سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نمایش تنها اثر حجمی «پرویز کلانتری»


مدیر گالری‌های آرت‌سنتر از به‌نمایش درآمدن تنها اثر حجمی «پرویز کلانتری» در نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، وحید ملک در نشست خبری نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی با اشاره به این‌که هر کدام از آثار این نمایشگاه‌ یک ویژگی خاص دارد، گفت: یکی از ویژگی‌های آثار این نمایشگاه این است که آثار کمتر دیده‌شده یا دیده‌نشده هنرمندان بنام و پیشکسوت کشور در آن به‌نمایش گذاشته می‌شود. از جمله این آثار می‌توان به تنها مجسمه پرویز کلانتری اشاره کرد که در سال 1336 خلق شده است. این اثر با عنوان «گنبدهای کاهگلی» با الهام از معماری کویر ساخته شده است. اثر دیگر این هنرمند «تخته سیاه» است که در سال 1391 توسط کلانتری کار شده و در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

او ادامه داد: دیگر اثر ویژه‌ی نمایشگاه، بزرگ‌ترین اثر پرویز تناولی است که برای اولین‌بار در ایران رونمایی می‌شود. این اثر پیش از این در نمایشگاه باغ هیچ در بوستون آمریکا به‌نمایش گذاشته و یک‌بار هم در لندن رونمایی شده است. خود آقای تناولی فکر نمی‌کرد سرنوشت این مجسمه به ایران کشیده شود و در این نمایشگاه از آن رونمایی کنیم. این اثر کاملا یونیک است و تکرار ندارد.

ملک همچنین بیان کرد: بسیاری از آثار این نمایشگاه از جمله آثار ژازه تباتبایی، فرامرز پیلارام‌ و محمد احصایی در حد کیفیت موزه‌ای هستند. این آثار پیش از این، یک پیش‌نمایش داشتند و مهم‌ترین اشخاص خارجی در زمینه‌ی هنرهای تجسمی از جمله رئیس چند موزه بزرگ دنیا‌، از آن‌ها دیدن کردند. قدیمی‌ترین اثر این نمایشگاه به حسین کاظمی متعلق است که در سال 1951 میلادی خلق شده است.

بنیان‌گذار گالری پاسارگاد در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت نگارخانه‌های آرت‌سنتر در سال‌های گذشته، توضیح داد: مجموعه نگارخانه‌های آرت‌سنتر به 20 سالگی نزدیک می‌شوند. نخستین نگارخانه آرت‌سنتر در سال 1375 تأسیس شد. پیش از آن، من آثارم را در گالری‌های مختلف به‌نمایش می‌گذاشتم تا این‌که به این نتیجه رسیدم که به تأسیس یک گالری جدید نیاز است. گالری پاسارگاد اولین گالری نسل جوان بود که تأسیس شد.

او ادامه داد: آنچه من از دانش گالری‌داری به‌صورت آکادمیک آموختم، ملغمه‌ای از اطلاعات بود که در طول تحصیلاتم به آن‌ها دست پیدا کردم. یک گالری‌دار باید علاوه بر هنر، بر شاخه‌های دیگر مانند زبان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زیبایی‌شناسی‌، مدیریت‌ و بازاریابی نیز احاطه داشته باشد و عاشق کارش باشد. پس از افتتاح گالری، یک نمایشگاه گروهی به نفع خیریه محک برگزار کردیم که در آن زمان، فروش یک میلیون و 700 هزار تومانی آن به‌عنوان یک رقم بالا، تیتر روزنامه‌ها شد.

ملک اظهار کرد: در دوره‌ای که هنر، خریدار نداشت و تعداد مجموعه‌دارها انگشت‌شمار بود، جامعه تجسمی با حمایت از خیریه‌ها دوره جدیدی را آغاز کرد. رویکرد و تجربه‌ای که من از حضور در نمایشگاه‌های شهرهای مختلف دنیا به‌دست آورده بودم، من را به این نتیجه رساند که گالری را توسعه دهم که نقطه عطف این تفکر مجموعه آرت‌سنتر بود. اولین شعبه آرت‌سنتر در سال 1377 افتتاح و نمایشگاه سه نسل هنرهای تجسمی در آن برپا شد. یکی از کارهای تحقیقاتی ما مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران بود که در این زمینه، نمایشگاه‌هایی را برگزار کردیم.

وی درباره برپایی تازه‌ترین نمایشگاه آثار پیشکسوتان هنرهای تجسمی، گفت: این نمایشگاه نخستین اتفاقی است که در قالب گروهی و به‌صورت مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران رقم می‌خورد. یکی از آثار خاص این نمایشگاه، اثر مشترکی است که توسط نصرالله افجه‌ای و امیرصادق تهرانی خلق شده است. در واقع دو نسل از هنرهای تجسمی یک اثر مشترک ارائه کرده‌اند.

