فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شیوه‌های متفاوت آموزش ادبیات با یک استاد خلاق


خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: سال 1390 جرقه کلاس‌های ادبیات خلاق با تدریس وحید ضیایی در سراسر کشور زده شد. این کلاس‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر مراکز فرهنگی و هنری شکل گرفت و درست برخلاف مسیر ادبیات دانشگاهی ما که به قول مرحوم سیدحسن حسینی ذوق ادبی را باید کنار در ورودی دانشگاه تحویل داد و داخل رفت و ذوق کش هستند تا ذوق پرور، با شیوه‌ای جدید از آموزش ادبیات خلاق که در دیگر کشورها نیز بارها آزموده شده است، شروع به کار کرد.

این کلاس‌ها با ایده‌ اجرای شیوه‌های متفاوت آموزش ادبیات در شاخه‌های (شعر، داستان، نقد ادبی، پژوهش و نویسندگی) برای نخستین بار با طراحی و مدرسی «وحید ضیائی» اجرا شد. آموزش ادبیات خلاق برای گروه‌های سنی مختلف برگزار شد و البته هنوز هم می‌شود؛ در شعبه‌های مختلف کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و مربیان کودکان و در حوزه‌های هنری و کتابخانه‌ها برای عموم علاقه مندان ادبیات. از آنجا که مدرس این کلاس‌ها هم در تهران و هم در اردبیل سکونت دارد، کلاس‌های پر و پیمانی هم به صورت مرتب در کتابخانه مرکزی اردبیل با حضور علاقه مندان به ادبیات فارسی شکل گرفت که اتفاقا یکی از پربارترین این کلاس‌ها است.

 

اکنون پس از برگزاری 100 جلسه و پشت سر گذاشتن 10 ترم توسط هنرجویان دوره‌های ادبیات خلاق، 13 عنوان کتاب به عنوان اولین خروجی‌های این کلاس‌ها به جمع کتاب‌های منتشر شده راه می‌یابند و با وجود اینکه اولین کتاب نویسندگانشان هستند، به گفته دکتر ضیایی هیچ چیزی از یک کتاب خوب در حوزه‌ای که نوشته شده‌اند کم ندارند و با وجود اینکه این نویسندگان هیچ یک سابقه ادبی نداشته‌اند اما کارشان به قدری قابل دفاع است که بتوان با دقت و موشکافی آنها را نقد کرد و برای اننتشارشان جشن رونمایی گرفت.

از سری کلاس‌های ویژه‌ی برگزار شده در محل کتابخانه مرکزی استان اردبیل (اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان) مجموعه‌های زیر منتشر می‌شوند که هم اکنون توسط نشر محقق زیر چاپ هستند:

1- تذکره شاعران اردبیل (جلد اول) از آغاز تا مشروطه، تالیف: زهره قاسمی ارجستان

2- افسانه‌های فولکلور روسیه، ترجمه: الناز رستم نژاد 

3- اساطیر دور اساطیر دیگر (درآمدی بر دیگر گونه‌های شعر امروز ایران) به کوشش: مریم محمدی 

4- خیابان‌های سرخ کوچه‌های عجیب (گزیده شعر‌های سپید عاشقانه دهه هشتاد) به کوشش: مونا فلاحی پور 

5- سبد شعر و ترانه (مجموعه ترانه‌ها و تصنیف‌ها): بهرام خیری 

6- در صلیب یاکریم‌ها (مجموعه شعر سپید، دوزبانه): سهیلا بنیادی 

7- خلوت آبی (مجموعه داستان): مریم نیکنام 

8- قدرت باور (روانشناسی و ادبیات): فرحناز نوروزی 

9- داستان‌های من و لیلا: اثر مشترک مهین تاج جباری طوی و لیلا فرید 

10- مستشرقین و ادبیات (در آمدی بر زندگی و آثار مستشرقین ادبیات پژوه) محسن فیاضی 

11- هشت گیاه، هشت خاصیت: صابر میرزایی

12- این کتاب بیست سال بعد کامل می‌شود: مصطفی شکیبا

به همراه:

 

13- عاشقانه‌های بعید (مجموعه شعرهای سپید عاشقانه): وحید ضیایی 

البته انتشار این کتاب‌ها و برنامه رونمایی از آنها نه تنها انتهای کار نیست بلکه شروعی است برای تربیت علاقه مندان به ادبیات فارسی با شیوه ادبیات خلاق که همچنان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

این کلاس‌ها در سه بخش زیر طراحی و در مدت 3 ساعت و نیم در هر جلسه برگزار می‌شود:

-آموزش خلاقیت ِشعر شامل (نظریات، عروض، منظرها و مکتب‌ها، خوانش و تاریخ ادبیات، تولید متون ادبی همزمان در کلاس به صورت کار گروهی و ... )

- آموزش داستان نویسی خلاق (بررسی مکتب‌ها، آموزش اصول داستان نویسی، نقد و بررسی آثار هنرجویان، نقد و بررسی کارگاهی آثار نویسندگان بزرگ جهان)

- نقد و بررسی آثار شعری و داستانی به فراخور موضوع مطرح شده در هر جلسه

در حقیقت در دو جلسه برگزار شده این کلاس‌ها در هفته (روزهای سه شنبه و پنج شنبه) مخاطب هنر آموز هم با نظریه‌های ادبی، هم نقد کتاب، هم شیوه‌های آموزش و خوانش شعر و داستان آشنا می‌شود و به واسطه اینکه جلسات آزاد است (علاوه بر اعضای ثبت نام شده) در هر جلسه بالای 30 نفر عضو فعال شرکت کننده آموزش می‌بینند و به همین دلیل است که تعداد کتاب‌های نقد شده در سال جاری بیش از 20 عنوان کتاب بوده است؛ کتاب‌هایی که لزوما به نام جلسه نقد و بررسی علامت گذاری و نام گذاری نشده‌اند. مدرسان این جلسات (دو نفر برای هر دوره) تخصص ادبیات حرفه ای دارند و قرار است تجربیات این کلاس‌ها به صورت کتابی مستقل با نام (آموزش ادبیات خلاق) منتشر شود.

افزایش امانت کتاب، بالا بردن سطح فرهنگی برنامه‌های کتابخانه‌ها، تربیت نویسندگان و کتابخوانان حرفه ای، افزایش عضو کتابخانه‌ها و در نهایت انتشار حاصل فکری - آموزشی این کلاس‌ها در قالب کتاب نوشته شده توسط هنر آموزان، بزرگ‌ترین دستاورد این کلاس‌ها است که انجام پذیرفته و خواهد پذیرفت.

وحید ضیایی استاد و مبدع این دوره کلاس‌ها، دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و تاکنون 15 جلد کتاب از این نویسنده،‌ شاعر و پژوهشگر منتشر شده است.

انتهای پیام/و

 


ویدیو مرتبط :
تکنیک متفاوت تست ادبیات از زبان استاد احمدی