علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



شهر آفتاب ۵ سال دیگر هم رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب خواهد بود


به گزارش خبرنگار مهر، تفاهمنامه واگذاری مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به منظور برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعدازظهر امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت در سالن تشریفات این نمایشگاه به امضای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران رسید.

بر اساس این تفاهم نامه شهر آفتاب تا سال ۱۴۰۰ یعنی تا ۵ سال آینده به صورت رایگان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود تا دوره های آتی این نمایشگاه را در این محل برگزار کند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای این تفاهم نامه که با حضور اصحاب رسانه در سالن تشریفات شهر آفتاب برگزار شد، گفت: من فکر می کنم امروز یکی از آرزوهای بزرگ ما در جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرده است. ما در طول ۳۷ سال گذشته محل مناسبی با عنوان مکان برگزاری نمایشگاههای بین المللی در سطح کشور نداشتیم؛ چه نمایشگاهی که در محدوده خیابان سئول برگزار می شد و چه بعدها که به مصلی منتقل شد هیچ کدام جایگاههای مناسبی برای کارهای نمایشگاهی نبودند.

وی افزود: همتی که آقای قالیباف انجام داد و شهر آفتاب را برای برگزاری نمایشگاههای بین المللی آماده کرد، ستودنی است. سال گذشته که دوستان ما از این محل بازدید کردند، هیچ کدامشان باورشان نبود که بشود اینجا را تا اردیبهشت آماده کرد البته من مطمئن بودم که این محل به نمایشگاه کتاب می رسد که خوشبختانه با عنایت و پیگیری آقای قالیباف و همکارانشان در شهرداری تهران این مکان به موقع به نتیجه رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برخی از ناشران و یا مخاطبان نگرانی هایی داشتند که به خاطر دوری احیانا مردم مراجعه نمی کنند به نمایشگاه کتاب که خوشبختانه شاهد بودیم این نمایشگاه افتتاح شد البته در سال اول  نقایصی داشته و طبیعی است هر منزل نویی که می خواهد افتتاح شود، در اوایل راه با نقایصی روبرو است ولی بحمدالله تا الان مرتفع شده و انشاالله در سال آینده با استفاده از تجربیات، نمایشگاهی بدون نقص برگزار می شود.

جنتی در پایان گفت: در بازدیدهایی که بنده از نقاط مختلف نمایشگاه کتاب امسال داشتم، خوشبختانه بسیاری از مراجعان و نیز ناشران از محل نمایشگاه کتاب اظهار رضایت می کردند ضمن اینکه جمعیت زیادی هم امسال به نمایشگاه آمدند و فروش کتابها افزایش یافت. من لازم می دانم به صورت جدی از شهردار تهران جناب آقای قالیباف و همکارانشان و نیز همکاران خودم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخصوص معاونت فرهنگی آن و موسسه نمایشگاههای فرهنگی که تلاش مضاعفی برای برپایی مطلوبی نمایشگاه انجام دادند، تشکر کنم.

در این مراسم همچنین محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سخنانی گفت: من خدا را شاکرم که یکی از برنامه هایی که در شهر تهران در دستور کار داشتیم، محقق شده است. وقتی توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم، یعنی از یک دهه قبل یکی از چالش هایی که همواره پیش روی ما بود، بحث محل برگزاری نمایشگاههای بین المللی بود و یکی از چالش های اصلی در این رابطه ترافیکی بود که به خاطر این نمایشگاهها در سطح شهر ایجاد می شد.

وی افزود: فرقی هم نمی کند نمایشگاه بین المللی کتاب در محل دائمی نمایشگاهها در حوالی خیابان سئول برگزار شود و یا در مصلی که بعدها به این مکان منتقل شد، همواره این اشکال باقی بود لذا یکی از برنامه ریزی های دقیقی که صورت گرفت این بود که زیرساخت های شهری را به درستی به پیش ببریم تا یک محل مناسب برای نمایشگاههای بین المللی  تهران داشته باشیم.

قالیباف ادامه داد: آن زمان این بحث مطرح بود که این جزو وظایف دولت است و دولت باید این کار را بکند اما به هر ترتیب این اتفاق نیفتاد تا اینکه شهرداری تهران خودش این کار را در سال ۹۰ شروع کرد و امروز برای بنده و همکارانم مایه مسرت است که مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با نمایشگاه کتاب شروع می شود. من فکر می کنم یکی از فرصت هایی که فراهم شده است دادن این فضا به حوزه فرهنگ بوده است که در طول ۱۰ روز گذشته با بازدید میلیونی مردم همراه بوده است.

وی در خصوص تفاهم نامه ای هم که میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شده است، تصریح کرد: این توافق با این هدف بود که کمکی به اهل کتاب، فرهنگ و اهل رسانه و مخصوصا ناشران بشود. بر اساس متن این تفاهم نامه، شهر آفتاب تا سال ۱۴۰۰ یعنی تا ۵ سال آینده به صورت رایگان به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب در اختیار دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرد.

شهردار تهران همچنین از مسئولان این وزارتخانه درخواست کرد خودشان هم در تامین هزینه های مربوط به ایجاد غرفه ها سهیم شوند و این کمک به حوزه نشر را موجب تقویت عزت کشور خواند و گفت: این مسئله به نوعی سرمایه گذاری است که حتما جواب خواهد داد. من امیدوارم سال آینده شاهد شرایط بسیار بهتری از امسال در برپایی نمایشگاه کتاب باشیم چه از جهت مراجعه بیشتر مردم و چه فروش کتاب ها در شهر آفتاب.

همچنین به گفته قالیباف و بر اساس نظرسنجی ها بیش از ۹۱ درصد ناشران مایل بودند که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب برگزار شود.

پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار تهران، سید عباس صالحی رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  هم در سخنان کوتاهی گفت: یکی از اتفاقات عمده در نمایشگاه امسال جابجایی مکانی این نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب بود که فقط یک جابجایی نبود و یک نقطه عطف در برگزاری نمایشگاه کتاب به حساب می آید.

وی افزود: این که نمایشگاهی درخورد مردم خوب و فرهنگ دوست ایران برگزار شود، اقدامی است که لازم بود صورت بگیرد و آماده سازی شهر آفتاب این نوید را داد نمایشگاههای مختلف تهران هم می تواند به خوبی در شهر آفتاب برگزار شود.

صالحی در ادامه با اشاره به دستور جلسه مذکور گفت: امروز مفتخرم که در روز پایانی نمایشگاه بیست و نهم، شاهد انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم که این تفاهم نامه فرصتی را فراهم می کند که ما به نمایشگاه کتاب به عنوان نمایشگاهی با رونق تر و کامیاب تر در سالهای آتی فکر کنیم و امیدواریم این مبدا باشد برای بسیاری از اتفاقات خوب دیگر در حوزه فرهنگ.


ویدیو مرتبط :
اولین نمایشگاه تخصصی فرش ماشینی و موکت در نمایشگاه شهر آفتاب