سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



صندوق قرض الحسنه خانوادگی، قلکی برای همه فامیل


صندوق قرض الحسنه خانوادگی، قلکی برای همه فامیلخراسان/ دست ها، جیب ها و حساب ها خالی است؟! می فهمیم. شرایط اقتصادی بسیاری از ما شبیه هم شده است. در چنین شرایط سخت اقتصادی است که گاهی یک وام خوب با شرایط مناسب که با دخل و خرج ما جور دربیاید، می تواند گوشه ای از کار را بگیرد و شاید دوایی بر دردی باشد؛ ولی سراغ کدام بانک یا صندوق برویم که با کارمزدها و سودهای کلان شان دود از سرمان بلند نکنند؟! زود کارمان را راه بیندازند؟ با اعلام شرایط اعطای وام دنبال نخود سیاه نفرستندمان؟! خب! در این شرایط باید دنبال راهکار دیگری باشیم که هم راحت تر به دست بیاید و هم این قدر متقاضی دنبالش نباشد... کاش این طور وقت ها آدم یک قلک بزرگ داشت که تا گیر می کرد، می رفت سر وقتش و محکم می کوبیدش زمین، قلک شکستن، کیفی دارد که آن سرش ناپیداست... بعد یک عالمه پول می ریخت روی زمین و همه آن پول ها که بهتر است چک پول هایی با مبالغ بالا باشد، مال ما بود... شما از این قلک ها سراغ ندارید؟
ولی ما می خواهیم بگوییم: چرا غافل باشیم؟ اتفاقا خوب که نگاه کنیم مشابه این قلک ها در اطرافمان وجود دارد، یک قلک بزرگ فامیلی. امروز با ما باشید تا با هم درباره شیوه ها و مزایای راه اندازی صندوق های قرض الحسنه فامیلی گپ بزنیم.
قوانین ساده ترین صندوق قرض الحسنه
امروزه بسیار به چشم می خورد که صندوق های قرض الحسنه ساده بدون محاسبات پیچیده و مانند آن، به ساده ترین شکل ممکن فعالیت می کنند، به این صورت که تعداد معینی از افراد با توافق هم تعیین می کنند که هر ماه در تاریخ معینی مثلا پانزدهم هر ماه همگی دور هم جمع شوند و مبلغی را که تعیین کرده اند پرداخت کنند و هر دفعه کل مبلغ جمع شده را بر اساس قرعه کشی به یک نفر پرداخت کنند. قوانین چنین صندوقی بسیار ساده و البته رعایت آن ها بسیار مهم است و هر کدام از این موارد اگر رعایت نشود، دیگران را با مشکل مواجه می سازد. این قوانین به طور کلی به این شرح است:
تعداد افراد ثابت است. ورود عضو جدید حق کسانی را که نوبت وام آن ها گذشته است ضایع می کند؛ زیرا قرار است همه سرمایه گذاری یکسان و دریافتی یکسانی داشته باشند.
تعداد و مبلغ محدودیت ندارد. صندوق هایی با حضور 10 نفر با ماهی 50 هزار تومان هم شکل گرفته اند که در واقع در هر ماه 500 هزار تومان به کسی که نوبتش فرارسیده است، وام تعلق می گیرد تا صندوق هایی با 50 نفر عضو و با مبالغ 100 هزار تومان تا 500 هزارتومان. طبیعی است هر چه تعداد افراد بیشتر باشد، شانس رسیدن نوبت به فرد ممکن است دیرتر اتفاق بیفتد و مدت زمان انتظارش طولانی تر شود اما به جای آن مبلغ قابل توجهی را به دست می آورد.
نکته این است که آخرین فردی که قرعه نوبت به او می افتد، در واقع پولی را که خودش طی چندین ماه پرداخت و پس انداز کرده است دریافت می کند!
