سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نقش فرهنگی افغانستانی‌ها برجسته شود/ تفاهمنامه اخبار افغانستان بین رسانه‌ها امضا می‌شود/ رسانه‌ها بر وحدت اقوام تأکید کنند


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، چالش‌های مربوط به اخبار حوزه افغانستان به ویژه مهاجرین و سو استفاده برخی رسانه‌ها در انعکاس اخبار غیر واقعی از جمله صحبت‌هایی بود که در نشست تخصصی توسط کارشناسان و مدیران رسانه‌های افغانستان مطرح شد، در این نشست تخصصی پس از مطرح کردن مشکلات و چالش‌ها به بیان راهکارهایی برای ارتقای کیفیت اخبار رسانه‌های افغانستان پرداختند.

در این نشست تخصصی جمعی از مدیران رسانه افغانستان از جمله، «جلال الدین محمدی» مدیر سایت اطلاع رسانی اخبار ورزش مهاجرین، «ارشاد احراری» مدیر شبکه تلویزیونی تمدن افغانستان، «فریبا قلی زاده» مجری و خبرنگار خبرگزاری اطلس و خاورمیانه، «ابوذر محمد هاشمی» مدیر شبکه تلویزیونی نور افغانستان،«سید حبیب سادات» مدیر دفتر خبرگزاری صدای افغان(آوا) در تهران، «سید حسین حسینی» مدیر پایگاه خبری صلح پرس، «سجاد ناصری» مدیر خبرگزاری افغان ایرکا، «مرتضی قمری وفا» معاون خبر خبرگزاری فارس، «روح الله قاسمیان» سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حضور داشتند.

 مدیر دفتر شبکه تلویزیونی تمدن در این نشست با بیان اینکه در کشور ایران بسیاری از مهاجرین از صفر فعالیت‌های خود را آغاز کردند و بعدها تاجر، مهندس و پزشک موفقی شدند، گفت: اگر هر مهاجر افغانستانی اراده قوی داشته باشند، می‌تواند در ایران به هرجای که خواست برسد برای مثال یکی از اتباع افغانستانی در ایران زمانی کارگر ساختمان بوده که هم اکنون مربی پاراگلایدر است.

سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس در این نشست خواستار همکاری و تعامل بین رسانه‌ها برای انعکاس بهتر اخبار حوزه افغانستان به ویژه مهاجرین شد و گفت: جریان سازی در این زمینه منجر به رسیدن اهداف مورد نظر می‌شود.

در بخشی دیگر از این نشست مدیر دفتر خبرگزاری آوا، پیشنهاد سر دبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس را در رابطه با تعامل بین رسانه‌های حوزه افغانستان مثبت دانست و گفت: خبرگزاری آوا در مرکز افغانستان، تهران و مشهد دفتر دارد و دفتر مشهد ارتباط خوبی با سایت افغانستان داشته لذا تبادل اخبار بین رسانه‌ها پیشنهاد خوبی است.

 مسئول پایگاه خبری صلح پرس نیز از پیشنهاد ایجاد تبادل نظر بین رسانه‌های افغانستان استقبال کرد و گفت: ایجاد تفاهم‌نامه در این رابطه و همکاری بین رسانه‌ها در حقیقت نوعی میثاق بین رسانه‌ها است.

همچنین مدیر دفتر شبکه نور افغانستان ضمن استقبال و قدردانی از خبرگزاری فارس به دلیل راه اندازی سایت افغانستان، افزود: این حرکت هر چند مثبت است اما باید مطالعه فراوانی برای رسیدن به این هدف انجام شود چرا که انتشار اخبار برای مهاجرین و مردم افغانستان باید دارای اهداف و استراتژی مشخص باشد تا منجر به تغییر رویکرد و نگاه مردم ایران نسبت به افغانستان و تغییر نگاه مردم افغانستان به ایران شود.

مدیر خبرگزاری افغان ایرکا در این نشست به تعامل مثبت بین مهاجرین با ملت ایران اشاره کرد و گفت: این دو گروه با هم مشکلی ندارند، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بر حضور دانش آموزان افغانستانی اعم از قانونی و غیر قانونی در مدارس تأکید دارند در حالی که نگاه برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس به اتباع درست نیست.

همچنین معاونت خبر خبرگزاری فارس نیز با حضور در این نشست با تأکید بر اینکه از حقوق افغانستانی‌ها برای زندگی بهتر دفاع می‌کنیم، گفت: بهترین روش برای انجام این کار انجام فعالیت‌های فرهنگی است و رسانه‌ها نقش تأثیرگذاری در این راستا دارند.

***مشروح کامل این نشست به شرح ذیل است***

«جلال الدین محمدی» مدیر سایت اطلاع رسانی اخبار ورزش مهاجرین در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت ورزش مهاجرین گفت: ورزشکاران مهاجر به خوبی در ایران دیده نشده و به حق خود نمی‌رسند آنها در این عرصه مظلوم واقع می‌شوند و حق شرکت در لیگ‌های ورزشی ایران را ندارند.

مدیر سایت اطلاع رسانی اخبار ورزش مهاجرین با اشاره به موفقیت ورزشکاران افغانستانی در حوزه‌های مختلف ورزشی گفت: تیم باشگاهی از جوانان افغانستان در مسابقات آسیایی تاجیکستان که شاکله آن را جوانان افغانستان تشکیل می‌دادند و در نهایت 9 نفر از کشور افغانستان به عنوان نفرات برتر انتخاب شد، همچنین جهت استعداد یابی بین 12 تیم مختلف از مهاجران افغانستانی، مسابقاتی برپا و از سرمربی تیم ملی فوتبال دعوت شد تا در صورت صلاحدید به انتخاب بازکن بپردازد. وی بعد از برگزاری این مسابقه به صراحت بیان کرد که به هیچ وجه باور نمی‌کردم سطح ورزشکاران افغانستان در این حد بالا باشند.

انعکاس اخبار ورزش مهاجرین

وی با اشاره به سایت ورزشی که مسئولیت آن را به عهده دارد، افزود: سه سال است که مسئولیت سایت را به عهده دارم، در این سایت بخش‌های مختلف ورزش مهاجرین در ایران را پوشش می‌دهیم.

محمدی با اشاره به رشد فعالیت‌های ورزشی مهاجرین و استعداد آنها در رشته‌های مختلف ورزشی خاطرنشان کرد: ورزشکاران افغانستانی مشکل تردد دارند و به دلیل باطل شدن کارت اقامتشان از رفتن به افغانستان نگران هستند اما 2 نفر از مهاجرین به افغانستان اعزام شده و مدال طلا را به ارمغان آورده‌اند و مقام دوم تیمی را کسب کردند.

دسترسی به شبکه تلویزیونی تمدن در افغانستان

 در ادامه این نشست، «ارشاد احراری» مدیر دفتر شبکه تلویزیونی تمدن افغانستان در ایران، با اشاره به فعالیت‌های این شبکه تلویزیونی گفت: این شبکه در حوزه اسلامی فعالیت می‌کند و جایگاه چهارم را در بین شبکه‌های تلویزیونی افغانستان دارد، این شبکه با وجود عدم استفاده از جاذبه‌هایی که رسانه‌های بیگانه استفاده می‌کنند، مورد استقبال مردم افغانستان است و در همه نقاط افغانستان قابل دسترسی است.


ویدیو مرتبط :
هم اندیشی رسانه های ایران با رسانه های افغانستان