سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لرستان میزبان سومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از محیط زیست، مهناز مظاهری در نشست خبری سومین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی که به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به کمبودهایی که در حوزه محیط زیست وجود دارد به ویژه نبود اعتبارات کافی به دلیل چالش‌های مالی دولت یازدهم، گفت: رفع چالش‌ها و معضلات محیط زیست کشور نیاز به عزم ملی دارد.

وی افزود: ارتقای سطح آگاهی، آموزش، فرهنگ سازی و فعالیت‌های پژوهشی نقش مهمی در رفع مشکلات محیط زیست دارند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست انسان را محور توسعه پایدار دانست و اظهار کرد: دستورات دینی، قوانین و فرهنگ ما توجه ویژه‌ای به موضوع محیط زیست دارند و باید از این توان و ظرفیت برای رفع مشکلات بهره بیشتری گرفت.

مظاهری به ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: این اقدام سبب ارتقای آگاهی در جامعه شده و باید قدردان این اقدام به موقع رهبری بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به نامگذاری سال 95 به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل داشت و خاطرنشان کرد: در این سال باید اقدامات عملی برای فرهنگ‌سازی را با جدیت بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه موضوعات مختلف پژوهشی به حوزه محیط زیست ورود پیدا کرده‌اند، تاکید کرد: در هیچ زمینه‌ای نباید بدون پژوهش تصمیم‌گیری و اقدام شود.

مظاهری اظهار کرد: در دو سال گذشته، به دلیل کمبود بودجه‌ای که دولت با آن مواجه است، توجه لازم به حوزه پژوهش نشده ولی انتظار می‌رود که در زمینه این موضوع مهم، اهتمام بیشتری صورت گیرد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تعامل دولت و مجلس، به نظر می‌رسد در سال 95 بودجه مناسبی برای فعالیت‌های پژوهشی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: پایان‌نامه‌های دانشجویی با اولویت‌‌هایی نظیر محیط زیست انسانی، محیط زیست طبیعی، محیط زیست دریایی، حقوق محیط زیست و آموزش و فرهنگ محیط زیست مورد حمایت قرار می‌گیرند.
مظاهری تاکید کرد: آمادگی لازم را برای حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با همکاری وزارت علوم و جهاد دانشگاهی داریم تا از این طریق بتوانیم از توان دانشگاهیان برای رفع مشکلات این حوزه بهره‌ ببریم.

وی همچنین به حمایت از گروه‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی هنری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: با تمام توان در تلاش هستیم در چارچوب مقررات و قوانین از این مجموعه‌ها حمایت کنیم.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، سومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و حضور جمعی از مسئولان، متخصصان و هنرمندان حامی محیط زیست برگزار می‌شود.

**جامعه دانشگاهی در کنار سازمان حفاظت محیط زیست برای آموزش و پژوهش محیط زیست گام بردارد
سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به مشکلات محیط زیستی کشور، گفت: کشور ما امروزه دست به گریبان مشکلات زیست محیطی متعددی است.

پورعلی افزود: پدیده ریزگردها، کمبود و آلودگی آب، جنگل خواری و زمین خواری، فرسایش خاک، آلودگی هوا، فرهنگ نامناسب، حمله به گونه های حیوانی در معرض انقراض، خشکسالی، مداخلات گسترده در زیستگاه‌ها و شکار بی رویه از جمله مشکلات زیست محیطی کشور است که رفع آنها برای همه ما لازم و ضروری است.

وی اظهار کرد: برای مدیریت و مقابله با تهدیداتی که برخی از آنها بحرانی شده‌اند، باید از همه توان و نهادها مانند دین، عرف، آموزش و قانون استفاده کنیم و محول کردن این امر مهم به یک سازمان امری منطقی و معقول نیست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخشی دیگری از سخنانش بر اهمیت بهره‌گیری از توان دانشگاهیان برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور تاکید کرد و گفت: جامعه دانشگاهی می‌تواند در کنار سازمان حفاظت محیط زیست در راستای امر آموزش و پژوهش برای حفاظت و حراست محیط زیست گام‌های بلندی را بردارد.

