سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مراقب آسیب‌های جدی به زبان فارسی باشید


باشگاه خبرنگاران/ هم‌اکنون آسیب‌هایی جدی به زبان فارسی وارد می‌شود که در نهایت سال‌های آینده با زبانی روبرو می‌شویم که جملاتی غلط در آن رواج دارد.

 زبان فارسی که قدمتی به بلندای تاریخ چند هزار ساله سرزمینمان دارد و در آن زبان‌های پهلوی، اشکانی و پارتی به چشم می‌خورد هم‌اکنون در معرض آسیب‌های جدی قرار دارد. آسیب‌هایی که قلب فرهنگ سرزمینمان را نشانه گرفته است. زبانی که امروز میراث‌دار آن هستیم باز مانده پهلوی، پارت یا همان پهلوی اشکانی است در کنار آن گویش‌ها و زبان‌های مختلفی بارور شدند. گویش‌های خراسانی، یزدی و اصفهانی در کنار زبان‌های کردی، لری و ترکی خودنمایی می‌کند. همین مسئله ظرفیت‌های عظیمی را در زبان امروزمان به وجود آورده است و گسترش دایره لغات این زبان را به همراه دارد. آسیب‌های جدی به این زبان وارد شده است که اگر امروز چاره‌ای برای آن نیندیشیم در آینده با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

از جمله این آسیب‌ها می‌توان به کاربرد فراوان کلمات بیگانه اشاره کرد. استفاده فراوان از این کلمات سبب می‌شود طی چند سال آینده بیش از کاربرد کلمات فارسی با استفاده از کلمات انگلیسی مواجه شویم در نهایت امر طی سالهای آتی زبان فارسی-انگلیسی در جامعه ما حکمفرما خواهد شد. اما آسیب دیگر از سوی شاعران به زبان فارسی وارد می‌شود. شاعرانی که از کلمات بیگانه در شعر خود بهره می‌برند با وجود آنکه این معادل در زبان امروز دیده می‌شود.

این دسته از شاعران به این گمان هستند که کاربرد کلمات بیگانه در شعر نوعی مدرنیته و به روز بودن است. اینگونه افراد از این مسئله غفلت ورزیده‌اند که مدرنیته بیش از آنکه در ظاهر کلمات پدیدار شود باید در درون یک شاعر اتفاق بیفتد. این دسته از شاعران با کاربرد کلمات بیگانه در شعر خود، به اثرشان آسیبی جدی وارد می‌کند. برخی آسیب‌ها به زبان فارسی را نویسندگانی می‌زنند که بدون آگاهی از اصول اولیه نگارش به خلق اثر می‌پردازند.

جملات غلط این نویسندگان در زبان فارسی رایج می‌شود و به وسیله مردم کاربرد پیدا می‌کند. در نهایت سال‌های آینده با زبانی روبرو می‌شویم که جملاتی غلط در آن رواج دارد. برای حل تمام این مشکلات می‌توان چاره‌ای اندیشید و ساخت درست کلمات معادل توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌تواند به استفاده صحیح کلمات کمک کند. تغییر دید شاعران به مسئله مدرنیته و پست مدرن در شعر می‌تواند آن‌ها را از کاربرد فراوان کلمات بیگانه رهایی بخشد. این شاعران قبل از آنکه سراغ مدرنیته بروند، با مفهوم آن آشنایی پیدا کنند و حاصل مدرنیته را که در ذهن و روان آن‌ها اتفاق افتاده است بر قلم خود ساری و جاری سازند. اما نویسندگان با مطالعه کتاب‌های طراز اول ادبیات کشورمان چون محمد‌علی جمالزاده ، پدر داستان‌نویسی ایران، قلم خود را ارتقا دهند و بدین وسیله دایره لغات خود را بیشتر کنند. با این روش‌ها می‌توان آینده‌ای مناسب برای زبان فارسی کشورمان پیش‌بینی کرد وگرنه با آسیب‌های جدی به این زبان مواجه خواهیم شد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
زبان فارسی، رکن اصلی فرهنگ ایرانی در معرض آسیب در فضای مجازی