سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واشنگتن باید همانند تهران به تعهداتش پایبند باشد/استفاده از تحریم‌، نظام مالی آمریکا را تهدید می‌کند


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در نشستی در بنیاد کارنگی مدعی شد هدف از هر اقدامی تحریمی علیه هر کشور، تغییر رفتار کشورها است و به همین دلیل واشنگتن باید برای تخفیف تحریم‌ها هم آمادگی داشته باشد. 

وی تحریم‌های وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای را مهم‌ترین مصداق برای استفاده همزمان از تحریم و دیپلماسی عنوان کرد و مدعی شد این رویکرد توانسته محاسبات ایران را تحت تأثیر قرار داده و تغییر دهد. 

لو با بیان خلاصه‌ای از تحریم‌ها وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «آمریکا کار را با وضع تحریم‌های خود علیه بانک‌ها و بنگاه‌های بازرگانی همدست (با برنامه هسته‌ای ایران) آغاز کرد. اما به زودی معلوم شد که برای بستن مأمن‌های ایران و افزایش فشار بر اقتصاد این کشور نیازمند همکاری با شریکانمان در سرتاسر دنیا هستیم.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت: «ما برای توضیح تهدید‌های ناشی از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران و همچنین جلب حمایت برای اقدام مشترک در شورای امنیت، به کشورهای دنیا سفر کردیم.»

به گفته لو، ماحصل این تلاش‌ها تصویب چهار قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا سال 2010 و افزایش فشار اقتصادی بر ایران بود، ضمن اینکه در این زمان، بانک‌های بین‌المللی هنگام انجام مبادلات مالی ایران، بیش از پیش مراقبت به خرج می‌دادند.

این وزیر کابینه باراک اوباما در ادامه به همکاری‌های دولت آمریکا و کنگره برای وضع تحریم‌های ثانویه علیه ایران پرداخت و گفت: «کنگره آمریکا و دولت برای افزایش فشار (بر ایران) با یکدیگر همکاری کرده و تمهیدات قدرتمندی، اعم از تحریم‌های ثانویه وضع کردند تا شرکت‌های خارجی را برای انجام مبادلات برون‌مرزی - حتی در صورت عدم مشارکت اشخاص آمریکایی - با تحریم‌های جدی تهدید کنند. تهمیدات جدید، فروش نفت خام، نظام مالی و سایر بخش‌های کلیدی پشتیبان اقتصاد ایران و برنامه هسته‌ای این کشور را مورد هدف قرار می‌دادند.»

جک لو در ادامه گفت: «تحریم‌های ثانویه با همکاری دولت‌ها و بانک‌های دنیا، اثرات قدرتمندی داشتند. آنها پیوندهای اندک باقی‌مانده ایران با نظام مالی قانونی را تخریب کردند.»

لو با بیان اینکه گام بعدی «کند کردن درآمد نفتی ایران بود» اضافه کرد این اقدام با کاهش 60 درصدی بخش اعظمی از صادرات نفت ایران باعث وارد آمدن فشار زیادی بر درآمدهای دولت این کشور شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا با تکرار ادعاهای قبلی سایر مقام‌های کشورش بار دیگر مدعی شد این اقدامات ایران را بر سر دوراهی پیگیری برنامه هسته‌ای خود و یا پیوستن دوباره به اقتصاد جهان قرار داده است. 

جک‌ لو در بخش دیگری از این سخنرانی با موضوع «تحول تحریم‌ها و درس‌هایی برای آینده»، گفت درس دومی که باید از تحریم‌ها گرفت این است که «اگر می‌خواهیم کشورها رفتارشان را تغییر دهند، باید آماده پیشنهاد تخفیف تحریم‌ها باشیم.»

