سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دیدار ظریف با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا/ به احتمال زیاد سرمدی در اجلاس سیکا شرکت می‌کند


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحرکات عربستان در منطقه عنوان کرد: منطقه ما دستخوش تحولات درونی و بیرونی است و برخی از دولت‌ها تلاش می‌کنند در برابر روند تحولات ممانعت ایجاد کرده و شرایط را به شرایط پیش از آغاز این تحولات نگهدارند.

وی افزود: واقعیت این است که سیاستی که تحولات طبیعی سیاسی و غیرسیاسی را نمی‌پذیرد و در برابر روند تحولات مقاومت می‌‌کند، سیاست عقیمی است و در نهایت در برابر اراده ملت‌های منطقه مجبور به تسلیم خواهد بود.

جابری‌انصاری ادامه داد: اقداماتی که منجر به تشدید اختلافات بین کشورهای منطقه و بین اجزای طبیعی ملت‌های منطقه است، اقدامات و تاکتیک‌هایی است برای جلوگیری از تحقق مطالبات و خواسته‌های طبیعی تحول خواهانه دولت و ملت‌های منطقه و دیر یا زود محکوم به شکست خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم دولت‌هایی که این امر بدیهی را مورد توجه قرار ندادند با لحاظ این مسئله، از تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌ها و دولت‌های منطقه پرهیز کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص بحران قره‌باغ و نقض پی در پی آتش‌بس در این منطقه، عنوان کرد: ما از ابتدای دور جدید تشدید درگیری‌ها در این منطقه صراحتا اعلام کردیم و اقدامات دیپلماتیک مبتنی بر این اقدام در پیش گرفتیم که تشدید درگیری و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی با توجه به مجموعه بحران‌های موجود در سطح منطقه، می‌تواند نتایج خطرناکی داشته باشد و کمربند بی ثباتی و ناامنی را را در کل منطقه گسترش دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما از دولت‌های آذربایجان و ارمنستان در رایزنی‌هایی که انجام شد با انتقال این موضع درخواست کردیم که به سمت حل مسالمت‌‌آمیز این موضوع پیش بروند و اجازه ندهند که بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و در شرایطی که بحران گسترش تروریسم و افراط‌گرایی باعث نگرانی دولت‌های منطقه شده، گسترش یابد.

جابری‌انصاری گفت: در همین چارچوب آمادگی خود را برای ایفای نقش فعال‌تر در این زمینه اگر دو دولت مرتبط با این بحران، درخواستی داشته باشند، اعلام کردیم که در صورت تمایل دو دولت ذیربط، آمادگی داریم نقش فعا‌لتری در مسیر حل این بحران داشته باشیم.

وی در عین حال یادآور شد: اما تا وقتی چنین درخواستی وجود نداشته باشد به طور طبیعی از سازوکارهای بین‌المللی در این زمینه که مورد توافق دو دولت است، حمایت می‌کنیم و امیدواریم با نقش‌آفرینی جدی سازمان‌های بین‌المللی و گروه تماسی که شکل گرفته، زمینه کنترل هر چه سریع‌تر این بحران و حرکت دو دولت ذینفع در این مسئله به حل مسالمت‌آمیز آن براساس سازوکارهای بین‌المللی فراهم شود.

خبرنگاری در خصوص اعزام 250 نظامی آمریکا به سوریه سؤال کرد که جابری‌انصاری اظهار داشت: از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم که هرگونه مداخله خارجی در این بحران در صورتی که بدون هماهنگی با دولت سوریه انجام شود، تنها به تشدید بحران منجر خواهد شد و نقشی در زمینه مهار بحران و جلوگیری از تشدید آن نخواهد داشت.

وی ادامه داد: همین قاعده در ارتباط با هر گونه مداخله و اعزام نیرو در سوریه حاکم است. می‌بایست تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در هماهنگی کامل با دولت سوریه انجام شود و در مسیری که زمینه‌های مهار بحران فعلی و حرکت به سمت پایان آن را فراهم کند، خارج از این قاعده‌مندی هر اقدامی تنها به تشدید بحران و پیچیده‌تر شدن ابعاد بحرانی که واقعا تاکنون پیچیده است، منجر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در پی اقدامات آمریکا و از جمله در خصوص برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا چرا از آمریکا به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت نمی‌کنیم؟ گفت: برای مقابله با اقدامات مختلفی که توسط دولت‌ها در سطح جهان بر خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی و موازین اصولی حقوق بین‌الملل انجام می‌شود، انجام هرگونه اقدامی بر اساس محاسبات نتیجه بخشی و میزان تاثیرگذاری آن انجام می‌شود و این یک قاعده مندی کلی است.

