سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آریا بررسی کرد: پشت پرده قاچاق نفت داعش به ترکیه


آریا بررسی کرد: پشت پرده قاچاق نفت داعش به ترکیه

آریا/ متن پیش رو در آریا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

برخی منابع فاش کردند مسیری که گروه تکفیری صهیونیستی داعش از آن برای انتقال نفت به ترکیه استفاده می‌کند برای همه شناخته شده است و هواپیماهای ائتلاف آمریکا، کاروان های نفتی را در این مسیر هدف قرار نمی‌دهند.
پایگاه اینترنتی النشره با فاش کردن این خبر به نقل از برخی منابع اعلام کرد این مسیر از مرزهای عراق می‌گذرد و به حومه حسکه، دیرالزور، رقه و حلب، می‌رسد.
به گفته منابع، کاروان های نفتی عراق از مرزهای عراق به حومه شرقی دیرالزور می‌رسد و در آنجا کاروان های نفتی حومه الشدادی به کاروان های نفتی عراق، ملحق می‌شوند و به سمت روستای مرکده در حومه جنوبی حسکه می‌روند و از آنجا به الرقه و جرابلس در حومه شمالی حلب و مرزهای ترکیه می‌روند.
این منابع تاکید کردند، بیش از یکسال است که از این مسیر برای رفت و آمد کاروان های نفتی استفاده می‌شود بدون اینکه هواپیماهای ائتلاف آمریکا، که به صورت متوالی منطقه را بمباران می‌کنند، این کاروان ها را هدف قرار دهند.

اسرائیل خریدار اصلی نفت داعش است
رسانه های عربی و روسی گزارش دادند دلالان طلای سیاه، نفت استخراج شده از مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش را به مناطقی در سوریه و عراق منتقل می کنند و از آنجا به اسرائیل می فرستند.
ارزیابی ها نشان می دهد داعش روزانه 20 تا 40 هزار بشکه نفت در مناطق تحت کنترل خود تولید می کند که سرمایه به دست آمده از آن بالغ بر یک تا یک و نیم میلیون دلار است.
بنا بر گزارش روزنامه العربی الجدید ، نفت استخراج شده توسط داعش در منطقه دیر الزور سوریه و دو منطقه دیگر در عراق به شهر کرد نشین زاخو در منطقه ای مثلث شکل در نزدیک مرز سه کشور عراق، ترکیه و سوریه منتقل می شود.
در این حین واسطه های اسرائیلی به این شهر می آیند و نفت های داعش را به قیمت 15 تا 18 دلار برای هر بشکه خریداری می کنند (درحال حاضر هر بشکه نفت 40 تا 45 دلار به فروش می رسد). سپس یکی از این دلال های اسرائیلی که دکتر فرید نامیده می شود و تابعیت دوگانه اسرائیلی- یونانی دارد نفت داعش را برای انتقال به اسرائیل به بنادر ترکیه و دیگر بنادر منتقل می کند.
یک مقام صنعتی به روزنامه العربی الجدید گفت اسرائیل در هر صورت بازاریاب اصلی نفت داعش شده است. بدون اسرائیلی ها، اکثر نفت تولیدی داعش تنها میان عراق، سوریه و ترکیه تقسیم می شود.
این گزارش در حالی منتشر شد که روزنامه فایننشال تایمز ماه اوت گذشته اعلام کرده بود رژیم صهیونیستی 75 درصد از ذخایر نفتی خود را از کردستان عراق تامین می کند.

