فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«آموزش مداحی» به شیوه‌ای متفاوت نوشته شد


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همزمان با چهارمین روز از ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی، دومین همایش خانوادگی ذاکران اهل‌بیت(ع) با موضوع: «بررسی نقش ذاکران اهل‌بیت(ع) در تحولات سیاسی ـ اجتماعی انقلاب اسلامی ایران» برگزار می‌شود.

در این همایش اعضاء هیأت علمی مرکز آموزش مداحی مجمع ستایشگران اهل‌بیت(ع) که از مداحان صاحب‌نام در عرصه ستایشگری اهل‌بیت(ع) هستند نیز حضور دارند، از جمله: اصغر افشاری، منصور نورایی، یدالله پاشازاده، حجت‌الاسلام نایینی و قاسم آریانی.

 

در بخش دیگری از این مراسم همچنین از متفاوت‌ترین کتاب آموزش مداحی با عنوان: «مداحی چگونه، وقتی نمی‌دانم چگونه؟» نوشته قاسم آریانی مسئول مجمع ستایشگران اهل‌بیت(ع) رونمایی خواهد شد.

در قسمتی از مقدمه کتاب «مداحی چگونه، وقتی نمی‌دانم چگونه؟» می‌خوانیم:

مداحی! خدمات، صدمات در تفکر دینی، کار کم دانش‌بنیان، مفیدتر از کار زیادی است که جاهلانه و بدون علم انجام می‌پذیرد. پیامبر اکرم(ص) در خصوص ویژگی علم می‌فرمایند: «العلم نور و ضیاء ...» علم از جنس نور و روشنایی است و متقابلاً کار در تاریکی جهل را این‌گونه معرفی می‌دارند که «علم کان ما یُفْسِده اکثرَ ممّا یُصْلِح»؛ آنکه بدون علم اقدام به کاری کند، بیش از آنکه اصلاح نماید، سبب تباهی و فساد می‌شود. از این منظر هنر قائم بر پایه‌های جهل و بی‌بهره از نور علم، پیامدی جز خسارت در پی نخواهد داشت. به تعبیر دیگر: «مداحی منهای علم، صدماتش بیش از خدماتش خواهد بود.

این کتاب شامل فصل‌هایی با موضوعات زیر است:

- مداحی دانش‌بنیان، انتخاب استاد،‌ تقلید، نقش اذکار مقدس در کیفیت ستایشگری، موسیقی در عرصه ستایشگری، شیوه صحیح قرائت شو، صدا اثربخش، خودباوری، بخت و اقبال. از کجا بفهمیم به درد مداحی می‌خوریم؟ هنرهای کلامی متداول در عرصه ستایشگری، روضه‌های خانگی، مداحی در نماز، مداحی پاکت‌محور.

در ذیل عنوان: «پرهیز از روضه خبرنگاری» می‌خوانیم:

به یقین تاکنون متوجه شده‌اید که خبرنگاران یا گویندگان خبر، هنگام خواندن اخبار، حتی خبرهایی که از بار عاطفی بالایی نیز برخوردارند؛ هرگز احساسات خود را بروز نمی‌دهند. برای مثال چه هنگامی که از رشد موالید یا نجات سیل‌زدگان و چه هنگامی که از کشته شدن تمامی سرنشینان یک هواپیما پس از سقوط خبر می‌دهند، در هیچ‌یک از این وقایع و حوادث نمی‌توان دریافت که آن خبرنگار خوشحال است یا غمگین؟

لیکن در هنر ستایشگری، کاملاً عکس این حالت مصداق دارد. به این مفهوم که روضه‌خوان هرگز نباید هنگام بازگو نمودن حوادث تلخ زندگانی ائمه معصومین(ع)، چهره یا صدایی بی‌تفاوت داشته باشد.

کتاب «مداحی چگونه، وقتی نمی‌دانم چگونه؟» به قلم قاسم آریانی و به همت مرکز آموزش مداحی، مجمع ستایشگران اهل‌بیت(ع) با شمارگان یکهزار نسخه در 544 صفحه به قیمت 40 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/ک

http://fna.ir/YYS4Q0


ویدیو مرتبط :
آموزش پخت کباب تابه ای به شیوه متفاوت