سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بررسی آخرین وضعیت «پارک بلوط» ایلام ‌


کمبود فضای سبز در شهر ایلام از جمله مشکلاتی است که به واسطه‌ی نزدیکی مرکز استان به جنگل‌های بلوط کمتر خودنمایی کرده است و مردم از هر فرصتی برای تفرج در سایه‌سار این درختان بهره می‌برند. این روزها «پارک بلوط» که قرار است در امتداد پارک جنگلی چغاسبز احداث شود سوالاتی را در ذهن برخی شهروندان به وجود آورده است، برخی از شهروندان نگران تصرف این اراضی توسط دستگاه‌ها و سازمان‌ها هستند.

شهروندی گفت: فنس‌کشی‌های انجام شده در این محدوده نگران کننده است.

شهروند دیگری گفت: چند روز پیش در خبری به نقل از یکی از مسئولان ورزش استان خواندم که قرار است چند هکتار از پارک طبیعی و خدادادی چغاسبز به تربیت بدنی داده شود تا در آن فضاهای ورزشی متفاوت ساخته شود. با این اوصاف، فضای عمومی این پارک برای مردم باز هم کمتر خواهد شد و درخت‌های زیادی باید قطع شوند تا چنان فضاهایی ایجاد گردد و البته ادارات دیگر هم تشویق می‌شوند تا مابقی عرصه‌ی این پارک را تصاحب کنند. اصولا اداره‌ی منابع طبیعی به چه حقی این حاتم‌بخشی‌ها را می‌کند آیا نمایندگان استان و استاندار در جریان این روند خزنده و نگران‌کننده هستند و آیا رسانه‌های استان نمی‌خواهند این موضوع را مورد توجه قرار دهند؟!

برای پاسخ به بخشی از این سوالات میزگردی در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام با حضور دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح برگزار شد.

دکتر «رضا احمدی» - مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام با بیان اینکه بانی اصلی طرح ساماندهی پارک جنگلی بلوط در منطقه «چغاسبز» منابع طبیعی است، اظهار کرد: این منطقه قبل از احداث پارک جنگلی چغاسبز به یک مدفن زباله شهری تبدیل‌شده بود و در ایام جنگ هم یک توپ ضد هوایی در آن مستقر بود که بعد از جنگ ساماندهی این پارک در دستور کار قرار گرفت اما تا سال گذشته اقدام مهمی در آن صورت نگرفته بود تا اینکه تصمیم به بازنگری در اجرای طرح و عملیاتی کردن آن گرفته شد.

وی بابیان اینکه همه دستگاه‌ها با استفاده از منابع موجود برای ساخت این پارک پای‌کار هستند، افزود: در حال حاضر فضای سبز شهری جوابگوی نیاز مردم نیست و لاجرم این مجموعه نیاز به ساماندهی دارد.

احمدی ادامه داد: سازمان‌دهی بسیار خوبی در بین دستگاه‌های دخیل در اجرای این طرح وجود دارد و این سازمان‌ها از جمله راه و شهرسازی و شرکت، های آب، برق و گاز بدون اختصاص اعتبار و فقط با منابع موجود کار می‌کنند و تاکنون صد عدد جایگاه نشیمن، صد عدد سطل زباله، صد عدد الا چیق، صد عدد کباب‌پز و منقل گازی و 6 جایگاه سرویس بهداشت با 24چشمه در آن ایجاد شده و در آینده یک باب مسجد نیز در منطقه ساخته خواهد شد.

فضای پارک بلوط 60 هکتار است

مدیرکل منابع طبیعی استان بابیان اینکه این پارک در فضایی 60 هکتاری ساخته خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر فضای سبز در استان بسیار پایین است و تمام فضای سبز ایلام بسیار کمتر از فضای این پارک است و به دلیل دسترسی آسان به پارک و نقش آن در پر کردن اوقات فراغت مورد استقبال عمومی قرار خواهد گرفت.

وی با شاره به اینکه نیروی انتظامی با احداث پاسگاه در این پارک امنیت را برای مردم تأمین می‌کند ،تصریح کرد: مکان ورزشی ازجمله چمن مصنوعی، والیبال ساحلی و اسکیت در این پارک ایجاد خواهد شد.

احمدی با تأکید بر اینکه جاده‌ای به طول 10 کیلومتر برای دسترسی آسان به پارک ایجاد و جدول‌کشی و آب‌نمای آن در حال انجام است، خاطرنشان کرد: 20 کیلومتر برق‌کشی در منطقه صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ادامه داد: تأمین آب شرب این پارک در دو جایگاه به ابعاد 500 مترمکعب و به خط لوله به طول 8 کیلومتر در حال آماده شدن است و هفته آینده قابل‌استفاده است و در برخی نقاط برای حفاظت از جنگل‌ها و زیباسازی و محدود کردن ورود غیرضروری به جنگل نیز فنس‌کشی‌ انجام شده است.

هیچ دستگاهی حق تصرف از این پارک ندارد

وی با تأکید بر اینکه هیچ دستگاهی حق تصرف از این پارک را ندارد،گفت: به مردم ایلام قول می‌دهم با هرگونه دست‌درازی ادارات به جنگل‌های استان و بخصوص این پارک مخالفت می‌کنم.

احمدی بابیان اینکه تصرف برخی دستگاه‌ها از این منطقه کذب محض است، افزود: تمام پارک بلوط و این منطقه متعلق به مردم است و حتی کنتورهای گاز، آب و برق به اسم منابع طبیعی در آن نصب‌شده و هیچ دستگاهی حق مالکیت در حتی یک وجب آن را ندارند.