به گزارش فارس، وی افزود: واقعیت این است در سطح بین‌المللی برخی از دولت‌ها براساس قدرتی که دارند یا تصور می‌کنند که دارند قوانین بین‌المللی را صراحتا و آشکارا نقض می‌کنند و در احکامی که مورد اشاره سؤال شما بود، نقض مبانی اولیه حقوق بین‌الملل و قوانین و مقررات بین‌المللی بارز است اما این اولین بار نیست که توسط برخی از دولت‌ها،‌قوانین بین‌المللی و مبانی حقوق بین‌الملل نقض می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: منازعه‌ همیشگی در تاریخ روابط بین‌الملل بین موازین حقوقی و موازین سیاسی مبتنی بر قدرت وجود داشته و واقعیت‌های این تناقض بین سیاست و روابط بین‌الملل و مقتضیات آن و مقتضیات حقوق بین‌الملل را نمی‌توانیم از بین ببریم. هر دولتی تلاش خواهد کرد براساس امکانات موجود، امکانات خود را برای استیفای حقوق ملت و دولت خود انجام دهد.

جابری‌انصاری عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم براساس همین قاعده‌مندی در صورتی که امکان تاثیرگذاری و نتیجه بخشی در پیگیری روش‌هایی خارج از چارچوب‌های دوجانبه در قواعد بین‌المللی و دادگاه‌های بین‌المللی وجود داشته باشد، حتما چنین فرصتی را از دست نخواهد داد.

یکی از خبرنگاران درباره سفر ظریف به نیویورک و دیدار وزیر خارجه با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا سؤال کرد که جابری‌انصاری با تشریح این سفر که به منظور شرکت در مراسم رسمی امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی (موافقتنامه پاریس) صورت گرفت، اظهار داشت: در این مراسم نمایندگان 175 کشور از جمله ایران حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این سفر مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای مطبوعاتی، رسانه‌ای، سخنرانی در محافل فکری آمریکا، دیدارهایی با برخی از شخصیت‌ها در برنامه وزیر خارجه تدارک دیده شده بود و دیدارها و گفت‌وگوهایی از جمله با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا در این سفر انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اجلاس وزرای خارجه سیکا که قرار است آخر هفته در چین برگزار شود، گفت: از ایران برای حضور در این اجلاس دعوت به‌ عمل‌آمده اما وزیر خارجه در این اجلاس شرکت نمی‌کند و به‌ احتمال‌زیاد مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر خارجه در اجلاس مذکور حضور خواهد یافت.

وی همچنین گفت که ایران در اجلاس گفت‌وگوی تمدن‌ها در باکو شرکت می‌کند و سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور به نمایندگی از ایران در اجلاس مذکور حضور می‌یابد.

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی و از جمله ترکیه، مصر و عربستان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت و آشکارش از ابتدای پیروزی انقلاب، عدم شناسایی مشروعیت این رژیم است و این موضع ثابت و اصل جدایی ناپذیر سیاست خارجی ایران است که همچنان ادامه می‌یابد.

وی افزود: معتقدیم رژیم صهیونیستی یک رژیم جعلی است که براساس نفی موجودیت و حقوق پایه ملت فلسطین شکل گرفته و منشا بحران‌ها و تروریسم نهادینه و سازماندهی شده دولتی در منطقه ماست و بسیاری از نابسامانی‌ها و بی‌ثباتی‌ها و به هم ریختگی‌های موجود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به دلیل نقش‌آفرینی این رژیم جعلی صهیونیستی در چند دهه گذشته و عدم تحقق حقوق بدیهی ملت فلسطین و ادامه اشغال سرزمین فلسطین اتفاق افتاده و هرگونه اقدامی در زمینه به رسمیت دادن به این اشغال و تعامل با این رژیم از دید ایران پذیرفتنی نیست و تاثیری جز تشدید وضعیت بحرانی در منطقه نخواهد داشت.

جابری‌انصاری اضافه کرد: امیدواریم دولت‌های اسلامی با توجه به این امور، منافع و حقوق اولیه و بدیهی ملت فلسطین در زمینه رفع اشغال و حق تعیین سرنوشت هیچگونه اقدامی که ناقض منافع ملت فلسطین و تشدید کننده وضعیت بحرانی در منطقه خاورمیانه را انجام ندهند و این مسائل را مورد اهتمام قرار دهند.

ادامه دارد..

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
شرمندگی اوباما بخاطر نامه نمایندگان کنگره آمریکا