سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



آیا احکام مربوط به حجاب در مورد کلاه‌گیس هم صادق است؟


 آیا احکام مربوط به حجاب در مورد کلاه‌گیس هم صادق است؟مهرخانه/ باید دید استفاده از کلاه‌گیس در فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایش‌های امروز چه حکمی می‌تواند داشته باشد. آیا این امر به معنای ضرورت است یا خیر؟ برای رسیدن به جواب باید نگاهی به وضعیت موجود سینمای ایران و نحوه تعامل با مخاطب داشت. نمی‌توان به دور از ماجرا نشست و حکم داد؛ نمی‌توان واقعیت‌های موجود را نادیده گرفت و نظر داد؛ و البته نمی‌توان عرف را تنها ملاک تغییر احکام دانست و بر مبنای آن فتوا داد.

 فقها به اتفاق معتقدند که استفاده از کلاه‌گیس برای زنان جایز است. حتی آیت‌الله سیستانی معتقدند: بر سر گذاشتن کلاه‌گیس به نیت زیباترشدن و مورد توجه زنان قرارگرفتن، در مجالس ویژه زنان، «اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبکارى و عیب‌پوشى از چشم خواستگاران، اشکال ندارد.» در حقیقت بر مبنای زیباپسندی اسلام، زنان برای استفاده از هرگونه وسیله آرایشی که برای آن‌ها ضرر نداشته باشند، مجازند، اما با قید حضور در مجالس زنانه و در بین محارم.

استفاده از کلاه‌گیس به جای روسری
در مورد این‌که آیا از کلاه‌گیس به عنوان پوشش و جایگزین روسری می‌توان استفاده کرد نیز قول فقها مانند یکدیگر است. ایشان معتقدند که بر سر گذاشتن کلاه‌گیس، از روسری کفایت نمی‌کند. در چرایی این حکم نیز دلیلی مشترک ذکر شده است؛ چنان‌چه آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: «کلاه‌گیس، خود زینت است و باید ستر شود.» آیت‌الله وحیدخراسانی نیز می‌فرمایند: «استفاده از هر چیزی که جنبه زینت داشته باشد، جایز نیست و حرام است و کلاه‌گیس نیز از این جمله است.» ایشان در تبیین دلیل این حکم توضیح می‌دهند: «به حکم صریح قرآن، زن مسلمان باید زینت را از نامحرم بپوشاند؛ اگر قرار است کلاه‌گیس کار مو را انجام دهد، نوعی زینت به حساب می‌آید و اگر غیر زینت است که هیچ زنی رغبت نمی‌کند از آن استفاده کند. در هر صورت زینت نباید آشکار شود که عامل جلب توجه نامحرمان شود.»

از مجموع سخنان بیان‌شده این نکته مشخص می‌شود که کلاه‌گیس به خاطر ایجاد زیبایی ذاتی که دارد، زینت به‌شمار می‌رود و در نتیجه مانند تمام زینت‌هایی که به حکم قرآن باید از نامحرم پوشاند (سوره نور، آیه 31: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا.)، باید پوشانده شود. چنان‌چه آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز می‌فرمایند: «استفاده از کلاه‌گیس جایز است، ولی این کار در برابر نامحرم جایز نیست.»

استفاده از کلاه‌گیس در فیلم‌ها و نمایش‌ها
حکم کلی فقها در مورد استفاده از کلاه‌گیس عنوان شد و گذشت، اما حکم استفاده از کلاه‌گیس در فیلم‌ها و نمایش‌های مختلف، چیست؟

نکته‌ای که در بیان فقها مورد توجه است، دو قید «ضرورت» و «اضطرار» است. آیت‌الله تبریزی معتقدند: «در موارد اضطرار (اجبار) برای رعایت حجاب مانعی ندارد.» آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در این زمینه می‌فرمایند: «اگر جنبه زینت داشته باشد، حرام است و جز در موارد ضرورت، استفاده از آن جایز نیست.» آیت‌الله سیستانی نیز عنوان می‌کنند: «مطلقاً جایز است، ولی اگر زینت به حساب بیاید باید بپوشاند؛ البته در مواردی که مضطر (مجبور) به ترک حجاب است و امر دائر باشد بین برهنه‌بودن سر و پوشیدن کلاه‌گیس، پوشیدن آن لازم است.» آیت‌الله مهدوی‌هادوی نیز فرموده‌اند: «در حال اضطرار همان‌گونه که اشاره شد، پوشیدن موی مصنوعی بر آشکارکردن مو ترجیح دارد.»