هیچ کسی حق ندارد و نمی تواند حتی برای یک ماه مبلغ را پرداخت نکند؛ زیرا هیچ منبع مالی دیگری برای جبران آن وجود ندارد تا بتواند سقف وام فردی را که نوبت دریافت وامش فرارسیده است، تکمیل کند.
در چنین صندوق هایی اگر برای یکی از اعضا مشکلی پیش بیاید که قادر به ادامه عضویت نباشد یا به دلیلی قصد انصراف از ادامه همکاری را داشته باشد، باید فردی جایگزین شود که بتواند با پرداخت مبلغی معادل مبلغی که تا آن تاریخ از سوی هر فرد به صندوق پرداخت شده است، پرداخت کند تا وارد صندوق شود.
حتما شما هم با این گونه صندوق ها آشنا هستید و یا در یک یا حتی چندتا از آن ها عضو هستید، اگر افراد عضو در این مدل صندوق ها با هم همدل باشند و در محیطی نزدیک به هم زندگی کنند یا دارای روابط نسبتا نزدیکی با هم باشند، می تواند برای کارراه اندازی های معمول زندگی، ایده بسیار خوب و کارآمد باشد.
محاسن آسمانی و زمینی صندوق های پس انداز و قرض الحسنه
بی مقدمه، این کار خوب چند حسن بزرگ دارد که یادآوری آن ها خالی از لطف نیست.
1 – قرض الحسنه یک امر خدایی و توصیه و تشویق قران کریم است. امری است که خشنودی خداوند را در پی دارد.
2- کار جمعی است و خداوند قول داده است دستش را همراه با جماعت نگه دارد.
3- کارگشای بسیاری از گرفتاری های فامیل است. خوب می دانیم که همه ما به این امر سفارش شده ایم که برای رفع گرفتاری ها و مشکلات ابتدا از فامیل خود شروع کنیم و بعد نزدیکان و اقوام و بعد حلقه های دیگر.
4- برگزاری جلسات ثابت ماهیانه، موجب به جای آوردن سنت حسنه صله ارحام می شود و همچنین باعث می شود همه از حال یکدیگر و مشکلات احتمالی هم با خبر باشند.
5- دوستی ها، مودت و محبت را بین اقوام بیشتر از پیش می کند.
6- نوعی آموزش خوب برای رعایت یک کار قانونمند و مالی که حساس است در کنار روابط خویشاوندی محسوب می شود. یعنی حفظ «روابط» و «ضوابط» در کنار هم بدون آسیب دیدن هر کدام از آن ها
5 گام تا راه اندازی صندوق قرض الحسنه فامیلی
برای شکل گیری یک صندوق قرض الحسنه موفق بیش از آن که به دانش و مهارت های پیچیده نیاز باشد، به شناخت درست و عمیق، همت، صداقت، اعتماد و تدبیر نیاز داریم. به اصطلاح جوان های امروزه باید چند آدم پایه پیدا کنیم که آن ها هم انگیزه های هم افق با ما برای راه اندازی یک صندوق پس انداز و قرض الحسنه را داشته باشند. البته پیش از هر اقدامی با کسانی که تجربه راه اندازی چنین صندوق هایی را دارند، مشورت کنید. در ادامه، گام به گام مراحل راه اندازی صندوق را مرور می کنیم:
مطرح کردن ایده خود با چند نفر از افراد مورد اعتماد و (با تأکید توصیه می شود افراد بزرگ تر و باتجربه فامیل هم در بین این چند نفر وجود داشته باشند) علاقه مند و پیگیر.
پس از اعلام آمادگی این افراد و موافقت شان با موضوع، ترتیب یک جلسه یا مهمانی ساده در حد عصرانه را با فامیل نزدیک خود بدهید تا تصمیم تان را علنی کنید و با آن ها درمیان بگذارید.
