سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قدرت رو به رشد شبیه ساز های بازی: حتی دلفین ها هم DX 12 را دوست دارند!


قدرت رو به رشد شبیه ساز های بازی: حتی دلفین ها هم DX 12 را دوست دارند!مجله سخت افزار/ علاقه مندان به انجام بازی های کامپیوتری بر روی پلتفرم PC اگر چه با انتخاب این پلتفرم قادر به تجربه ی عناوین محبوب خود با کیفیت تصویری بسیار بهتری نسبت به کنسول های خانگی هستند (البته در صورت بهره گیری از سخت افزار مناسب) اما در عوض آن، امکان ملاقات با بسیاری از بازی های انحصاری کنسول های خانگی را از دست می دهند. بازی هایی که بسیاری از آن ها را می توان جزو بهترین ساخته های حاضر در تاریخ بازی های کامپیوتری قلمداد کرد و مسلماً از دست دادن امکان تجربه ی آن ها می تواند آه و حسرت فراوانی را برای کسانی که سر و کله زدن با بازی های کامپیوتری گوناگون بخش مهمی از زندگی شان را تشکیل داده است به همراه بیاورد. با این حال در طی سال های اخیر طراحی شبیه ساز های مختلف این امکان را برای بسیاری از دارندگان پلتفرم PC فراهم آورده است تا بتوانند به تجربه ی آن دسته از بازی های کنسولی نسل های گذشته بپردازند که بنا به دلایل مختلف از انجام آن ها در طول دوران اوج باز مانده اند. در این میان شاید کم دردسر ترین شبیه سازی که بتوان در حال حاضر توسط آن به تجربه ی بازی های کنسول های نسل گذشته پرداخت شبیه ساز Dolphin باشد. شبیه سازی که علاقه مندانش به تازگی شاهد بهبود هایی در کارایی اجرایی آن شده اند.

شبیه ساز Dolphin شبیه سازی است که توسط آن علاقمندان بازی های کامپیوتری قادر به اجرای بازی های اختصاصی دو کنسول خانگی نسل های پیشین شرکت نینتندو یعنی دو کنسول GameCube و Wii بر روی کامپیوتر های خانگی هستند. در واقع طی سال های اخیر شبیه ساز Dolphin انتخاب اصلی و نخست گیمر های پلتفرم PC برای اجرای بازی های دو کنسول انحصاری نسل ششم و هفتم نینتندو بر روی این پلتفرم بوده و امکانات فراوانی را به منظور انجام این مهم در اختیار کاربران خود قرار داده است. امکاناتی که بی شک یکی از بهترین و مهم ترین آن ها اجرای روان و کم نقص بسیاری از بازی های شناخته شده ی دو کنسول مذکور بر روی کامپیوتر های خانگی بوده است. حال شاهد این نکته هستیم که طراح اصلی شبیه ساز Dolphin با باز طراحی نسبی این شبیه ساز و افزودن قابلیت های مبتنی بر واسط نوین Direct X 12 به ساختار آن امکانات بهتر و مناسب تری را در امر اجرای بازی های اختصاصی دو کنسول Wii و GameCube در اختیار علاقه مندان به استفاده از این شبیه ساز قرار داده است.

در واقع به نظر می رسد که استفاده از امکانات موجود در واسط Direct X 12 موجب شده است تا کارایی شبیه ساز Dolphin در امر اجرای بازی های کنسول های خانگی نسل های گذشته ی نینتندو با افزایشی 50 در صدی همراه باشد. البته این امر بستگی مستقیمی با نوع بازی اجرا شده در این شبیه ساز و همچنین کیفیت تصویری بازی های اجرا شده در شبیه ساز Dolphin دارد و به موجب دو پارامتر مذکور کارایی اجرایی این شبیه ساز در امر اجرای بازی های دو کنسول Wii و GameCube ممکن است اندکی کمتر از در صد یاد شده در سطور قبل باشد. البته از آن جایی که توانایی های موجود در واسط Direct X 12 تنها به موجب استفاده ی کاربران کامپیوتر های خانگی از ویندوز 10 قابل تجربه کردن است، برای اجرای نسخه ی بهبود یافته از شبیه ساز Dolphin نیز علاقه مندان این نسخه حتماً باید از سیستم عامل ویندوز 10 در سیستم های کامپیوتری خود استفاده نمایند. علاوه بر آن به منظور بهره مندی از نسخه ی جدید و مبتنی بر Direct X 12 شبیه ساز Dolphin ، کاربران کامپیوتر های خانگی باید از کارت های گرافیک سری 7000 شرکت AMD ، سری 600 شرکت انویدیا ، Intel HD 4400 یا مدل هایی بالا تر از محصولات یاد شده استفاده نمایند (همراه با آخرین آپدیت های مربوط به درایور های گرافیکی مذکور).

