سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برنامه مدونی در رابطه با تمدن نوین اسلامی از دانشگاه تهران نمی‌بینیم/عده‌ای از مسئولین در آرمان‌ها تردید دارند


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجمع عمومی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با عنوان « دانشگاه و نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی» و  با حضور اعضای فعال و اعضای دفاتر دانشکده‌ای این تشکل دانشجویی در پردیس مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

بنابراین گزارش بررسی رسالت جنبش دانشجویی در تحقق تمدن نوین اسلامی، نقش دانشگاه تهران و چگونگی فعال کردن ظرفیت‌های آن در تحقق این هدف در دستور کار این مجمع قرار گرفت و همچنین ارائه گزارش کار شورای مرکزی و آسیب شناسی فعالیت‌های تشکیلاتی از دیگر برنامه‌های این مجمع بود.

گفتنی است جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران پس از برگزاری این مجمع با انتشار یک بیانیه به این مراسم خاتمه داد.

در ابتدای بیانیه پایانی مجمع عمومی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران آمده است: انقلاب اسلامی به رهبری فقیهی مجاهد، عارفی واصل و فیلسوفی متکلم در ستیز با جبهه استکبار رخ داد. هدف اصلی انقلاب اسلامی زندگی جامعه بشری برمبنای اسلام، برای تکامل انسان و سیر او به سوی الله است که این همان هدف انقلاب موعود است. اکنون که انقلاب اسلامی در مواجهه با جبهه کفر وارد مرحله تازه‌ای شده است و رهبری معظم انقلاب اسلامی از دانشگاه‌ها مطالبه نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی را دارند، بر همه ما واجب است تا ضمن مجاهدت در این مسیر برای تحقق این هدف برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

در ادامه این بیانیه خطاب به دانشجویان تاکید شد: عبور از پیچ تاریخی کنونی و تحقق آرمان تمدن نوین اسلامی یک نسخه و یک ابزار بیشتر ندارد: تفکر جهادی و این تفکر دوبال لازم و ملزوم دارد، احساس مسئولیت الهی و البته بصیرت. باید بدانیم، دانشجوی مومن انقلابی لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی است. از این روست که تشکل‌های دانشجویی باید در مسیر تربیت نیرو برای انقلاب اسلامی گام‌های جدی‌تری بردارند.

در این بیانیه اظهار شد: متاسفانه باید عنوان کرد که عده‌ای از مسئولین کشور در آرمان‌ها نیز تردید دارند. به‌نظر این مسئله دو دلیل اصلی دارد. نخست آنکه عده‌ای به صورت مبنایی به این مسئله اعتقادی ندارند و مشخص است که اگر از حیث نظر اعتقادی نباشد، مطمئنا برنامه‌ریزی نیز وجود نخواهد داشت. راه گروهی که خود را در عرصه سیاست اصلاح طلب می‌خوانند، مبنائا به تمدن اسلامی ختم نمی‌شود. آنان که از لحاظ تئوری وابسته به غرب هستند، راهی جز توسعه مادی و جهانی شدن مصطلح، پیش روی آنان نیست. عده‌ای دیگر نیز اسیر سکولاریسم پنهان بوده و با التقاط فکری روبرواند.

در ادامه آمده است: دلیل دیگر عدم خودباوری و رویکرد جهادی در برخی از مسئولین است. داشتن روحیه جهادی پیش نیاز تحول در فرهنگ و دانش و اقتصاد به عنوان پایه‌های این تمدن نوین است. مسئولان باید توجه داشته باشند، با حرکت عادی و خواب آلوده و بی حساسیت نمی‌شود کارهای بزرگ را انجام داد. بلکه همت و مدیریت جهادی لازم است. باید حرکتی که می‌شود علمی، پرقدرت، با برنامه و مجاهدانه باشد.

