سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران صاحب یکی از 7 روبات انسان نمای برتر جهان


ایران صاحب یکی از 7 روبات انسان نمای برتر جهان

نسل پیشرفته روبات انسان نمای ایرانی بانام " سورنا 3، " حاصل تلاش 70 تن ازاعضای هیئت علمی ، مهندسان و محققان دانشگاه های کشور روز گذشته طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری ، قائم مقام و معاون سازمان گسترش ونوسازی و رئیس دانشگاه تهران در دانشکده فنی دانشگاه تهران رونمایی شد. با ساخت نسل سوم وپیشرفته این روبات انسان نما، ایران صاحب یکی از 7 روبات برتر انسان نمای جهان شد .

خراسان/ نسل پیشرفته روبات انسان نمای ایرانی بانام " سورنا 3، " حاصل تلاش 70 تن ازاعضای هیئت علمی ، مهندسان و محققان دانشگاه های کشور روز گذشته طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری ، قائم مقام و معاون سازمان گسترش ونوسازی و رئیس دانشگاه تهران در دانشکده فنی دانشگاه تهران رونمایی شد. با ساخت نسل سوم وپیشرفته این روبات انسان نما، ایران صاحب یکی از 7 روبات برتر انسان نمای جهان شد .

شایان ذکر است که روبات انسان نمای ایرانی درمراسم رونمایی اش لب به سخن گشود وخطاب به حضار به بیان این جملات پرداخت: "من سورنا3 هستم واز توانایی های خاصی بهره می برم . طراحی دست من براساس دست انسان صورت گرفته، انگشتان دست من قابلیت گرفتن اجسام را داراست و.. . "یکی از اعضای تیم سازنده سورنا3 نیزبه منظور نشان دادن قابلیت های تشخیصی این روبات با قرار گرفتن در مقابل آن، اقدام به انجام حرکاتی از جمله بالا و پایین بردن دست ها کرد که روبات انسان نمای ایرانی نیز متقابلا این حرکات را تکرار کرد . در این مراسم همچنین شناسنامه سورنا 3 رو نمایی شد و مسئولان حاضر پای آن را امضا کردند . یوسفی کما مجری طرح"سورنا 3 " در این مراسم با بیان ویژگی های فنی و قابلیت های این روبات انسان نما گفت : سورنا 3 با قد 190 سانتی متر و وزن 98 کیلوگرم در زمره روبات های انسان نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می گیرد. این روبات در مقایسه با سورنا 2 پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته، به طوری که سرعت گام برداری درنسل سوم روبات انسان نما7 برابر بیشتر از سورنا 2 شده است. از جمله قابلیت هایی که به نسل سوم روبات سورنا اضافه شده، می توان به حرکت روی سطوح ناصاف، حرکت روی سطوح شیب دارو بالا و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین دور زدن با شعاع دلخواه و دور زدن درجا از دیگر قابلیت های حرکتی این روبات به شمار می رود. سورنا 3 قادر است از هر2 طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت صحبت کردن به صورت محدود را نیز دارد. وی امکان شناسایی و تغییر صورت افراد در حال حرکت را از دیگر قابلیت های سورنا 3 عنوان کرد وافزود : این روبات در حوزه شنوایی درمجموع 200 کلمه/جمله فارسی را می شنود و قابلیت تکلم 200 کلمه/جمله هوشمند را دارد.
همچنین این روبات وضعیت بدن افراد را تشخیص می دهد. به گفته یوسفی کما ، تعداد درجات آزادی این روبات از 22 درجه در نسل قبلی (سورنا 2 )به 31 درجه در سورنا 3 افزایش یافته است. نسل اول سورنا به عنوان نمادی برای اعلام آغاز پروژه طراحی وساخت و هوشمند سازی روبات انسان نما در آذر 87 ارائه و پس از آن نیز نسل دوم این روبات در سال 89 رونمایی شد و نسل سوم آن نیز طی 4 سال ساخته شده است . به گفته وی، این پروژه با مشارکت تیمی متشکل از 70 عضو هیئت علمی و متخصصان کشورو در قالب همکاری 7 تیم ، مکانیک ، ساخت ، طراحی بدنه ، دینامیک وکنترل، الکترونیک ، نرم افزار و هوشمندی و مستند سازی به انجام رسیده است . از نظر معیار هایی از جمله قد ووزن ، پیچیدگی ، انجام حرکات و میزان هوشمندی، روبات انسان نمای ایرانی سورنا 3 در ردیف 7 روبات بر تر جهان از جمله آسیموی ژاپن ، روبات اطلس که توسط گوگل خریداری شده ونیز روبات lola از دانشگاه مونیخ قرارمی گیرد. دکترسورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور نیزدراین مراسم از آمادگی معاونت علمی برای حمایت از نسل 4 روبات سورنا خبر داد و گفت: آمادگی داریم روبات سورنای 3 را در سایز کوچک پیش خرید کنیم. وی بابیان خاطره ای ازدوران دانشجویی اش وساخت روبات گفت : در آن زمان ساخت روبات 3 درجه آزادی پروژه لیسانس من بود که در مقایسه با این روبات انسان نما، هیچ است. قائم مقام رئیس سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم گفت : متاسفانه از صد ها قرار دادی که در سازمان گسترش با دانشگاه ها به امضا رسیده، تعداد انگشت شماری به نتیجه رسیده و این نشان می دهد که باید رویکرد مناسب تری را برای این همکاری ها جست وجو کرد.


ویدیو مرتبط :
روبات انسان نمای سورنا سه ایران