لو گفت: «درس دیگری که آموخته‌ایم این است که چون هدف تحریم‌ها اعمال فشار بر بازیگران بد برای تغییر رفتار آنها است، باید آماده باشیم هنگام رسیدن به موفقیت، تخفیف‌های تحریمی ارائه دهیم. اگر نتوانیم در این مسیر پیش برویم، اعتبار خودمان را تضعیف کرده‌ایم و به توان خودمان برای استفاده از تحریم‌ها جهت پیشبرد تغییرات سیاستی، لطمه وارد کرده‌ایم.»

وی به کارگیری همین رویکرد در قبال ایران را نیز ضروری دانست: «ایران برای رسیدن به هدفش در زمینه رفع تحریم‌ها مجبور به پذیرش توافق جامع هسته‌ای شد. برداشتن تحریم‌های هسته‌ای مشوقی بود که ما برای ایجاد این تغییرات عمیق در محاسبات ایران برپا کردیم و این مشوق هنگامیکه با دیپلماسی اصولی و سخت همراه شد، جواب داد.»

لو تصریح کرد: «از آنجا که ایران به تعهدات خودش در توافق پایبند مانده، مسئولیت ما عمل به تعهداتمان، هم روی کاغذ و هم به روح آن است.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا علی‌رغم هشدارهای روزها و هفته‌های گذشته درباره امتناع بانک‌های بین‌المللی از انجام مبادلات مربوط به ایران ادعا کرد: «به این دلیل، برای ما بسیار مهم بود که در روز اجرای برجام تحریم‌هایی که وعده داده بودیم را برداریم و دستورالمعمل‌های لازم برای روشن کردن موارد قانونی بازرگانی را فراهم کردیم.»

لو اضافه کرد که دولت آمریکا از روز اجرای برجام، تعاملات جهانی برای کمک به درک موارد رفع تحریم‌ها را افزایش داده، اما «تحریم‌های غیرهسته‌ای همچنان پابرجا هستند و ما در همان زمان که تحریم‌های هسته‌ای را رفع کرده‌ایم، کماکان اجرای تحریم‌های مربوط به حمایت از تروریسم و اقدامات ثبات‌زدای منطقه‌ای و موارد نقض حقوق بشر و موشکی را ادامه می‌دهیم.» 

جک لو، در ادامه به تشریح نگرانی‌های آمریکا از تحریم‌های ثانویه کشورش پرداخت و گفت: «بر خلاف تحریم‌های اولیه که بر فعالیت‌های افراد و شرکت‌های آمریکایی متمرکز می‌شوند، تحریم‌های ثانویه عموماً افراد خارجی را هدف می‌گیرند. این اقدامات، اشخاص یا شرکت‌های خارجی را به قطع روابط با نظام مالی آمریکا، در صورت تعامل با موسسات تحت تحریم  تهدید می‌کنند، حتی اگر هیچ‌یک از این فعالیت‌ها مستقیماً ارتباطی با آمریکا نداشته باشند. در نتیجه، این تحریم‌ها را حتی برخی از نزدیکترین متحدان ما تلاش‌های فرامرزی برای اعمال سیاست خارجی آمریکا در سایر نقاط دنیا می‌بینند.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره استفاده مفرط از تحریم‌های مالی علیه سایر کشورها هم هشدار داد: «در صورتی که شرکت‌های خارجی احساس کنند که ما بدون صلاحیت کافی یا به دلایل مناسب از تحریم‌ها استفاده می‌کنیم، نباید از اینکه آنها دنبال راه‌هایی برای اجتناب از مبادله در خاک آمریکا یا با دلار آمریکا باشند، تعجب کنیم. و هر چه ما استفاده از دلار و نظام مالی‌مان را به پایبندی به سیاست خارجی آمریکا بیشتر مشروط کنیم، خطرات مهاجرت به سایر ارزها و سایر نظام‌های مالی، افزایش می‌یابد. این اقدامات به دلایل متعدد به نفع آمریکا نخواهند بود و ما باید برای اجتناب از آنها مراقب باشیم.»  

انتهای پیام/ * 


ویدیو مرتبط :
تهدید نظامی آمریکا و تعریف تهدید حاج حسن روحانی!