در این میان نکته ی بسیار جالبی که در رابطه با نوع اجرای بازی های دو کنسول Wii و GameCube در نسخه ی بهبود یافته از شبیه ساز Dolphin وجود دارد این است که بهره گیری از امکانات موجود در واسط Direct X 12 در ساختار نسخه ی جدید از شبیه ساز Dolphin موجب شده است که بازی های سنگین تر به لحاظ قدرت گرافیکی در این شبیه ساز بسیار بهتر از قبل اجرا شوند. در واقع استفاده از امکانات موجود در واسط Direct X 12 موجب شده است تا میزان استفاده از پردازنده ی سیستم های کامپیوتری (CPU) در امر اجرای بازی های قدرتمند گرافیکی در شبیه ساز Dolphin بسیار کمتر از گذشته باشد. به عبارت بهتر در نسخه ی Direct X 12 از شبیه ساز Dolphin شاهد این نکته هستیم که بهره گیری از توان اجرایی پردازنده ی سیستم های کامپیوتری در امر اجرای بازی های Wii و GameCube (به خصوص گیم کیوب) بسیار کمتر از نسخه های پیشین این شبیه ساز است. نسخه هایی که به جای Direct X 12 از امکانات موجود در واسط Direct X 11 یا Open GL در ساختار خود استفاده می کردند.

به عنوان مثالی در این زمینه بد نیست به چگونگی اجرای یکی از شاخص ترین بازی های کنسول خانگی Wii در شبیه ساز Dolphin اشاره کنیم. به عبارت بهتر در بررسی اخیر انجام گرفته برای مقایسه ی کیفیت اجرای بازی های دو کنسول Wii و GameCube در نسخه های مبتنی بر Direct X 11 ، Open GL و Direct X 12 توسط دو کارت گرافیک GTX 770 از برند انویدیا و کارت گرافیک R7 360 از برند AMD شاهد این نکته هستیم که فرآیند اجرای بازی های مختلف بر روی نسخه ی Direct X 12 از نرم افزار Dolphin به طرز محسوسی بهتر و روان تر از نسخه های مبتنی بر Direct X 11 و Open GL از شبیه ساز مذکور است (به خصوص بازی های کنسول Wii که از ساختار گرافیکی قدرتمند تری نسبت به بازی های کنسول GameCube برخوردارند). به عنوان مثال فرایند اجرای بازی The Legend of Zelda Twilight Princess در شبیه ساز Dolphin بر مبنای واسط Open GL و بر روی کارت گرافیک R7 360 چندان قابل قبول نبوده و متوسط نرخ فریمی که در اختیار اجرا کنندگان این بازی قرار می گیرد به زحمت از رقم 20 فریم در ثانیه فرا تر می رود.

اگر چه اجرای این بازی بر روی همین کارت گرافیک و بر اساس ویژگی های واسط Direct X 11 از شبیه ساز Dolphin به طور متوسط نرخی نزدیک به 100 فریم در ثانیه را در اختیار گیمر ها قرار می دهد، اما با این حال اجرای این بازی با بهره گیری از نسخه ی مبتنی بر ویژگی های واسط Direct X 12 از شبیه ساز Dolphin ، میزان نرخ فریم دریافتی از اجرای بازی The Legend of Zelda Twilight Princess را به بیش از 150 فریم در ثانیه می رساند. در این بین نظیر همین سیر صعودی را در فرآیند اجرای این بازی بر روی کارت گرافیک GTX 770 از برند انویدیا نیز می توان مشاهده کرد. به گونه ای که میزان نرخ فریم دریافتی از بازی The Legend of Zelda Twilight Princess به موجب اجرای این اثر توسط شبیه ساز Dolphin با توجه به ویژگی های مبتنی بر Open GL ، Direct X 11 و Direct X 12 در این کارت گرافیک به ترتیب ارقامی برابر با 40 ، 100 و 140 فریم در ثانیه را به طور متوسط در اختیار علاقه مندان این بازی قرار می دهد. به هر حال به نظر می رسد که بهره گیری معماری ساختاری شبیه ساز های کنسول های بازی مختلف از امکانات موجود در واسط Direct X 12 توانسته است روند اجرای بازی های مربوط به کنسول های مذکور بر روی پلتفرم PC را بهبود بخشیده و حرکت های رو به جلویی را در این زمینه رقم بزند. در همین راستا چندی پیش شاهد بهبود فرآیند اجرای بازی های دو کنسول PS3 و WiiU را بر روی شبیه ساز های اختصاصی شان بودیم.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: مجله سخت افزار


ویدیو مرتبط :
ویدیویی از عملکرد DirectX 12، روند رو به رشد در بازی ها