مدیر نگارخانه‌های آرت‌سنتر همچنین اظهار کرد: برای رفاه حال علاقه‌مندانی که می‌خواهند از نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی در آرت‌سنتر یا گالری‌های دیگر دیدن کنند یک اتومبیل «ون‌» در برخی میادین شهر مستقر خواهیم کرد تا به‌صورت یک آرت‌ورک آن‌ها را به مقصد برساند.

وی بیان کرد: ما به فرهنگ‌سازی در حوزه تجسمی نیاز داریم. هنر مردمی در گذشته‌های دور با زندگی مردم عجین بود، اما رفته‌رفته در زندگی صنعتی دور شده است. دلیل موفقیت هنر ایران در بازارهای جهانی نیز این است که غرب و زندگی صنعتی به هنر نیاز دارند. هنر مفهوم‌گرای ایران به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است.

او اضافه کرد: نسل یک ما روبه انقراض است و خیلی از اطلاعات آن‌ها ثبت نشده است. ما چند جلد کتاب در دست انتشار داریم که از آن‌ها رونمایی خواهیم کرد. همچنین با موزه‌های شهرهای مختلف دنیا همکاری کرده و مذاکرات‌مان را آغاز کرده‌ایم و اعلام آمادگی می‌کنیم که با افراد علاقه‌مند به هنر و موزه‌های هنرهای معاصر شهرهای مختلف این همکاری را ادامه می‌دهیم. در چند سال گذشته به‌دلیل وجود فضای مناسب در عرصه بین‌المللی، بیشتر فعالیت‌های‌مان در خارج از کشور بود، اما اکنون تصمیم گرفته‌ایم در ایران کار را دنبال کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، امیرصادق تهرانی درباره اثر مشترک خود و نصرالله افجه‌ای گفت: جرقه اولیه این اتفاق، پیشنهاد یکی از دوستان بود که یک کار مشترک با هنرمندان پیشکسوت داشته باشیم. کانسپت اصلی کار به ذهنم رسید و فکر کردم همین که بتوانم با یک استاد پیشکسوت کار مشترکی داشته باشم، اتفاق خوبی است. ابتدا فکر نمی‌کردم آقای افجه‌ای به راحتی بپذیرد، اما در اولین گفت‌وگو کاملا موافق بودند. وقتی تاریخ هنر را بررسی می‌کردم، متوجه شدم در مقطعی دو گرافیست آمریکایی و ژاپنی یک کار مشترک انجام داده‌اند، اما موارد مشابه دیگری ندیدم.

او همچنین درباره انتخاب عنوان شاخه‌ها و ریشه‌ها برای این اثر، توضیح داد: پیشکسوتان، نقش ریشه را در هنرهای تجسمی دارند و نسل بعد، در حکم شاخ و برگ است. ما در این اثر نقاشی‌خط از المان‌های خوشنویسی استفاده کرده‌ایم. من برای این‌که کارم به کار آقای افجه‌ای نزدیک باشد، تکنیک خودم را تغییر دادم و با ایشان هماهنگ شدم.

به گزارش ایسنا‌، نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی همزمان با رونمایی از بزرگ‌ترین مجسمه پرویز تناولی 27 آذرماه از ساعت 16 تا 21 افتتاح می‌شود و تا 18 دی‌ماه از ساعت 12 تا 21 در آرت‌سنتر 2 به نشانی فرمانیه‌، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی‌، باغ انجمن خوش‌نویسان‌، پلاک 145 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

در این نمایشگاه آثاری از علیرضا اسپهبد، نصرالله افجه‌ای، ناصر اویسی‌، امیرصادق تهرانی‌، هوشنگ پزشک‌نیا‌، جلیل رسولی‌، مسعود عربشاهی‌، فریده لاشایی‌، احمد اسفندیاری‌، محمد احصایی‌، ژازه تباتبایی‌، محمدعلی ترقی‌جاه‌، فرامرز پیلارام‌، حسین زنده‌رودی‌، حسین کاظمی‌، اردشیر و بهمن محصص‌، آیدین آغداشلو‌، هانیبال الخاص،‌ صادق تبریزی‌، پرویز تناولی‌، جعفر روح‌بخش‌، علی‌اکبر صادقی،‌ پرویز کلانتری‌ و سیراک ملکونیان در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
صفحه نمایش سه بعدی حجمی برای گوشی و تبلت 3D