حکم چیست؟
از مجموع آن‌چه که گذشت، چند مسئله به دست می‌آید: حرمت زینت در برابر نامحرم- کافی‌نبودن پوشش کلاه‌گیس- تعدیل حکم در شرایط اضطرار و ضرورت.

حال باید دید استفاده از کلاه‌گیس در فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایش‌های امروز چه حکمی می‌تواند داشته باشد. آیا این امر به معنای ضرورت است یا خیر؟

برای رسیدن به جواب باید نگاهی به وضعیت موجود سینمای ایران و نحوه تعامل با مخاطب داشت. نمی‌توان به دور از ماجرا نشست و حکم داد؛ نمی‌توان واقعیت‌های موجود را نادیده گرفت و نظر داد؛ و البته نمی‌توان عرف را تنها ملاک تغییر احکام دانست و بر مبنای آن فتوا داد.

آن‌چه در سینما جریان دارد، گاه از سر بی‌قیدی است و گاه برای نزدیک کردن مخاطب به فضای ارائه‌شده در فیلم یا نمایش‌نامه که بعضاً در مورد حوادث پیش از انقلاب یا داستان‌های خارجی یا خارج از کشور است.

آیت‌الله بهجت در پاسخ استفتایی که پرسیده بود: آیا نشان‌دادن زنان بدحجاب یا بى‌حجاب به عنوان مظهر فساد رژیم سابق، حتى با استفاده از موى مصنوعى و کلاه‌گیس و استفاده از چهره‌پردازان در فیلم‌هاى سینمایى، تلویزیونى و نمایش‌هاى روى صحنه مجاز است؟ فرموده بودند: «چون مقرون به فساد و ریبه است، اشکال دارد.» و در جای دیگری در مورد شرایط اجباری فرمودند: «از کلاه‌گیسی استفاده کنند که مصداق زینت نباشد.» آیت‌الله خامنه‌ای نیز فرمودند: «گلاه‌گیس حکم موی سر را ندارد، لکن اگر زینت محسوب شود یا موجب جلب توجه نامحرم گردد، باید نزد نامحرم پوشانده شود.»

چه باید کرد؟
با نگاهی مجدد بر آنچه گفته شد می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که مسلماً استفاده از برخی انواع کلاه‌گیس، به جهت ظاهر و زیبایی خاصی که دارد، زینت محسوب شده و استفاده از آن در برابر نامحرم با اشکال مواجه خواهد بود، اما ازآن‌جایی‌که نمایش برخی تصاویر با حجاب روسری بازیگران، به فیلم‌نامه و ارتباط آن با مخاطب و نشان‌دادن صحیح دوران و اتفاقات حادث در آن ضربه وارد می‌کند، حتماً می‌توان تدابیری اندیشید که کلاه‌گیس استفاده‌شده، زینت نباشد و یا حتی اصلاً کلاه‌گیس نباشد و با پارچه‌ها و طراحی‌های مختلف به آن شکلی داد که هم حجاب را حفظ کرده باشد و هم مشخص باشد که موی سر بازیگر یا کلاه‌گیس او نیست. مسلماً این نحوه بازسازی از نشان‌دادن سر و موی بازیگران و یا پوشاندن آن با کلاهی نازک و کوچک به گونه‌ای که اصلاً حجاب به شمار نمی‌رود، بهتر و پسندیده‌تر خواهد بود.

البته نکته مهم در این میان، علاوه بر چگونگی پوشاندن موها، رعایت سایر ملاک‌های حجاب شرعی از جمله پوشش گردن و گوش‌ها نیز هست. نکته‌ای که آیت‌الله فاضل‌لنکرانی به آن توجه داشتند و در مورد استفاده از کلاه‌گیس می‌فرمایند: «درست است که برای موی سر زن می‌تواند پوشش باشد، ولی پوست صورت و گردن را نمی‌پوشاند که آن‌ها نیز باید از نامحرم پوشیده شود.»


منبع: مهرخانه


ویدیو مرتبط :
احکام شرعی - احکام مربوط به امام حسین علیه السلام در