فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شجره‌نامه مسجد جوادالائمه در زندگی‌نامه یک شهید/خط و ربط «قلمی به رنگ خاک» از یادداشت‌های فردی است


گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتشار کتاب «قلمی به رنگ خاک» درباره این کتاب گفت: این اثر زندگی‌نامه مستند از زندگی شهید حبیب غنی‌پور است که به پیشنهاد شورای نویسندگان مسجد جواد‌الائمه(ع) نوشته شده است.

وی ادامه داد: روایت‌های این کتاب متکی بر خاطرات اطرافیان، همرزمان، همراهان و یادداشت‌های شخصی خود شهید است که تدوین و نگارش آن حدوداً یک‌سال به طول انجامید و به تازگی منتشر شده است. برای تکمیل خاطرات این کتاب و نشان دادن وجوه شخصیتی شهید هم از خاطرات دوستانش در مسجد جوادالائمه(ع) استفاده شده وهم از دوستان و همرزمانی که با شهید غنی‌پور در جبهه‌ها بودند. هرکدام از این راویان با نگاه خودشان به معرفی شهید پرداخته‌اند. 

نویسنده کتاب «قلمی به رنگ خاک» با بیان اینکه این اثر علاوه بر اینکه زندگی‌نامه مستند از زندگی شهید غنی‌پور است، شجره‌نامه مسجد جوادالائمه(ع) نیز محسوب می‌شود، افزود: من در این کتاب به بهانه شهید غنی‌پور به مسجد جوادالائمه(ع) به عنوان یکی از کانون‌های فرهنگی مهم و تأثیرگذار در شهر تهران نیز پرداخته‌ام. در خلال خاطراتی که درباره شهید بیان می‌شود، به مسائلی چون نحوه ساخت مسجد، افراد دخیل در راه‌اندازی کتابخانه‌ آن، چگونگی تشکیل کلاس‌های قصه‌نویسی مسجد، افراد تأثیرگذار در کارهای فرهنگی مسجد مانند زنده‌یاد امیرحسین فردی، مرحوم سلحشور، تئاترهای مذهبی مانند نمایش «حر» و «ابوذر» و... نیز پرداخته شده است.

وی ادامه داد: به نوعی در این خاطرات اقدامات فرهنگی و فعالیت‌های سیاسی که این مسجد چه پیش و چه بعد از پیروزی انقلاب داشت، مطرح شده است. شهید غنی‌پور در بخشی از این فعالیت‌ها نقش پررنگ و محوری داشت و در برخی از مسائل مانند نحوه ساخت مسجد نقش کم‌رنگ‌تری برعهده داشت. علاوه بر این، در کتاب از تمامی شهدای مسجد که تا اسفندماه سال 65 به شهادت رسیدند، نیز یاد شده است. تمام این موارد در کتاب پرداخته شده است.

بابایی در بخش دیگر سخنان خود به نقش امیرحسین فردی در شناخت فعالیت‌های مسجد جوادالائمه(ع) و شهید حبیب غنی‌پور اشاره کرد و گفت: از زنده‌یاد فردی مصاحبه‌ای مفصل درباره مسجد، جایزه شهید غنی‌پور، شخصیت شهید غنی‌پور و ... به بهانه برگزاری یکی از دوره‌های جایزه شهید غنی‌پور در دست بود. برای تکمیل خاطرات راویان از این مصاحبه نیز استفاده کرده‌ام؛ چرا که زنده‌یاد فردی نقش مهمی در معرفی شهید و مسجد دارد. مرحوم فردی در این مصاحبه تمامی موارد را به صورت جزئی توضیح داده‌اند. منبع اصلی من برای نگارش این کتاب و پرداختن به موضوعات نیز همین مصاحبه بود که براساس صحبت‌های فردی پیش می‌رفتم و در خلالش از راویان دیگر نیز استفاده می‌کردم.

شهید حبیب‌غنی‌پور در سال 1343 در محله «جی» واقع در جنوب‌غربی شهر تهران به‌دنیا آمد. 14 ساله بود که بهمن 57 را درک کرد. در همان سنین از اعضای فعال کتابخانه مسجد جوادالائمه(ع) بود. نخستین جلسه قصه‌نویسی مسجد جوادالائمه(ع) در سال 1358 مملو از نوجوانان محل بود. کتاب «سوره، بچه‌های مسجد» اولین محصول ادبی و هنری آن جمع بود که قصه انشاء از حبیب غنی‌پور در آن چاپ شده بود. این کتاب که به‌نام انتشارات مسجد جوادالائمه در سطح کشور منتشر شد، با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت و در سال 61، در عملیات مسلم‌بن‌عقیل از ناحیه پا مجروح شد. در سال 1364 در رشته ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی قبول شد و در ضمن معلمی، نویسندگی و اداره کتابخانه‌ای با هفت هزار عضو، به تحصیل دانش پرداخت و در همان سال در عملیات والفجر8(فتح فاو) شرکت کرد.

بیشتر داستان‌هایش را در همین سال‌ها نوشته است. مجموعه داستان«گل خاکی» برای جوانان و«عمو سبدی» برای نوجوانان، پس از شهادتش منتشر شدند؛ ولی تعداد زیادی تحقیق و داستان همچنان ناتمام و منتشر نشده از او باقی مانده‌اند. آثاری همچون داستان زال و رودابه، نگاهی به زندگی جلال ‌آل‌احمد، تحقیقی درباره شهر تبریز، حدود ده داستان منتشر نشده کوتاه، طرح چند رمان، یک رمان نیمه‌تمام جنگی، طرح دو داستان مصور(کمیک استریپ) از حکایات قدیمی، بازنویسی چند داستان از کلیله و دمنه، چند داستان برای کودکان و تعداد زیادی گزارش از مناطق جنگی از جمله این موارد است. سرانجام حبیب غنی‌پور دهم اسفند‌ماه سال 65، در ادامه عملیات کربلای پنج به شهادت رسید.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
شهید محمودرضا بیضایی(زندگی نامه این شهید را بخوانید)