در ادامه این بیانیه تصریح شد: متاسفانه عده‌ای به راحت‌طلبی‌ عادت کرده‌اند. مسئولیت مساوی با ریاست و مسافرت نیست. بلکه کار باید به صورت خستگی ناپذیر انجام شود. سخن اصلی آن است که با مدیران فرتوت نمی‌توان به آرمان‌های انقلاب اسلامی دست یافت و مسئولان حتما باید از توان و ظرفیت داخلی، از استعداد و فکر ایرانی و روحیه پرنشاط جوانان برای پیشرفت کشور استفاده کنند. هم چنین به مسئولان توصیه می کنیم، به جای تکرار شعار کمی هم به فکر برنامه ریزی و مجاهدت باشند. مطمئنا با برخورد شعاری با آرمان ها به جایی نمی رسیم.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران افزود: حال می توان پاسخ سوالات زیر را با دقت بیشتری بررسی کرد. چرا در صحبت‌های برخی مسئولین و البته اعضای هیات دولت به عنوان مسئولان اجرایی کشور، سخنی از تمدن نوین اسلامی و ضرورت برنامه‌ریزی برای تحقق آن نیست؟ آیا بعنوان مثال، وزارت ارشاد ما یک سند، راهبرد و برنامه‌ای برای رسیدن به فرهنگ متعالی این تمدن تدوین کرده است؟ آیا در خصوص مدیریت فضای فرهنگی کشور و برنامه ریزی برای ترویج سبک زندگی اسلامی برنامه عملیاتی تنظیم شده است؟ کدام یک از بخش ها و یا معاونت های وزارت علوم مسئول مستقیم برنامه ریزی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است؟ آیا با سیاسی کاری و به حاشیه راندن علم به دنبال جبران عقب ماندگی های علمی خود هستیم؟ برخورد با نیروهای مومن انقلابی در دانشگاه ها به تکمیل کدام یک از خانه های این نقشه کمک می کند؟ آیا در مواجهه با اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از ارکان تحقق تمدن نوین اسلامی، تکرار الفاظ کمکی خواهد کرد؟ اینکه دولت اعلام کرده تمام برنامه ریزی‌های ما در اقتصاد، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، آیا جای سوال ندارد که اگر این گونه است، پس گلایه‌های مقام معظم رهبری خطاب به کدام مسئولان است!؟

در ادامه این بیانیه آمده است: در تحلیل فضای فعلی دانشگاه‌ها و به خصوص دانشگاه تهران سخن بسیار است. اینکه دانشگاه فعلی ما با تمام ظرفیت ‌های اسلامی و انقلابی خود، هنوز ریشه‌هایی از غرب‌زدگی را در خود جای داده و نمی‌تواند ما را به سوی تمام آرمان‌های انقلاب سوق دهد، یک واقعیت غیرقابل انکار است. اساتید، دانشجویان و مسئولان باید به دنبال تحقق واقعی دانشگاه اسلامی باشند، که اگر دانشگاه اصلاح نشود جامعه اصلاح نخواهد شد. تحول در علوم انسانی نیز، به عنوان ضرورتی برای تاسیس تمدن نوین اسلامی، باید با نگاه به وحدت حوزه و دانشگاه رقم بخورد.

این تشکل دانشجویی تاکید کرد: از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه ایران برنامه مدونی در خصوص نقش آفرینی در ساخت تمدن نوین اسلامی نمی‌بینیم. براستی دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر، در تحقق این هدف، چه وظیفه‌ای را برای خود در نظر گرفته است؟ آیا دغدغه‌ای برای تحقق این هدف وجود دارد؟ از شخص دکتر نیلی می‌خواهیم که چشم انداز، راهبردها و وظایف دانشگاه تهران را متناسب با این هدف باز طراحی کند. متاسفانه روال کنونی طی شده در خصوص انتخاب روسای دانشکده‌ها، معاونان آموزشی و پژوهشی و... قرابتی با این هدف ندارد، بلکه گاهی شائبه سیاسی بودن انتصابات در دانشگاه تهران، کاملا بارز و مشهود است.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در خاتمه این بیانیه اظهار داشت: باید به مسئولان تاکید کرد که هدف گذاری ساخت تمدن نوین اسلامی وظایف جدیدی را بر دوش آنان قرار خواهد داد. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، با توکل به خدای متعال و امید به آینده در ذیل توجهات امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در راستای تداوم انقلاب اسلامی این میراث عظیم امام و شهدا، تمام همت خود را به کار خواهد بست و بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی تجدید بیعت کرده و اجرای منویات ایشان را اولویت اصلی خود می‌داند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آرمان انقلاب اسلامی،ایجاد تمدن اسلامی (قسمت دوم)