پور علی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی، محیط زیست یکی از محورهای اصلی بوده و در برنامه پنجم این نهاد نیز بر این امر مهم تاکید شده است.

وی راه اندازی پژوهشکده محیط زیست، اولویت دادن به فعالیت های پژوهشی، و برگزاری همایش‌ها را از جمله برنامه‌های جهاد دانشگاهی در این حوزه اعلام کرد و گفت: این نهاد انقلابی با عزم جدی در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست گام بر خواهد داشت.

پورعلی به برگزاری اردوی دانشجویی برای آشنایی با تنوع اقلیمی و زیستی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: دانشجویان در این اردوهای زیست بوم از 16 پارک ملی، 13 اثر طبیعی ملی، 33 پناهگاه حیات وحش و 94 منطقه حفاظت شده بازدید خواهند کرد.

**حضور صد گروه دانشجویی در گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی
مهدی کاظمی خالدی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: سومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست با حضور قریب به صد گروه دانشجویی برگزار می‌شود.

وی افزود: از این تعداد 15 گروه مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی، 10 گروه سمن‌های دانشجویی، 10 گروه از دانشگاه‌های علمی کاربردی در این مراسم حضور دارند.

خالدی با استقبال مناسب گروه های دانشجویی از این مراسم اشاره کرد و گفت: 30 درصد این گروه ها از انجمن های علمی هستند.

وی برگزاری دو پنل تخصصی را از دیگر برنامه‌های این گردهمایی اعلام کرد و گفت: مشارکت اجتماعی در حفاظت از گونه‌های جانوری و رسانه و محیط زیست دو پنل تخصصی هستند که در این گردهمایی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همچنین به اجرای برنامه شب شعر و فرهنگ در این گردهمایی اشاره کرد و گفت: در این برنامه سعی شده از توان هنرمندان برای حفاظت و حراست از محیط زیست بهره گرفته شود.

خالدی اظهار کرد: برگزاری تور طبیعت گردی با حضور دانشجویان و همچنین استادان و پیشکسوتان محیط زیست در روز پایانی این گردهمایی برپا خواهد شد.

وی به همکاری جهاد دانشگاهی استان لرستان با منابع طبیبعی این استان اشاره کرد و گفت: با همکاری این دو مجموعه نهالستان رویشگاه زاگرس مرکزی در شهر خرم آباد ایجاد شده تا با کاشت بلوط بتوان اقدامی موثر در حفظ و جلوگیری از انقراض این گونه گیاهی برداشت.
گفتنی است، این گردهمایی در 21 اردیبهشت با حضور و سخنرانی سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مهناز مظاهری معاون آموزشی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح می‌شود و نمایندگان بیش از 110 گروه دانشجویی فعال در حوزه محیط زیست و تعدادی از فعالان محیط زیست دانشگاهی در این برنامه حضور دارند.

همچنین اختتامیه این مراسم در روز 23 اردیبهشت با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، هوشنگ بازوند استاندار لرستان، علی نادر دهقانی رئیس واحد جهاد لرستان برگزار می‌شود.

محوریت این گردهمایی سه روزه، زیست محیطی است و در همین راستا دو پنل تخصصی "رسانه و محیط زیست" و "گونه‌های جانوری در حال انقراض" برگزار می‌شود.

همچنین چهار کارگاه تخصصی "کارآفرینی محیط زیست"، "عکاسی محیط زیست"، "علل زوال جنگل‌های زاگرس"، "تغییر اقلیم" برگزار می‌شود.

تجلیل از گروه‌های برتر دانشجویی در حوزه محیط زیست، محیط‌ بانان و پیشکسوتان محیط زیست استان لرستان و همچنین برگزاری تور طبیعت‌گردی و بازدید از رویش‌گاه بلوط گروه محیط زیست جهاد دانشگاهی واحد لرستان از دیگر برنامه‌های این گردهمایی سه روزه است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گردهمایی بزرگ خانوادگی محیط زیست