فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



از مات شدن در شطرنج زندگی تا فالگیر آینه شکسته+تصویر


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، هفته گذشته «سوزان وزیری» آثاری با عنوان «باورهای من» را به نمایش گذاشت که درباره چند تابلوی خود توضیحاتی ارائه داد.

وی درباره تابلوی «شطرنج زندگی من» گفت: چند سال گذشته پسرم در اوج سلامت از دنیا رفت، این قضیه مات کردن من و خانواده‌ام بود؛ می‌خواستم با توجه به این شرایط زندگی‌، نادرترین فرم مات شدن را در بازی شطرنج بدانم که در نتیجه این تابلو را نقاشی کردم.

 


از سمت راست تابلوی شطرنج زندگی من، 4 عنصر و قاصدک

 

پسرم مهر ماه فوت کرد، که درخت را پاییزی کشیدم؛ سیب مظهر زندگی است که مار به طرفش رفت. فشار شدیدی  که به همسرم آمد را در مهره سرازیر شده به تصویر کشیدم. مهره رخ آتش می‌گیرد، آتش از نظر من روشن کردن هیزم و کبریت نیست؛ این آتش زدن است؛ آتشی که به وجود ما خورد. پسرم هم در حکم وزیر است که من را مات کرده است.

این بانوی نقاش درباره تابلوی «4 عنصر» افزود: آب، باد، خاک و آتش در این تابلو دیده می‌شود. باد در پیچش لباس نشان داده شده؛ خاک تسبیح است و رنگ لباس هم نمادی از آتش است.

وی درباره تابلوی «قاصدک» تصریح کرد: این تابلو لحظات آخر زندگی یک انسان است؛ عقرب او را نیش زده و دستش کبود است. نیش عقرب زرد، کشنده است؛ روح و روان را به قاصدک تشبیه کردم، وقتی روح آدم پاک باشد، قاصدک را کشیدم که از جسم انسان خارج می‌شود.

 

در بخش دیگری از این نمایشگاه تابلویی با نام «بر فراز آسمان» وجود دارد؛ وی درباره این تابلو گفت: در این تابلو انسان، طوطی را به عنوان دوست گرفته است؛ وی با دست خالی به او می‌گوید، راه باز است، تو برو؛ طوطی سرش را از قاب برگردانده و ترجیح می‌دهد  با وی باشد. اگر ما در اطراف‌مان کسانی را داشته باشیم که به ما وفادار هستند؛ آن زمان فکر می‌کنیم از همه چیز دنیا بی‌نیاز هستیم و به آسمان پرواز می‌کنیم.

 


زن محروم جهان شرق

 

وزیری درباره نقاشی «زن محروم جهان شرق» گفت: در دنیای شرق کشورهایی درگیر جنگ هستند؛ در زمان جنگ زن‌های قوی و قدرتمندی داریم که در پشت جبهه‌ها مبارزه می‌کنند. این بانو در کویر با داشتن یک کاسه آب، عشق و مهربانی‌اش در کویر نهالی را پرورانده که مظهر جوانان و فرزندان است که ملت به آنها افتخار می‌کنند.

گل نرگس بیشتر در زمان سرما می‌روید؛ اولا که گل نرگس را دوست دارم در ثانی در کویر، گل نرگس روئیدن خیلی سخت است. پس این زن شرقی مهربان در این کویر کسانی را در زمان جنگ می‌تواند بپروراند که مایه افتخار هر کشوری هستند. ما از این زنان خیلی داشتیم و داریم.


بشارت

 

تابلوی دیگری که در این نمایشگاه دیده می‌شود، «بشارت» است؛ وزیری درباره این اثر بیان داشت: این تابلو، نمایش لحظه نزول فرشته وحی بر حضرت مریم (س) و بشارت به دنیا آمدن حضرت عیسی (ع) است. در این تابلو کتاب تورات دیده می‌شود که در آن بین اوراق آن صلیب است؛ در واقع می‌خواهم بگویم که پیام حضرت مسیح (ع) در ادامه تورات است.

وی افزود: نقاشان بسیار معروفی روی موضوع بشارت کار کردند؛ من هم وجهه دیگری از بشارت را در نظر گرفتم از نظر فیگور و لباس از رنگ‌های ایرانی استفاده کردم و طوری کار کردم که با بقیه فرق دارد. چراکه ما در دین اسلام حضرت مریم (س) و حضرت مسیح (ع) را باور داریم.

 


ضربت خوردن حضرت علی (ع)

 

وی در اثری دیگر ضربت خوردن حضرت علی (ع) را نقاشی کرده؛ وی در این باره گفت: در این تصویر بالای سر حضرت علی (ع) یک موجود کوچکی است که دیده نمی‌شود، این فرد ابن ملجم است؛ من باور دارم شأن مولا آن قدر بالا بود و به امر پروردگار کارهایشان را انجام می‌داد. در مقابل ایشان زمینی شکافته شده که از آن نور به بالا زده است؛ زمین به اذن پروردگار، حضرت علی (ع) را دعوت می‌کند که وجود نازنین ایشان را در خود جای بدهد.

 

 

اثر دیگری از سوزان وزیری توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند؛ تابلویی با عنوان «فالگیر»؛ وی درباره این تابلو گفت: اینجا مسئله فال و فالگیر مطرح است؛ می‌خواهم اینجا بگویم که اگر تو فالگیر هستی و طالع من و دیگران را می‌توانی ببینی، چرا آینه خودت شکسته است؟!

وی درباره تک چشم بودن این فالگیر گفت: همین طوری. بیشتر این جور آدمها درک آنچنانی ندارند و دید انسان‌ها را با چشم مثال می‌زنیم.

وزیری درباره پوشش فالگیر بیان داشت: همین طوری این گونه نقاشی کردم و هیچ دلیلی برای این پوشش ندارم. البته این را هم بگویم که آن دوره‌ای که این را کار می‌کردم خیلی مشکی می‌پوشیدم شاید به همین خاطر این رنگ را انتخاب کردم.

 


عاشورا

 

تابلوی دیگر در این نمایشگاه با عنوان «عاشورا» است؛ وزیری در این باره گفت: من امام حسین (ع) را خواب دیدم و بلافاصله اتود زدم. این تابلوی عاشوراست. با اینکه ظاهراً سر ایشان را بریدند. ایشان را کسی نمی‌توانست شکست بدهد. برگه‌هایی که روی زمین ریخته است، نمادی از جنگ خوارج با حضرت علی (ع) است که قرآ‌ن‌ها را بر سر نیزه کردند. من این دو واقعه را باهم جمع کردند یعنی ایستادن امام حسین (ع) و این ایستادگی همیشه وجود دارد. 

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد در تابلوی عاشورا، نقاش بی احتیاطی کرده است؛ چرا که مخاطب با دیدن این تابلو وحشت‌زده می‌شود تا اینکه احساس امنیت و آرامش داشته باشد؛ ضمن اینکه خطوطی که در اطراف این شخصیت کشیده شده، بیشتر به شعله‌های آتش شبیه است تا نور ملکوتی!!! بر اساس آنچه که حضرت زینب (س) درباره واقعه کربلا فرمودند، جز زیبایی چیزی ندیدم؛ این تابلو نتوانسته زیبایی این واقعه عظیم تاریخ بشریت را به مخاطب نشان دهد.

انتهای پیام/ج


ویدیو مرتبط :
نجات فدراسیون شطرنج از کیش و مات