دردسر جدید اردوغان
ابهامات در مورد ارتباط برخی از مقامات عالی رتبه ترکیه با گروه تروریستی و تکفیری داعش به یکی از دردسرهای جدی حزب عدالت و توسعه بخصوص شخص اردوغان رئیس جمهوری این کشور تبدیل شده است .
این مساله چنان برای اردوغان دردسرساز شده است که وی به صراحت گفت :" چنانچه چنین ادعاهایی اثبات شود از مقامش کناره گیری خواهد کرد. "
از جمله کسانی که چنین ادعاهایی را مطرح می کنند پوتین رئیس جمهوری روسیه است که گفته است :" ترکیه هشدارهای ما برای جلوگیری از فعالیت تروریست ها در خاک ترکیه را نادیده گرفته است .
ما از مدتها پیش توجه طرف ترکیه ای را به این مساله جلب کردیم که اعضای سازمان های تروریستی فعال در برخی مناطق روسیه و قفقاز در ترکیه آزادانه رفت و آمد می کنند . بنابراین ما از طرف ترک خواستیم که به این وضع پایان دهد ،اما شاهدیم که تروریست ها با استفاده از نظام سفر بدون روادید به روسیه نفوذ می کنند و به فعالیت های تروریستی خود ادامه می دهند. "
پوتین همچنین افزود:" اطلاعاتی دریافت کرده ایم که نشان می دهد نفت داعش وارد خاک ترکیه می شود و تصمیم ترکیه برای سرنگونی جنگنده روسی نیز بدلیل حمایت از این عرضه نفت داعش بوده است . "
این اظهارات پوتین برای اردوغان بدان اندازه گران آمد که از پوتین خواست در صورت عدم اثبات ادعایش وی نیز از مقامش کناره گیری نماید.
البته این فقط پوتین نیست که بصراحت حمایت های ترکیه از گروه تروریستی داعش را محکوم می کند .
اخیرا" دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا نیز طی مصاحبه ای تصریح کرد :" بنظر می رسد ترکیه کمابیش بدلیل نفت در طرف داعش قرار گرفته است . "
حتی به گزارش رویترز اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا نیز با انتقاد از کم کاری ترکیه در مقابله با تروریست ها خواستار مشارکت بیشتر این کشور در مبارزه با داعش شد.
اشتون کارتر همچنین تصریح کرد بیشترین عملیات هوایی ترکیه نه علیه گروه داعش بلکه علیه پ ک ک است و ما انتظار داریم ترکیه با تقویت امنیت مرزهایش آن عده از اعضای داعش را که وارد خاک ترکیه شده اند از این کشور بیرون براند.
در داخل ترکیه نیز انتقادات ازچنین ارتباطاتی بین برخی سران ترکیه با گروه داعش روبه فزونی است .
اردوغان عمدتاً تیررس انتقادات تند حزب جمهوری خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف در پارلمان است .
آردین اردم نماینده و معاون حزب جمهوری خلق ترکیه بتازگی از خانواده اردوغان بدلیل ارتباطاتش با گروه تروریستی داعش انتقاد کرد و گفت که برروی تانکرهای نفتی داعش که از سوی جنگنده های روسی مورد حمله قرار گرفتند ،نام ترکیه نوشته شده بود و اساساً در هرجای خاورمیانه که دارایی های از داعش در آن هدف قرار می گیرد نام ترکیه نیز با آن همراه است.
اکنون افکار عمومی در ترکیه به این قضایا حساس شده اند و خواستار توضیح بیشتر اردوغان در باره روابط با داعش ازجمله نحوه ارتباط خانواده آلبایراق داماد وی که صاحب تانکرهای نفتی مذکور است ،با گروه تروریستی داعش هستند . این شرایط ترکیه را در دشوارترین مقطع سیاسی خود قرار داده است .
صرفنظر از پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از تحریم های روسیه برای ترکیه ، بنظر می رسد که دشوارتر از آن نحوه کنترل بحران پیش آمده بر سر ادعاهای مربوط به نوع روابط ترکیه با داعش است .
ظاهراً روسیه نیز در این مقطع از مناقشه لفظی با سران ترکیه بخصوص بر سر حمایت این کشور از گروه تروریستی داعش سکوت نخواهد کرد و احتمالاً اردوغان را در شرایطی قرار خواهد داد که به وعده اش مبنی بر کناره گیری از قدرت در صورت اثبات حمایت از داعش عمل نماید.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تجاوز ترکیه به عراق برای قاچاق نفت داعش به ترکیه