سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی تماس‌هایی بین ایران و عربستان صورت گرفته است


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه در این کنفرانس خبری درباره متمم قانون بودجه آمریکا که بر اساس آن غرامت گروگان‌های تسخیر لانه جاسوسی در ایران در سال 1958 از محل جریمه بانک پی‌ان‌بی پاریبا به دلیل نقض تحریم‌های ایران، تأمین می‌شود گفت: "بخشی از جریمه‌ای که از یک بانک فرانسوی به دولت آمریکا پرداخته شده به آنچه غرامت گروگان‌های آمریکایی در ایران نامیده می‌شود، اختصاص یافته است بنابراین در اینجا هیچ بحثی در ارتباط با منافع و اموال ایران مطرح نیست."

جابرانصاری در ادامه تأکید کرد که اختصاص اموال ایران به این امر در تعارض مستقیم با بیانیه الجزایر قرار دارد.

دولت آمریکا مسئول دستبرد به اموال ایران خواهد بود

وی در ادامه افزود: "بحثی در ارتباط با بخشی از سپرده‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جریان است که این پرونده هم از سال 1386 در دستگاه قضایی آمریکا مطرح است و احکامی هم در چند مرحله توسط تعدادی از دادگاه‌های آمریکایی صادر شده است. در این زمینه بانک مرکزی ایران که به لحاظ حقوقی و قانونی هویتی مستقل از دولت دارد طرحی دعوی متقابل کرده و در حال پیگیری برای استیفای حقوق خودش است."

جابرانصاری تأکید کرد: "دولت جمهوری اسلامی ایران در صورتی که دستبردی به اموال ایران صورت بگیرد در چارچوبه تحولات داخلی آمریکا از حقوق ملت و دولت ایران دفاع خواهد کرد و دولت آمریکا را مسئول این دستبرد خواهد دانست."

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مصوبه کنگره و محدودیت سفر به ایران اظهار داشت: وزارت امور خارجه تصمیماتی را که در کمیسیون نظارت بر برجام که عالی ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره اجرای برجام است را اجرا خواهد کرد.

وی درباره توسعه ناتو به شرق نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران اساسا دوران بلوک بندی‌ها و ائتلاف‌های نظامی را پاسخگوی مسائل کنونی نظام بین‌المللی و مشکلات دولت‌ها و ملت‌ها نمی‌داند. طبیعی است بلوک بندی که از دوران سابق باقی مانده تلاش کرده حوزه نفوذ خود را گسترش بدهد و یکی از زمینه‌های افزایش مشکلات را فراهم آورده و ایران با این امر مخالف است.

فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر نیافته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره رفتارهای متناقض آمریکایی‌ها با برجام هم گفت: برجام مرتبط با یک موضوع بوده و فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا تغییر نیافته است. حرف اساسی ما در پیش از برجام و بعد از آن این بوده که راه‌های رفته را دوباره رفتن به بن بست خواهد رفت. راه تعامل با ایران جز از راه احترام و پذیرش حاکمیت ملی ایران مقدور نخواهد بود.

جابرانصاری در ادامه با اشاره به بحث تحویل سامانه اس 300 و همچنین درباره این موضوع که آیا شکایت ایران از روسیه بر سر مسئله اس 300 پس گرفته شده است؟ نیز گفت: در مقطعی روسیه به استناد قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام کرد امکان اجرای این قرار داد وجود ندارد و ایران نیز شکایتی برای استیفای حقوق ملت ایران انجام داد، ولی اکنون قرارداد در مسیر اجرا است و در صورتی که حقوق ایران استیفا شود بر اساس قراردادهای جدید با طرف مقابل عمل خواهد شد.

تماس‌هایی با طرف سعودی در جریان است

سخنگوی وزارت خارجه ایران سپس در واکنش به مطالب مطرح شده در روزنامه السفیر لبنان مبنی بر مذاکرات تهران و ریاض گفت: مجموعه تحرکاتی در مراحل اولیه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در جریان است. اعلام تفاسیر و جزئیات تحرکات دیپلماتیک پیش از نتیجه اقدام درستی نیست و بنای ما و طرف مقابل این نیست که به موضوعات به شکل خبری و رسانه‌ای برخورد کنیم.

جابرانصاری گفت: ایران آمادگی کامل دارد اگر اراده جدی در عربستان وجود داشته باشد فضای فعلی رابطه دجار تحول بشود که هم منافع دو جانبه برای دو کشور خواهد داشت و هم در زمینه مدیریت وضعیت به شدت بحرانی منطقه غرب آسیا امکان اقدامات جدی‌تر و موفق‌تری فراهم خواهد شد.

در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی تماس‌هایی بین دو طرف در مقطع اخیر صورت گرفته و امیدواریم که این تماس‌ها زمینه‌های خروج از وضعیت فعلی را فراهم آورد. ما البته اشتیاقی به این امر به اعتبار خودمان نداریم. حرص ما نسبت به این مسأله این است که اگر دو دولت مهم در منطقه غرب آسیا اراده مشترک برای حل وضعیت فعلی داشته باشند امکان حل بحران‌های منطقه‌ای بیشتر فراهم خواهد شد و هزینه‌های کمتری بر ملت‌ها و دولت‌های منطقه تحمیل خواهد شد.

جابرانصاری در ادامه و در واکنش به گزارشاتی مبنی بر دستگیری دو ایرانی در سومالی اظهار داشت:‌ در سومالی سوتفاهمی رخ داده بود ولی دستگیری در کار نبود و سفارت ما نیز خواهان ارائه توضیحاتی در این زمینه شده است.

ایران نیز در فرایند تهیه لیست‌ جریان‌های تروریستی و معارضان در سوریه همکاری می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود درباره حل بحران سوریه و نیز لیست جریان‌های تروریستی و معارضان سوریه گفت: نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مامور تهیه لیست معارضان سوریه شده است.

وی همچنین تاکید کرد که ایران نیز در این فرایند همکاری کرده و بدون اجماع مشارکت کنندگان در این فرایند امکان تهیه این لیست وجود نخواهد داشت.

جابرانصاری افزود: فهرستی که اردن در اجلاس نیویورک درباره گروه‌های تروریستی ارائه کرده بود با اعتراض ایران از دستور کار خارج شد و کارگروه ویژه‌ای برای این کار شکل گرفت. داعش و النصره بر اساس اعلام سازمان ملل در این لیست قرار دارند و بقیه گروه‌ها را کارگروه ویژه تعیین خواهد کرد.

در حال تکمیل...

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه اجلاس شانگهای