اگر فامیل هم موافق بودند باید وارد مرحله بعدی شوید که تهیه اساسنامه صندوق و تعیین شرایط و ضوابط آن است. برای این کار باید با رأی گیری عادلانه و منصفانه، چند نفر به عنوان اعضای اصلی انتخاب شوند که به نمایندگی از دیگران اساسنامه را بنویسند و آن را امضا کنند.
خوب است پیش از رأی گیری برای همه، کاملا شرایط فعالیت، لزوم وقت گذاشتن، نادیده گرفتن روابط تأثیرگذار در نتایج کلی که مصلحت همه افراد را در برمی گیرد و دیگر نکات ضروری را توضیح دهید و از آن ها بخواهید تنها کسانی داوطلب شوند که می توانند در مواقع نیاز، شما را همراهی کنند، در جلسات تان شرکت کنند و بد نیست که افرادی باشند که تا حدی در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی فعال بوده باشند تا با شرایط کلی کار جمعی ناآشنا نباشند.
برای محکم کاری بد نیست افراد منتخب رئیس یا مسئول صندوق، حسابدار و بازرس را هم از بین خود انتخاب کنید. معمولا در بین اقوام و فامیل افرادی حضور دارند که به توانایی مدیریت، حسن رفتار و اخلاق و اعتماد شهرت دارند و احتمالا همه افراد هم رأی خواهند بود که این فرد به عنوان مسئول یا رئیس صندوق انتخاب شود، در چنین شرایطی جای تردید نیست و خوب است که از این فرد بخواهید در این مسیر با قبول مسئولیت همراه جمع باشد.
پس از نوشتن اساسنامه و امضای آن، در جلسه دیگری که باز هم با حضور اقوام متقاضی وعلاقه مند به عضویت در صندوق برگزار می شود جزئیات و شرایط عضویت را برای همه توضیح دهید. به طور کلی این اطلاعات شامل نام انتخابی صندوق، معرفی رئیس، حسابدار و بازرس صندوق، تعداد اعضا، شرایط عضویت، مبلغی که به عنوان حق عضویت باید پرداخت شود، زمان تشکیل جلسات، موعد پرداخت حق عضویت، شرایط اعطای وام و .... می شود که باید کاملا صریح و شفاف برای همه افراد توضیح داده شود.
در اولین تاریخ مورد نظر تمام افراد حق عضویت خود را پرداخت و رسیدی در قبال آن از طرف حسابدار تعیین شده دریافت می کنند.
این 5 گام برای تشکیل یک صندوق قرض الحسنه به طور کلی مطرح است؛ اما نکات ظریف دیگری هم وجود دارد که باید به آن توجه کرد که در مطالب دیگرمان در همین صفحه ملاحظه می کنید.
برکات یک صندوق خودمانی
همان طور که گفتیم، خوشبختانه تعداد صندوق هایی از این دست بسیار زیاد است و عملکرد موفق و خوبی هم داشته اند. با مسئول یکی از این صندوق های فامیلی گپ و گفت کوتاهی داشتیم که در ادامه چکیده سخنان وی را می خوانید.
«حسین مخمسی» 54 ساله است و در این گفت و گو از صندوق پس انداز و قرض الحسنه حضرت رقیه (س) با عمری حدود 17 سال یاد می کند. وی تعداد اعضای فعلی صندوق را 34 نفر اعلام می کند و می افزاید: این تعداد بیش از 220 سهم در صندوق دارند. نکته جالب در این صندوق آن است که اعضای آن را فقط و فقط بانوان فامیل تشکیل داده اند و اگرچه سرمایه گذاری برای کل خانواده محسوب می شود و حتی در بسیاری مواقع پول اصلی از سوی مردان خانواده تأمین می شود چون قریب به اتفاق اعضا، خانه دار هستند و خودشان شغل مستقل درآمدزا ندارند؛ ولی این کار باعث شده است که این بانوان خود را صاحب اثر در فعا&


ویدیو مرتبط :
معرفی نرم افزار صندوق قرض الحسنه خانوادگی هزارویک