سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عربستان منبع همه مشکلات است/ لزوم بازنگری غرب در مناسبات با آل سعود


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در مطلبی نوشت: رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان سعودی اوایل سپتامبر در دیداری در واشنگتن اعلام کردند که ثبات و امنیت در منطقه باید حفظ شود و بخصوص باید با فعالیت های ناپایدار کننده ایران در منطقه مقابله شود.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که عمدا اینجا این مسئله نادیده گرفته شد که متحد آمریکا در ریاض خود به یک نیروی بی ثبات کننده در خاورمیانه و فراتر از آن تبدیل شده است.

وهابیت آل سعود اساس ایدئولوژیک داعش و القاعده است

سعودی ها هم در کشور خود و هم در جنگ شان در یمن  مرتبا مرتکب نقض حقوق بشر می شوند. آتش وهابیت آل سعود اساس ایدئولوژیک داعش و القاعده را می سازد و مانند سابق و بر اساس ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا، عربستان گروه های تروریستی در سوریه و جاهای دیگر را تامین مالی می کند.

آل سعود مدتهاست نه تنها نفت را به همه دنیا صادر می کند بلکه صادر کننده یک ایدئولوژی متعصب مذهبی نیز هست.

بعد از اینکه سازمان اطلاعات امنیت آلمان سیاست خارجی به طور فزاینده مداخله جویانه آل سعود را مورد انتقاد قرار داده و معاون صدر اعظم آلمان  به حمایت های آل سعود از گروه های افراطی در منطقه ایراد گرفت، سفارت عربستان سعودی در برلین اطمینان داد که ما مانند آلمان بخشی از یک ائتلاف ضد داعش هستیم.

"کامل داوود"، روزنامه نگار الجزایری اخیرا در مقاله ای در روزنامه "نیویورک تایمز" نوشته است که داعش یک مادر به اسم مداخله نظامی در عراق دارد و یک پدر دارد که عربستان سعودی و مجموعه مذهبی- صنعتی آن است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه حدود پانزده نفر از 19 عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر سعودی بودند تاکید کر که به تازگی فیلسوف و اقتصاد دان "نسیم نیکولاس طالب" در نسخعه اروپایی " پولیتیکو" نوشته است که نسخه وهابی اسلام منبع همه مسائل است. کسی که خشونت در مبارزه با تروریسم اسلام گرای افراطی را به عنوان  امری غیر قابل اجتناب ارزیابی می کند باید همین اعمال خشونت را علیه سرمایه داران قطری و سعودی به کار ببرد.

نقض بالای حقوق بشر از طرف عربستان سعودی

این روزنامه سوئیسی در ادامه به گزارش سالانه اخیر دیده بان حقوق بشر درباره نقض حقوق بشر علیه زنان و کودکان و اعمال خشونت و  شکنجه در عربستان اشاره کرده و نوشت: نه تنها در عربستان سعودی نقض بالای حقوق بشر رخ می دهد بلکه جنگ ریاض در یمن به یک فاجعه انسانی بدون توجه به خسارت ها و زیان های آن به غیر نظامیان تبدیل شده است.

جنگنده های سعودی هفته گذشته چندین بار بیمارستان های سازمان امدادی پزشکان بدون مرز را هدف قرار دادند. ممکن است اینکه ریاض در جنگ علیه حوثی ها در یمن به شاخه ی بسیار خطرناک یمنی القاعده پیوسته است از نظر واشنگتن اقدامی ناراحت کننده باشد اما تا به حال به این مسئله رسیدگی نشده است.

به اعتقاد "کامل داوود" که در مقاله خود در نیویورک تایمز عنوان کرده است، غرب جنگ علیه داعش را هدایت می کند نه علیه عربستان سعودی که محقق کننده تروریسم داعش است.

به گفته یکی از کارکنان بلند پایه سابق سازمان سیای آمریکا با عملیات نظامی مسئله تروریسم برطرف نمی شود. تروریسم با نابودی داعش حل نمی شود چرا که محیط دچار افراط گرایی را به سادگی نمی توان بمباران کرد.

هیچ چیز بیشتر از نسخه وهابی آل سعود اسلام را افراطی نمی کند. بنابراین باید مناسبات سابق غرب با عربستان سعودی زیر سوال قرار گیرد. وقتی که آل سعود و سرمایه داران خصوصی عربستانی متهم به حمایت مستقیم یا غیر مستقیم گروه های افراطی و جهادی در سوریه و یمن هستند این مسئله باید عواقب داشته باشد.

انتهای پیام/     


ویدیو مرتبط :
واکاوی مناسبات قدرت در خاندان آل سعود