حال حاضر علاوه بر بافتن فرش برای خودم که تقریبا هر سه ماه یک فرش می‌بافم، کار چله کشی فرش به صورت سفارشی انجام می‌دهم و با برپا کردن هر دار قالی زمینه اشتغال‌زایی دو نفر فراهم می‌شود.

 

لطفا در مورد چله کشی فرش بیشتر برایمان توضیح دهید؟

قرار دادن تارها را در کنار یکدیگر و به موازات هم در طول دار قالی را چله کشی می‌گویند.

چله کشی فرش یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مرحله بافت قالی است که پایه و اساس قالی را تشکیل می‌دهد و هر قدر این کار با حساسیت بیشتری انجام شود در پایان فرش بی‌عیب و نقص‌تر می‌شود.

برای چله کشی با توجه به ابعاد، رج‌شمار و مواد اولیه قالی تعداد معینی از تارهای چله را به موازات یکدیگر و در کنار هم و در طول قالی قرار می‌دهیم.

معمولا برای چله‌کشی باید دو نفر باشد که یک نفر در سر دار قالی و دیگری در زیر دار قرار می‌گیرد و شروع به چله کشی می‌کند.

برای انجام سفارشاتم بیشتر میلاد پسرم مرا برای انجام چله‌کشی دار قالی‌ها کمک می کند.

در طول ماه تقریبا چند چله‌کشی انجام می دهید؟

خوشبختانه با توجه به روی آوردن بانوان به صنعت فرش بافی هر روز یک دار قالی برای چله کشی دارم و در کنار آن هم کار آموزش و بافتن فرش خود را نیز انجام می‌دهم.

بزرگترین هدفتان در زندگی چیست؟

با توجه به اینکه بعد از گذشت 20 سال از زندگیمان هنوز مستاجر هستیم، بزرگترین آرزویم این است که با خانه‌دار شدنمان یک کارگاه بزرگ فرش بافی دایر کنم و بتوانم افراد بیشتری را برای احیای فرش بافی در بیجار گروس آموزش بدهم.

توصیه شما به دیگر بانوان بیجاری برای روی آوردن به این صنعت زیبا و ماندگار چیست؟

بانوان ما باید بدانند توجه به مشاغل خانگی موجب کسب رزق و روزی حلال می‌شود و از یک طرف هم موجب می شود که مشاغل خانگی فراموش نشوند.

بافتن فرش در منزل هم موجب سرگرمی بانوان می شود و با فروش آن منبع بسیار خوبی برای درآمد است.

سخن شما با مسئولین در راستای اهمیت دادن به صنعت فرش‌بافی چیست؟

ضمن تشکر از بسیج سازندگی بیجار برای در اختیار قرار دادن تسهیلات فرش بافی که موجب شد بتوانم کار را توسعه دهم، مهمترین مسئله‌ای که باید مسئولان به آن توجه کنند، بیمه خانم‌های فرش‌باف است، چند باری است که برای انجام بیمه به ادارات مربوطه مراجعه کرده‌ام اما تاکنون جوابی دریافت نکرده‌ام.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
رونق اقتصادی و اشتغال