احمدی با اشاره به اینکه در هر ساعت از شبانه -روز آماده‌ی رفع ابهامات و پاسخگویی به سوالات مردم در مورد این پارک هستیم، تصریح کرد: تمام دستگاه‌هایی که الآن در حال انجام فعالیت هستند فقط کار زیربنایی برای ساماندهی و توسعه آن انجام می‌دهند و هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند.

بدون اختصاص اعتبار در حال ساخت این پارک هستیم

احمدی با تأکید بر اینکه در این پارک اجازه نداده‌ و نخواهیم داد حتی یک درخت قطع شود ، گفت: بر اساس نیاز در قسمت‌های از این پارک ساخت‌وساز و یا جدول کشی می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام ادامه داد: امام‌جمعه، استاندار، رئیس دادگستری از این طرح به‌صورت مداوم بازدید و نظارت می‌کنند و مجموعه استانداری و همه دستگاه‌ها بدون اعتبار و الزام قانونی پای‌کار هستند و در راستای حرف رهبری تلاش می‌کنند و در برخورد با کوچک‌ترین تعرض به منابع طبیعی باکسی تعارف نداریم.

وی بابیان اینکه تمام خدمات رفاهی در این پارک در حد عالی به مردم ارائه می‌شود، گفت: واگذاری حتی یک وجب جنگل و مرتع منوط به تصویب در شورای عالی جنگل‌ها است.

احمدی با اشاره به اینکه 50 درصد کارهای این پارک انجام گرفته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود آماده کردن آن 30 میلیارد تومان بدون وارد شدن کوچک‌ترین خسارت به عرصه‌های طبیعی هزینه ببرد.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: سوپرمارکت‌هایی با مالکیت منابع طبیعی در این پارک ایجاد و به اشخاص واگذار خواهد شد.

ایجاد پاسگاه در این پارک فقط برای دسترسی آسان‌تر مردم به پلیس است

در ادامه سرهنگ «شهاب عزیززاده» - معاون عملیات انتظامی ایلام نیز اظهار کرد: پلیس برای ایجاد امنیت بیشتر در ورودی و خروجی این پارک پاسگاه‌هایی را مستقر می‌کند و با درخواست مردم سریع در محل خواسته‌شده حضور یابد و رسیدگی می‌کند.

وی گفت: ایجاد پاسگاه فقط برای دسترسی آسان‌تر و ایجاد امنیت کامل برای مردم استفاده‌کنندگان از پارک است.

عزیززاده با تأکید بر اینکه ایجاد این پارک نقش بسیار مهمی در پر کردن اوقات فراغت جوانان و جلوگیری از بروز جرائم و آسیب‌ها اجتماعی دارد، تصریح کرد:حضور پلیس در این منطقه ایجاد امنیت بیشتر برای گردشگران و مردم است و بر اساس وظیفه در کمترین زمان ممکن به درخواست مردم رسیدگی و در محل حضور پیدا می‌کند.

عزیرزاده با تأکید بر اینکه بازرسی از خودروها در ورود و خروج از این پارک کذب است و اگر هم مورد مشکوکی گزارش شود طبق دستور مراجع قضایی صورت می‌گیرد، افزود: سامانه 197 آماده رسیدگی و پاسخگویی به شکایات، انتقادات و پیشنهاد‌ها مردم است.

نزدیکی طبیعت به شهر، مطالبه‌ی فضای سبز را کم‌رنگ کرده است

«غلام‌رضا ابدالی» - معاون محیط‌زیست ایلام نیز اظهار کرد: ایلام از کمبود فضای سبز رنج می‌برد و مرکز استان طراوت لازم را ندارد اما طبیعت نزدیک به شهر موجب شده مردم کمتر این مهم را مطالبه کنند و جور تفریح مردم استان بر دوش مراتع و جنگل‌های طبیعی است.

معاون محیط‌زیست ایلام با تأکید بر اینکه حضور زیاد مردم در طبیعت آثار زیان‌باری به بار می‌آورد ، تصریح کرد: سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در ایلام 7 متر است که نسبت به میانگین حد استاندار بسیار پایین است ، به همین دلیل با وجود محدودیت‌های قانونی محیط زیستی اما با تمام توان برای ایجاد این پارک همکاری کردیم.

وی بابیان اینکه باغ پرندگان در این پارک احداث خواهد شد، افزود: چهار منطقه حفاظت‌شده در استان داریم که با تدوین طرح مدیریت جامع در حال تبدیل کردن آن‌ها به مناطق گردشگری و تفریحی طبق قانون هستیم تا مورداستفاده مردم قرار گیرد و با انجام این مهم بخشی از نیازهای به‌حق مردم تأمین می‌شود.

فضای سبز شهری استان پاسخگوی نیاز مردم نیست

در ادامه «رائد ملکشاهی» - معاون عمران و شهرسازی شهرداری ایلام گفت: ایجاد پارک بلوط قطعاً بخش عظیمی از مطالبات مردم برای فضای سبز را کاهش خواهد داد.

وی بابیان اینکه فضای سبز شهری استان دیگر پاسخگویی نیاز مردم نیست، گفت: ایجاد این پارک بر اساس نیاز ضروری صورت گرفته و مورد استقبال مردم است و از طرفی شهرداری در مقابل عوارضی که از مردم می‌گیرد باید فضای سبز گسترش و خدمات شهری ارائه دهد.

ملکشاهی ادامه داد: مکان‌های زیادی برای ایجاد فضای سبز در شهر ایلام در نظر گرفته‌شده اما زمین‌ها در مالکیت مردم هستند و باید از آن‌ها خریداری شود اما به دلیل کمبود اعت


ویدیو مرتبط :
آتش سوزی جنگل های بلوط در ایلام ( عروس زاگرس)