سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دورریز 30 درصد از گل‌های تولیدی/ مصرف گل در اروپا 15 برابر ایران


رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران گفت: 40 درصد از تولید گل و گیاه در حد صادرات است و حدود 30 درصد از تولید هم دورریز می‌شود، یعنی حدود 30 درصد از گل و گیاه به فروش نمی‌رسد یا تولیدکنندگان و مغازه‌داران محصول‌شان را دور می‌ریزند.

غلامحسین سلطان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه پایانه صادراتی گل و گیاه امام رضا(ع) پایانه کل کشور است و همه گل‌هایی که تولید می‌شود وارد این پایانه و توزیع می‌شود، اظهار کرد: این پایانه در حال حاضر مجوز گرفته تا در آینده نزدیک ساخت و ساز انجام دهد و در خدمت استان تهارن و کشور باشد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در ادامه بیان کرد: هدف‌هایی که در این پایانه دنبال می‌شود این است که با ایجاد شرایط مناسب، گل‌هایی که از کل کشور می‌آید، دوباره اینجا بسته‌بندی جدید شود و سپس گل‌هایی که در حد صادرات است صادر شوند. همچنین گل‌هایی که در حد فروش در کشور خودمان است به فروش برسند.

وی با تاکید بر لزوم جذب مشتری در پی تولید انبوه بیان کرد: با افزایش تولید باید برای صادرات دنبال مشتری بگردیم. باید در ایران ‌نمایشگاه‌های گل بگذاریم‌ و در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر شرکت و از تجربیات آنها استفاده کنیم، زیرا اگر به صورت هدفمند از کار آنها دیدن کنیم می‌توانیم به کار خود شکل و شمایل بهتری دهیم و در این صورت، ‌باید پایانه گل و گیاه امام رضا (ع) با کمک دولت‌مردان تقویت شود، چون آن پایانه می‌تواند کمک زیادی به صنعت گل و گیاه کند.

به جای نفت، باید گل صادر کنیم

سلطان‌محمدی با توجه به اهمیت ارزآوری برای کشور بیان کرد: اگر بخواهیم به جای نفت محصول دیگری صادر کنیم باید شرایط را برای صادرات گل و گیاه هموار کنیم. هرچقدر پول بیشتری وارد کشور کنیم موفقیت چند برابری است، زیرا هم اشتغال‌زایی دارد، هم در آمدزایی و هم ارز وارد کشور می‌شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران با اظهار این مطلب که اگر بخواهیم به صادرات دنیا نزدیک شویم تولیدمان باید حداقل 10 برابر شود، گفت: تولید گل و گیاه در آینده نزدیک باید با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف صادرات صورت بگیرد و مجوزهای صادر شده از طرف وزارت جهاد کشاورزی برای تولید گل و گیاه مختص واحدهای بزرگ باشد،‌ چون واحدهای کوچک تولیدشان در حد صادرات نیست و با تولید واحدهای بزرگ است که تولید گل برای صادارت افزایش می‌یابد.

وی با توجه به شرایط اقلیمی موجود ادامه داد: باید با کمک دولت مردان در آینده نزدیک شرایطی را ایجاد کنیم که صادرات گل و گیاه ارتقا یابد و به صادرات گل و گیاه دنیا نزدیک‌تر شویم. همچنین با توجه به اینکه از لحاظ فنی دانشجوها در رشته گل و گیاه تخصص پیدا کرده‌اند و وارد بازار کار شده‌اند، باید با کمک آنها و با کمک فروشندگان قدیمی که در این کار تجربه دارند شهرک‌های گلخانه‌ای تاسیس کنیم.

سرانه مصرف گل در ایران 15 برابر کمتر از اروپا

سلطان‌محمدی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در کشورمان گل بفروشیم باید فرهنگ‌سازی را بیشتر کرده و ‌توان خرید مردم را بالا ببریم، اظهار کرد: سرانه مصرف گل و گیاه در کشورهای اروپایی برای هر نفر در سال بین 150 تا 200 شاخه و‌ در کشور ما هفت تا 10 شاخه است؛ ‌یعنی حتی سرانه مصرف‌مان 15 برابر از آنجا کمتر است. امسال نیز نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش تقاضا در فروش داخل کشور داشتیم زیرا با وجود اینکه از نظر اقلیمی هوا خوب بود از نظر شرایط مالی مردم توانایی خرید نداشتند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران با بیان اینکه باید شرایطی را هموار کنیم تا مردم با گل و گیاه و همچنین طریقه نگهداری آنها بیشتر آشنا شوند، گفت: اکنون در کشور حدود 8000 گونه گیاهی داریم که خیلی از این گونه‌ها را مردم حتی ندیده‌اند. در حال حاضر هر سال در تهران دو مرتبه نمایشگاه گل برگزار می‌شود و مردم می‌توانند در این نمایشگاه‌ها گل و گیاهی را ببینند که در مغازه‌ها نیست، چون فضای گل‌فروشی‌ها معمولا محدود است و مساحتی بین 40 تا 50 متر دارند.

مردم با خرید گل باید اطلاعات هم بخرند

وی در توضیح عوامل افزایش خرید گل در کشور اظهار کرد: باید برای مردم فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و گل و گیاه را به آنها معرفی کنیم، آنها را به خرید گل و گیاه دعوت کنیم، شرایطی به وجود آوریم که مردم وقتی در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها گل می‌خرند اطلاعات هم دریافت کنند و بدانند شرایط نگهداری گلی که خریداری می‌کنند چیست.

سلطان‌محمدی گل و گیاه را موجودات زنده‌ای دانست که برای زنده ماندن احتیاج به نگهداری دارند و ادامه داد: حتی محیط زندگی گل‌ها هم اهمیت دارد و گفتمان گیاهی هم در بسیاری از کشورها رایج است. به همین دلیل خیلی از مردم وقتی گل می‌خرند و طریقه نگهداری آنها را نمی‌دانند، گل‌ها خراب می‌شود و دیگر اقدام به خرید گل نمی‌کنند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران با بیان اینکه مردم وقتی با گل زندگی کنند مثل گل برخورد می‌کنند، افزود: اتفاق خوب زمانی می‌افتد که هم تولید خوب داشته باشیم،‌ هم قیمت مناسب باشد و هم شهروندان بتوانند استقبال کنند. ما تولیدکنندگان و فروشندگان هم باید قیمت تمام شده گل را طوری برای مردم تعیین کنیم که آنها توان خریدشان بالا رود که این امر به نفع صنف گل و گیاه است.

سلطان‌محمدی همچنین با بیان اینکه استان تهران در تولید گل شاخه بریده و گیاهان فضای سبز مقام اول را دارد، گفت: گل یعنی گل شاخه بریده و گیاه یعنی گیاهی که بوته و گلدان دارد. در کشور ما گیاهان از استان مازندران به کشورهای بلوک شرق و از استان مرکزی به کشور عراق صادر می‌شود. ما مشکلی در تولید گیاهان آپارتمانی و فضای سبز نداریم و چیزی که باید به بازار گل دنیا نزدیک کنیم گل شاخه بریده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زیباترین گل لیگ قهرمانان اروپا 2014/15