علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



۱۰۰ مفسر قرآن در حوزه علمیه قم کرسی تفسیر دارند


به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدمرتضی میرکتولی پنجشنبه شب در اختتامیه دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن الکریم علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: تعداد کرسی‌های تفسیر در حوزه علمیه قم به ۴۰۵ درس رسیده و این نشان دهنده روند تحول مثبت و بالندگی حوزه علمیه قم است.

وی گفت: ما توانستیم با عنایت و حمایت مراجع معظم تقلید بهترین و زیباترین نشست‌ها را در سال جاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اعزام ۳۰ مفسر قرآن به ۳۰ مرکز استانی در ماه مبارک رمضان امسال، تصریح کرد: این طرح با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شده که مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

این استاد حوزه تاکید کرد: اساتیدی که در حوزه و دانشگاه تدریس می‌کردند و بیان روان و شیوایی برای انتقال مفاهیم قرآن داشتند را گزینش و به مراکز استان‌ها اعزام کردیم و حمایت معنوی و مادی خوبی از آنها شده است.

حجت‌الاسلام میرکتولی افزود: در پایان ماه رمضان، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی می‌گفت بررسی‌ها نشان داده که تمام این ۳۰ نفر با نمره عالی در بیان تفسیر و مفاهیم قرآن موفق بودند.

دبیر مجمع عالی تفسیر با بیان اینکه این دستاورد برای اولین بار اتفاق افتاده است، تصریح کرد: یک زمانی برخی‌ها می‌گفتند که در حوزه ۱۰ مفسر نیست که به جایی اعزام شوند ولی امروز اعلام می‌کنم که ما در وقت کوتاهی ۳۰ نفر از اساتید را انتخاب و به استان‌ها اعزام کردیم و به راحتی می‌توانیم بگوئیم که ۱۰۰ استاد مفسر می‌توانند در مراکز علمی و آموزشی و سیمای استانی برنامه‌های عمیق تفسیری داشته باشند.

به گفته این استاد حوزه علمیه قم این استادان در حال برگزاری ۴۰۵ کرسی تفسیری در حوزه هستند و این نشان دهنده تحول حوزه علمیه است.

وی گفت: از برخی استان‌های کشور به ما اعلام می‌شود که ساختمان و امکانات زیادی می‌توانند برای برگزاری جلسات تفسیری در نظر بگیرند و فقط نیاز به استادان و مفسران حوزه دارند. حتی تقاضا دارند که مجمع عالی تفسیر در استان‌ها شعبه داشته باشد.

حجت‌الاسلام میرکتولی بر لزوم توسعه دروس تفسیری در حوزه تاکید کرد و خطاب به استادان حوزه گفت: امیدواریم به اندازه کفایه آخوند خراسانی، برای تفسیر احترام و اهمیت قائل شوید. اگر به ما گفته شود که چرا در تمام هفته به کتاب‌های دیگر اهتمام داشتیم ولی نسبت به قرآن که سلطان سخنان خدا بود غفلت کردیم، ما در برابر خدا حجتی نداریم ارائه کنیم.

این استاد حوزه گفت: بزرگان حوزه با همه اشتغالات علمی که دارند، تفسیر می‌گویند و این نشان می‌دهد که مسئولیت ما در تقویت دروس  تفسیری سنگین است.


ویدیو مرتبط :
قرایتی / درسهایی از قرآن - خنده حلال - خاطرات - موسسه حوزه علمیه قم