سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



زندگي و آثار زنده‌ياد علي حاتمي در نخستين جلد از مجموعه «ياد»


خبرگزاري کتاب ايران/ کتاب «علي حاتمي» نخستين جلد از مجموعه «ياد» نوشته عباس بهارلو از سوي انتشارات ايده خلاقيت منتشر شد. دبير مجموعه «ياد» جواد عاطفه است. نخستين جلد از مجموعه «ياد» شامل کتابي درباره زندگي و آثار زنده‌ياد علي حاتمي، کارگردان فقيد ايراني و صاحب آثاري چون «مادر»، «دلشدگان» و «هزار دستان» به قلم عباس بهارلو روانه کتابفروشي‌ها شد. مجموعه ياد با دبيري جواد عاطفه در انتشارات ايده خلاقيت توليد مي‌شود.

نويسنده در اين کتاب در 20 بخش کوتاه زندگي، چگونگي ساخت فيلم‌ها و همچنين تحليل مختصري از آثار هنرمند را به مخاطبان ارائه کرده است.

بخش انتهايي کتاب نيز شامل تصاويري از پشت‌ صحنه فيلم‌هايي چون «حسن کچل»، «طوقي»، «باباشمل»، «قلندر»، «ستارخان»، «خواستگار»، «سلطان صاحبقران»، «سوته دلان»، «حاجي واشنگتن»، «کمال الملک»، «مادر»، «هزار دستان» و «دلشدگان» و همچنين تصاويري از مراسم تشييع جنازه و خاکسپاري زنده‌ياد علي حاتمي است.

بهارلو در يادداشت ابتدايي خود بر اين کتاب نوشته است: «فکر مي‌کنم سال 1370 بود. کتاب «معرفي و نقد آثار ناصر تقوايي» را منتشر کرده و در تدارک تاليف «معرفي و نقد فيلم‌هاي امير نادري» بودم که روزي علي حاتمي تماس گرفت و ابراز تمايل کرد که کتابي هم از اين نوع درباره او منتشر شود. تمايلي نشان ندادم، به ويژه اينکه کارگردانِ ما خودش اين پيشنهاد را مطرح کرده بود و نگران بودم که بخواهد در مسير سر و شکل گرفتن کتاب هم اظهار نظر و سليقه کند... سال‌ها گذشت تا حکايت بيماري مزمن حاتمي پيش آمد. اين بار دوستي قديمي پيشنهاد انتشار کتابي درباره حاتمي را مطرح کرد که بلافاصله پذيرفتم.»

جواد عاطفه، دبير مجموعه ياد نيز در مقدمه خود بر اين کتاب درباره چگونگي شکل گرفتن ايده انتشار اين مجموعه نوشته است: «دهخدا شبي در ايوردن سوئيس دوست از دست رفته‌اش ميرزا جهانگير خان صوراسرافيل را در خواب مي بيند که به او مي‌گويد: «چرا نگفتي او جوان افتاد؟» دهخدا مي‌گويد: «من از اين عبارت چنان فهميدم که مي‌گويد: «چرا مرگ مرا در جايي نگفته يا ننوشته‌اي؟» و بلافاصله در خواب اين جمله به خاطرم آمد: «ياد آر ز شمع مرده ياد آر». در اين حال بيدار شدم و چراغ را روشن کردم و تا نزديک صبح سه قطعه از مسمط را ساختم و فردا گفته‌هاي شب را تصحيح کرده و دو قطعه ديگر بر آن افزودم و در شماره اول صوراسرافيل مطعبه ايوردن سوئيس چاپ شد. مجموعه ياد با اين ايده در ذهن من و ما شکل گرفت تا اداي ديني شود به آنها که «جوان افتادند» و سهمي در پيشرفت و آباداني فرهنگ، هنر و ادب ايران زمين، از مشروطه تا به امروز داشتند.»

«علي حاتمي» نوشته عباس بهارلو با شمارگان هزار نسخه، 100 صفحه و بهاي 15 هزار تومان از سوي انتشارات ايده خلاقيت روانه کتابفروشي‌ها شده است.


ویدیو مرتبط :
مجموعه کتاب های بارداری (12 جلد)