سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برگزاری انتخابات پارلمانی در میانمار/ اولین «انتخابات آزاد» میانمار که مسلمانان حق شرکت در آن را ندارند


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از 25 سال اولین انتخابات آزاد و دموکراتیک میانمار امروز (یک‌شنبه) در این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در سراسر این کشور، از سپیده‌دم صف‌های طولانی مردم برای رای دادن در محل‌های رای‌گیری حاضر شدند.

بیش از 6 هزار نامزد از بیش از 90 حزب سیاسی در این رقابت انتخاباتی برای کسب 644 کرسی پارلمان این کشور به رقابت می‌پردازند. 25 درصد از کرسی‌های پارلمان برای حزب توسعه اتحادیه همبستگی درنظر گرفته شده است.

از سال 2011 تا کنون که کشور به دست حزبی با حمایت نظامیان اداره می‌شود، اولین انتخابات مردمی در حال برگزاری است و حزب حاکم، حزب توسعه اتحادیه همبستگی، یکی از پیشتازان این رقابت انتخاباتی است.

خانم «آنگ سان سوچی» برنده سابق جایزه صلح نوبل از جمله افرادی بود که امروز به پای صندوق رای رفت و رای خود را انداخت.

روز پنج شنبه گذشته خانم سوچی گفته بود اگر حزبش برنده این انتخابات باشد، وی بالاتر از رئیس‌جمهور خواهد بود. 

وی از اعضای حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی است که برای به دست آوردن اکثریت پارلمان میانمار، باید 67 درصد از کل کرسی‌ها را به دست آورد.

آنگ سان سوچی پیش از این درباره تقلب در انتخابات ابراز نگرانی کرده بود. سال 1990 حزب وی توانست اکثریت پارلمان را به دست آورد اما ژنرال‌های ارتش این کشور، نتیجه را نادیده گرفتند.

مردم جوانی که امروز در صف‌های رای به انتظار ایستاده‌اند، هرگز پیش از این در زندگی خود امکان شرکت در انتخابات برای انتخاب رئیس جمهور کشورشان را نداشته‌اند.

قبل از آغاز این انتخابات، تدابیر امنیتی در سراسر میانمار افزایش یافت و حدود 40 هزار نیروی پلیس برای محافظت از مراکز رای‌گیری حاضر شدند.

یکی از موارد ضعف انتخابات فعلی در میانمار عدم حضور مسلمانان این کشور در انتخابات است.

اقلیت مسلمان این کشور که روهینگیا نام دارد، در سال 2010 در انتخابات شرکت کردند اما در سال جاری 750 هزار مسلمان روهینگیا با وجود دارا بودن برگه‌های هویت موقت حق شرکت در انتخابات را ندارند. این در حالی است که در سال 2010، 4 نفر از اقلیت مسلمان وارد مجلس این کشور شدند اما هیچ کدام از این افراد نامشان در فهرست نامزدهای انتخاباتی روز یکشنبه نیست و نه «اتحادیه همبستگی و حزب توسعه» که قدرت را در دست دارد و نه «حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی» خانم آنگ سان سوچی حتی یک نامزد مسلمان نیز در فهرستشان موجود نیست.

انتهای پیام/م

 


ویدیو مرتبط :
شرکت جلال طالبانی در انتخابات پارلمانی عراق