علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اینجا بیمارستان خصوصی نیست!


به گزارش خبرنگار مهر، طرح تحول نظام سلامت با هدف کاهش هزینه های پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های وزارت بهداشت، کلید خورد. زیرا، بر اساس بررسی ها و گزارش های موجود، یکی از عوامل سر راه درمان بیماران، هزینه های پرداختی از جیب مردم است. هزینه هایی که تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، سیر صعودی داشت. بطوریکه در آخرین اظهارنظرها، سهم پرداختی مردم به بالای ۶۰ درصد رسیده بود.

این در حالی است که بر اساس طرح تحول نظام سلامت، سهم پرداختی بیمار بستری در ۵۷۰ بیمارستان وزارت بهداشت در سراسر کشور، تنها ۱۰ درصد تعیین شده است. البته به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، این سهم در حال حاضر برای روستاییان ۳ و برای شهرنشینان به ۶ درصد رسیده است.

مشکلات بیمارستان های دولتی

تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، کمتر بیمارستان وزارت بهداشت و دولتی را سراغ داشتیم که وضعیت ساختمانی مطلوب و ایده آلی داشته باشد. از ملحفه تخت های بیمارستانی گرفته تا نبود سطل زباله در اتاق های بیمارستان ها، همه و همه دست به دست هم داده بودند تا شرایط نسبتا ناراضی کننده ای برای بیماران به وجود بیاید. در کنار این قبیل مشکلات، کمبودهای دارویی و اقلام پزشکی در بیمارستان ها، بیماران را مجبور می کرد که خود برای تهیه نسخه دارویی و پزشکی، به خارج از بیمارستان بروند.

در کنار کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در بیمارستان های دولتی، فضای فیزیکی اغلب این مراکز درمانی از وضعیت اسف باری برخوردار بودند که روحیه بیماران نیز تحت تاثیر قرار می گرفت. در حالی که مراکز درمانی، می بایست به گونه ای طراحی و بنا شوند که روحیه بیمار تحت تاثیر قرار گرفته و از شرایط بیماری، تا حدودی دور شود.

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که گام اول طرح تحول نظام سلامت با ۸ برنامه در حوزه درمان از اردیبهشت ٩٣ آغاز شد، به گزارش های مرکز ملی آمار، بانک مرکزی و مرکز تحقیقات سلامت اشاره کرد و اظهارداشت: گزارش های این موسسات و مراکز نشان می دهد که مردم از طرح تحول سلامت رضایت دارند.

وی با بیان این مطلب که برنامه ها بر اساس نیاز مردم طراحی شده است، گفت: مشکل پرداخت هزینه های درمان، معضلی بود که مردم را آزار می داد. لذا، هدف اولیه طرح تحول سلامت، این بود که هزینه های پرداختی از جیب مردم و بیماران را کاهش دهد.

آقاجانی ادامه داد: مدل اجرای طرح تحول سلامت برگرفته از مدل سازمان بهداشت جهانی با مختصات محلی است.

معاون درمان وزارت بهداشت، ضمن رد ادعای افزایش هزینه های درمان پس از اجرای طرح تحول سلامت، به کاهش هزینه های درمان در بیمارستان های خصوصی اشاره کرد و افزود: پیش از اجرای این طرح، یک عمل جراحی قلب باز با قیمت ۴۰ میلیون در بخش خصوصی انجام می شد، در حالی که این عدد هم اکنون به نصف کاهش یافته است، زیرا تعرفه ها را کنترل کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه پیش از اجرای طرح تحول سلامت، بیمار در مطب ارقام میلیونی پرداخت می کرد که مالیات به آن تعلق نمی گرفت و کسی از آن خبر نداشت، تصریح کرد: هم در بخش دولتی و هم خصوصی به ظاهر هزینه ها افزایش یافته اما بازار مخفی پرداخت ها، شفاف و به بازار قانونی تبدیل شده است.

اینجا بیمارستان خصوصی نیست!

چندی قبل مراجعه ای داشتیم به بیمارستان اختر یکی از بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران که بیمارستان تخصصی ارتوپدی است.

ابتدا وارد اورژانس بیمارستان شدیم. وجود پزشک رزیدنت به همراه پرستار، جهت رسیدگی به وضعیت مراجعین، از نکات مثبت بیمارستان های دولتی پس از اجرای طرح تحول سلامت است.

نوع برخورد با بیماران، به گونه ای بود که هر مراجعه کننده ای را مات و مبهوت رفتار خودشان می کردند.

دست پسرم بر اثر زمین خوردن دچار مشکل شده بود. بعد از اینکه عکس رادیولوژی گرفتند، پزشک ارتوپد اورژانس دستور اتاق عمل داد. در کمتر از ۳۰ دقیقه و به دنبال انجام کارهای پذیرش و بستری، پسرم به اتاق عمل رفت و بعد از نیم ساعت، او را به اتاقش بردند.

فضای اتاق به هیچ عنوان شبیه بیمارستان دولتی نبود. تصور می کردی در یک بیمارستان خصوصی هستی!

اتاق دارای تلویزیون، یخچال، سرویس بهداشتی و از همه مهم تر، فضای رنگ آمیزی اتاق به گونه ای بود که بیمار دچار افسردگی نمی شد.

باورش سخت است برای کسی که بیمارستان های خصوصی را دیده و حالا در بیمارستان دولتی بستری شده است، اما باور ندارد که این بیمارستان دولتی است.

حالا پس از گذشت ۲۰ ماه از اجرای مهم ترین طرح ملی دولت در حوزه سلامت کشور، مردم و بیماران از مراجعه به بیمارستان های وزارت بهداشت احساس رضایت دارند و فقط در برخی از بیمارستان ها، هنوز آنطور که باید و شاید، خدماتی که ارائه می شود، کامل و رضایت بخش نیست.

اما، آنچه مسلم است اینکه طرح تحول سلامت با تمام حاشیه ها و جنجال هایی که به همراه داشته است، برای مردم و بیماران به خصوص آن دسته از افراد که تا قبل از اجرای این طرح، غصه پول بیمارستان داشتند، حالا با خیال آسوده به بیمارستان دولتی می روند.


ویدیو مرتبط :
بیمارستان غیر خصوصی در خنده بازار